• Anonym (Blomman25)

Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??

Ska försöka ta detta så naturelt som möjligt..

De började med att jag och min blivande man  bestämde ett datum för bröllop, jag ringde o bestämde dag och tid me kyrkan dagen efter...
    Min sambo sa att hans mamma fyller år dagen innan men att de går juh bra ändå (min mamma fyllde år dagen innan vår dotters dop) och de gick hur bra som helst ändå..
    De vi då inte hade tänkt på o visste var att min svärmor fyller 60 år dagen innan o dom hade tänkt o åka utomlands för att slippa ha fest hemma för henne. (Dom har inte bokat resa än) 
    O nu vill hon då ändra vårt bröllopsdatum pga detta.

De första som hände som jag reagerade på var att svärmor inte sa grattis när vi berätta, vi knappt prata mer om de den gången.  Vilket fick mig att tro att hon inte var alltför glad för vårt beslut :(

Så en dag åkte vi iväg för att äta lunch med henne  och då frågade hon oss om vi kunde ändra datumet  så dom kan åka iväg dagen innan hennes födelsedag just för att slippa bjuda till fest.

Jag och min sambo diskuterade de och kom överrens om att vi inte ville de för att datumet var så bra för oss i övrigt vilket vi oxå meddelande till henne.. Så var de inte mer med de.

men nu under påsk satt jag min sambo och min svärmor i vardagsrummet o hade de supermysigt me lite vin o gott till de.

Då säger hon plötsligt att - Ni tänkte inte alls när vi bestämde datum till bröllopet!!!!! Hon sa detta riktigt argt  och tittade på mig nästan hela tiden..

Hon sa oxå att jag vill gärna gå på min sons bröllop men nu vet jag inte vad jag ska göra ( hon hotar alltså med att inte komma på bröllopet om vi inte ändrar..)

Vi vill fortfarande inte ändra datum o funderar nu på hur vi ska lösa detta.. Känns juh fruktansvärt att hon hotar med något sådant..

Ska man låta henne påverka vårt datum?

Måste tillägga att vi bokade datum 1 1/2 år innan bröllopet och hon fick veta 1 år och 3 månader innan så vi är ute i god tid..

• Svar på tråden Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??
  • Jag1977
    Maddeee skrev 2012-04-14 12:35:02 följande:
    Nej, MIN svärmor är toppen. Men som sagt, jag levde i 20 innan jag träffade min man (och svärmor). Erfarenheten kommer helt från uppväxten. Jag vet vad en hemsk svärmor kan göra för skada i en familj och vilka sprickor det kan lämna. Jag får panik när jag ser att någon annan håller på att skapa sig den situationen också. Det vill ni inte. Jag lovar. Verkligen. Ta ingen som helst risk. Jag har lämnat flera pojkvänner före jag träffade min man mycket p.g.a deras mammor. En var exakt som min farmor mot mamma. Ville inte köra hennes liv i repris, så tyvärr med honom... Det lönar sig att leta även efter rätt svärmor. Jag är glad att jag inte bara fick den bästa mannen utan att min svärmor kom med på köpet.
    hur kan det komma sig att just svärmor är så laddat för kvinnor?
    svärmor är ju förbövelen bara en mamma till en son..... köper INTE argumentet att det vimlar av hemska svärmödrar. tror tvärtom- det vimlar av fantastiska svärmödrar (hon har ju trots allt uppfostrat den du älskar till nåt du kan älska- så helt fel kan hon ju inte ha när det kommer till barnuppfostran och andra saker....)

man är två i en relation. en svärdotter och en svärmoder. man kan inte lasta en person för att det inte funkar (om det inte är extrema fall)- i övrigt tror jag det hanldar om nån slags prestige i vem som minsann betyder mest och att man minsann vet mer än svärmor. Om ens egen mamma kommer med råd om barn eller hem eller relationer så lyssnar man- men vågar svärmor öppna truten så lägger hon sig bara i.

man väljer sin kärlek utifrån vem man blir kär i- sen försöker man skapa en så bra relation som möjligt med hans familj. man behöver inte älska hela hans släkt, men man visar respekt och behandlar dem som man själv vill bli behandlad.
  • SupersurasunkSara

Jag tror inte att det handlar så mycket om just SVÄRMOR utan om sönernas sätt att hantera svärmor vs flickvän/sambo/fru.
    Lite samma sak som det kan bli med män som inte kan hantera sina nya flickvänner/sambos/fruar gentemot sina ex.
    Männen är helt enkelt för konflikträdda och tar inte striden utan glider med, kanske försöker göra alla inblandade kvinnor nöjda och så blir det bara pannkaka istället.

