• KingstonNova

han kom hem med två ödlor

sen jag och sambon träffades för 3 år sen har det varit ett evigt jävla tjat om att köpa en ödla. Nu har vi en son på 8 mån, tänkte börja försöka jobba på tvåan, en stor hund som kräver mycket, flyttar den 2 maj, ja, det är full rulle på alla plan minst sagt. Så igår frågade han om han inte fick köpa en ödla. Efter 18 nej gav han sig fortfarande inte, så jag svarade spydigt att "du är en vuxen människa, köp va f'n du vill för dina pengar". Juste; Kan även tillägga att han dom senaste månaderna lagt över 10.000 kr på rc bilar (radiostyrda bilar typ) som står och samlar damm. Dom tyckte jag kunde vara ett bra substitut till ödlor, en ny hobby helt enkelt (han är 25, inte 12 som man kan tro). Men det dög inte. Idag kommer han hem med ett stort jävla terrarium och inte bara en, utan två äckliga ömsande saker. Han hade tagit mitt " du är en vuxen människa, köp va du vill" VÄLDIGT ordagrant. Till råga på allt är insekter min absolut största fobi, du får hellre låsa in mig i ett rum med sju lejon än en geting, och ödlorna äter ju just insekter. Jag sa bara att dom SKA ut, och att han fick ge dom till sina brorsöner (jag har pratar med min svåger som tyckte de lät toppen),då får han ju fortfarande leka med dom ibland (jisses, de känns som att jag skriver om en obstinat 3 åring). Men nu är JAG the bad guy i det hela, hur kan jag ha hjärta till att tvinga honom göra sig av med dom.

Det är ju uppenbart att vi har problem, är jag verkligen boven i dramat? Hur löser vi detta

( Härmed nominerar jag även mig själv till årets löjligaste inlägg, TYVÄRR är jag helt allvarlig)

• Svar på tråden han kom hem med två ödlor
  • Lena

Jag har oxå en man som byter intressen ofta men med en begränsad budget så blir det inte för mycket grejor. Akvarieintresset har hållit i 7år dock även om det har gått från största intresset till ett av de mindre.

Det kan bli så även med din sambo men ni måste lära er prata.

Har ni råd med 10000kr var per månad till nöje eller är det bara din sambo som får leka upp alla pengar?

• Billig trevnad

Tror du att han kommer att sköta ödlorna ordentligt, helt själv? Isåfall är det väl inga problem, så länge inget annat blir lidande? Insekterna kan han väl smyga med så att du slipper se dom.

• KingstonNova
    Anonym (exet) skrev 2012-04-11 23:23:10 följande:
    Jag tycker tyvärr att det är lite tramsigt att bli så irriterad över detta...Om han nu tycker det är SÅ roligt hade jag låtit honom hållas men du kan ju alltid begära att han köper syrsor/maskar per mat tillfälle och INTE "föder upp" egna (vilket blir billigare i längden) så slipper du ha kryp hemma i lägenheten!! Mitt EX hade ca 100 fågelspindlar i vår etta så jag vet vad det innebär ;) 

Vad är det för sorts ödlor han har skaffat?? Det är ju lite skillnad på en gecko och en varan liksom ;) 
    haha oj, nja de kommer han inte ha. Jo absolut, men vi har pratat om det hundratals gånger och kommit fram till att han kanske kan skaffa ödla i en lite senare framtid när han och sonen kanske kan ha det som ett gemensamt intresse, vilket han gått med på, sen går han likförbannat och köper ödlor ändå, det är nog mest det som irriterar mig.

Det är två leopard geckos, världens enklaste ödla om jag förstått det rätt. Men det hjälper ju icke att hanne ömsar, så det ser ut som han har två horn och påminner i högsta grad om djävulen själv
  • KingstonNova
    Lena skrev 2012-04-11 23:28:29 följande:
    Jag har oxå en man som byter intressen ofta men med en begränsad budget så blir det inte för mycket grejor. Akvarieintresset har hållit i 7år dock även om det har gått från största intresset till ett av de mindre.

Det kan bli så även med din sambo men ni måste lära er prata.

Har ni råd med 10000kr var per månad till nöje eller är det bara din sambo som får leka upp alla pengar?
    Själva ödle intresset har hållt i sig, men det har rört sig om varenda ödlesort i universum. Men jag hoppas det håller i sig. Eller egentligen inte. Eller va vet jag. Om han tycker det är lika kul som han tror att han kommer tycka det är, då tycker jag självklart han ska få ha sina ödlor, är bara rädd att det blir som med allt annat.