• NannaLi
    Jag1977 skrev 2012-04-14 11:42:44 följande:
    idelme; jättebra skrivet. tänk om vuxna människor kunde agera lite mer vuxet. det ligger så mycket prestige i saker och ting, TS ser det som en slags maktkamp där hon tycker att svärmor ska "vika sig"- istället för att vara vuxen och försöka hitta en lösning som gör alla glada och nöjda. Klart svärmor är ledsen när TS sambo inte ens kommit ihåg att hon fyller år.... och sen vägrar brudparet byta dag istället för att bara säga; "oj, det hade vi glömt! så dumt! vi ska se om det går att lösa på nåt sätt" suck suck suck varför ska det bråkas om allt?!

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • Maddeee
    Anonym skrev 2012-04-14 12:54:07 följande:
    Letade din man också efter rätt svärmor? 

Lustigt att du frågar. Han har också haft en som inte var så trevlig... Så mina föräldrar är han helt nöjd med (mer nöjd än vad jag är med dem ibland). Man kanske måste ha haft något riktigt jävligt att jämföra med för att uppskatta det man har. Vi tycker i alla fall att det är skönt att vi alla kan umgås avspännt på jul, högtider, semestrar och annat. Det blir en harmonisk familj och glada barn i en sådan miljö. Skippa drama-svärmödrar, snälla.

Den här tråden är snart uppe i 700 inlägg + svärmor som startat egen omröstning i en annan tråd. Jag tror faktiskt helt ärligt att vi hjälpt TS med råd tillräckligt. Det har jag i alla fall. Det är snart lördagkväll, den ska jag njuta av.

Stort lycka till TS med svärmor, vigsel och framtiden. Jag sparar tråden så kan du väl snälla skriva ett inlägg frampå och berätta hur det gick för er alla.

• Anonym (kvinna)

Jag tycker att ni är tjuriga och okänsliga, att fylla jämt är för väldigt många en stor sak och hon kan mycket väl ha funderat på att resa bort på sin 60 års dag (och drömt om det!) i tio års tid!!! Det spelar ingen roll hur länge hon drömt om det, men jag tycker att när ni nu är ute i så god tid har ni faktiskt inte någon anledning att inte bry er om övriga släkten.

Jag tycker att ni gör fel som inte flyttar bröllopet, det borde ni gjort på eget initiativ så fort ni upptäckt att det var svärmors 60 års dag dagen innan!!!!!

Har du verkligen tänkt bli släkt med henne och dela högtider mm så borde du tänka mer på familjefriden och respektera att det är en annan stor händelse i släkten ungefär samtidigt som ert påtänkta bröllop.

• Anonym (Löjligt)
    Anonym (kvinna) skrev 2012-04-14 17:06:51 följande:
    Jag tycker att ni är tjuriga och okänsliga, att fylla jämt är för väldigt många en stor sak och hon kan mycket väl ha funderat på att resa bort på sin 60 års dag (och drömt om det!) i tio års tid!!! Det spelar ingen roll hur länge hon drömt om det, men jag tycker att när ni nu är ute i så god tid har ni faktiskt inte någon anledning att inte bry er om övriga släkten.

Jag tycker att ni gör fel som inte flyttar bröllopet, det borde ni gjort på eget initiativ så fort ni upptäckt att det var svärmors 60 års dag dagen innan!!!!!

Har du verkligen tänkt bli släkt med henne och dela högtider mm så borde du tänka mer på familjefriden och respektera att det är en annan stor händelse i släkten ungefär samtidigt som ert påtänkta bröllop.
    Jag tror TS hade flyttat bröllopet om det var hennes egen mamma som fyllde 60.
  • ica
    Jag1977 skrev 2012-04-14 11:42:44 följande:
    idelme; jättebra skrivet.

tänk om vuxna människor kunde agera lite mer vuxet. det ligger så mycket prestige i saker och ting, TS ser det som en slags maktkamp där hon tycker att svärmor ska "vika sig"- istället för att vara vuxen och försöka hitta en lösning som gör alla glada och nöjda. Klart svärmor är ledsen när TS sambo inte ens kommit ihåg att hon fyller år.... och sen vägrar brudparet byta dag istället för att bara säga;
    "oj, det hade vi glömt! så dumt! vi ska se om det går att lösa på nåt sätt"

suck suck suck

varför ska det bråkas om allt?!
    Men när svärmor dröjde så länge med att säga att det är ett problem för henne. Då tycker jag att svärmor själv är en del i problemet. Hade hon sagt det med en gång hade det varit lättare att ändra. Sen är det inte blivande svärdottern hon ska ta den diskussionen med utan sin son.
  • Rockan
    ica skrev 2012-04-16 06:36:16 följande:
    Men när svärmor dröjde så länge med att säga att det är ett problem för henne. Då tycker jag att svärmor själv är en del i problemet. Hade hon sagt det med en gång hade det varit lättare att ändra. Sen är det inte blivande svärdottern hon ska ta den diskussionen med utan sin son.
    Men det stämmer ju inte. Hon frågade ju om de kunde ändra datum ganska omgående när hon fick reda på datumet.

"Så en dag åkte vi iväg för att äta lunch med henne  och då frågade hon oss om vi kunde ändra datumet  så dom kan åka iväg dagen innan hennes födelsedag just för att slippa bjuda till fest."
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Löjligt) skrev 2012-04-14 17:48:38 följande:
    Jag tror TS hade flyttat bröllopet om det var hennes egen mamma som fyllde 60.

Haha
  • Anonym
    Jag1977 skrev 2012-04-14 13:07:30 följande:
    hur kan det komma sig att just svärmor är så laddat för kvinnor?
    svärmor är ju förbövelen bara en mamma till en son..... köper INTE argumentet att det vimlar av hemska svärmödrar. tror tvärtom- det vimlar av fantastiska svärmödrar (hon har ju trots allt uppfostrat den du älskar till nåt du kan älska- så helt fel kan hon ju inte ha när det kommer till barnuppfostran och andra saker....)

man är två i en relation. en svärdotter och en svärmoder. man kan inte lasta en person för att det inte funkar (om det inte är extrema fall)- i övrigt tror jag det hanldar om nån slags prestige i vem som minsann betyder mest och att man minsann vet mer än svärmor. Om ens egen mamma kommer med råd om barn eller hem eller relationer så lyssnar man- men vågar svärmor öppna truten så lägger hon sig bara i.

man väljer sin kärlek utifrån vem man blir kär i- sen försöker man skapa en så bra relation som möjligt med hans familj. man behöver inte älska hela hans släkt, men man visar respekt och behandlar dem som man själv vill bli behandlad.

För min del är det p.g.a. att svärmor är den första människa som varit så bestämmande över mig hittills i hela mitt liv. Speciellt när vi fick barn. Jag satte på barnet fel kläder, matade fel, för lite/för mycket, för snabbt, för långsamt, höll det fel, la ner det fel, lyfte upp det fel osv i all evighet. Hon kommer hem till oss och säger åt oss (läs: mig) att ta ner våra gardiner och tvätta dom, för hon har sytt nya åt oss, köper möbler, bestämmer hur vi ska lösa saker i vår vardag. Och så vidare.. Min egna mamma skulle aldrig göra så, jag har som sagt aldrig stött på någon tidigare någonsin som varit sån.

När jag pratar om det suckar de flesta och säger att det är så typiskt svärmödrar. Så för min del är frågan snarare, varför är svärmödrar sådana, är det för att de curlat sina söner i hela deras liv och nu inte klarar att släppa taget fast de är över 40 år? Jag har själv två söner och är livrädd för att bli så hemskt jobbig när de träffar tjejer eftersom det verkar vara 'typiskt svärmödrar'.
Svar på tråden Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??