Det har inte varit en klump summa på 10.000 kr en månad, men sen han köpte första bilen i januari har det blivit reservdelar, en till bil för att plocka ur motorn ur och stoppa in i den första bilen osv. Vi brukar va bra på att dela upp, mina intressen gynnar dock hela familjen (tycker jag, jag ÄR inte så egotrippad som jag låter,  jag lovar! men jag känner själv hur jag framstår) då jag är mycket för heminredning, vilket han i sin tur då inte bryr sig ett jotta om, vi hade kunnat äta middag på golvet och det hade kvittat honom.

Men jag tror det är så helt enkelt, att vi måste lära oss prata. Jag ger ödlestackarna en chans, Jag får erkänna att jag bara tänkte på mig själv. Det som irriterade mig var nog inte ödlorna i sig, utan att vi pratat om det sååå många gånger förr, och vi kommit överens med att vänta, men ändå köper han
  • Cornellia
    KingstonNova skrev 2012-04-11 23:23:03 följande:
    jag har ju verkligen försökt finna mig i att vi har diverse spel konsoller i varenda rum, leksaksbilar staplade på varandra, allt för att han ska få hålla på med saker han tycker är roligt, som inte är levande.

Tyvärr funkar han som ett lite barn på vissa plan, han köper något, och någon vecka senare är det inte intressant längre, och då får jag ta hand om ödlorna, och ödlor är trots allt två levande varelser som jag inte tycker man ska hålla på å sälja runt.
    Då är ju problemet löst, du står ut i två-tre veckor sen ger ni bort ödlorna.
  • KingstonNova
    Billig trevnad skrev 2012-04-11 23:29:41 följande:
    Tror du att han kommer att sköta ödlorna ordentligt, helt själv? Isåfall är det väl inga problem, så länge inget annat blir lidande? Insekterna kan han väl smyga med så att du slipper se dom.
    Jag hoppas det. Av tidigare erfarenheter så tror jag tyvärr inte det. Å andra sidan har alla andra saker han kommit på att han bara mååååste ha inte varit några levande ting, och detta är ju trots allt något han tjatat om i flera år, det är hans pojkdröm, så förhoppningsvis sköter han dom!
  • Anonym (exet)
    KingstonNova skrev 2012-04-11 23:30:05 följande:
    haha oj, nja de kommer han inte ha. Jo absolut, men vi har pratat om det hundratals gånger och kommit fram till att han kanske kan skaffa ödla i en lite senare framtid när han och sonen kanske kan ha det som ett gemensamt intresse, vilket han gått med på, sen går han likförbannat och köper ödlor ändå, det är nog mest det som irriterar mig.

Det är två leopard geckos, världens enklaste ödla om jag förstått det rätt. Men det hjälper ju icke att hanne ömsar, så det ser ut som han har två horn och påminner i högsta grad om djävulen själv
    Hehe söt du är :) Jag hade varit lugn om det bara handlade om leopardgeckos, vänta tills det vankas varaner som äter kaniner och liknande ;) Skämt å sidor ta det lugnt! DET löser sig :)
  • Rainei

"Han tog det jag sa seriöst!!! Nu har vi problem!!!" Hmm... Undrar varför folk är i luven på varandra när det finns strålande exemplar på kommunikation som detta Skrattande

Skämt o sido, har en egen ödla som är ganska trevligt sällskap för en enstöring som jag själv. De är fina djur, men man måste komma ihåg att de helt saknar hjärnsubstans som kan styra känslor, så därför har de inga. De kan inte tycka om någon, så ägaren ska inte inbilla sig någonsin att ödlorna genuint gillar personen. Ett 'problem' eller vad man nu ska kalla det hos vissa människor som skaffar ödlor och ormar.

Hmm... Skulle min kille komma hem med en fågelspindel (min största skräck) skulle jag avsäga mig all kontakt med djuret, men han skulle gärna få ha den i terrariet hemma. Så länge nämnda terrarium är stängt 24/7, annars får han skylla sig själv om jag plötsligt bestämmer mig för att dräpa besten om den skulle rymma. Tror dock att min fobi skulle bli bättre om jag hade en sådan spindel hemma, så jag skulle hålla mitt sinne öppet. Jag är antagligen lika rädd för spindlar som du är för insekter, men jag försöker tänka med hjärnan istället och kämpa mot rädslan. Glad Försök komma på en kompromiss ni båda kan vara nöjda med, som att insekterna ska förvaras utom synhåll i ett skåp eller liknande och att din man bara matar ödlorna när du inte är närvarande? 

• Rainei
    KingstonNova skrev 2012-04-11 23:23:03 följande:
    jag har ju verkligen försökt finna mig i att vi har diverse spel konsoller i varenda rum, leksaksbilar staplade på varandra, allt för att han ska få hålla på med saker han tycker är roligt, som inte är levande.

Tyvärr funkar han som ett lite barn på vissa plan, han köper något, och någon vecka senare är det inte intressant längre, och då får jag ta hand om ödlorna, och ödlor är trots allt två levande varelser som jag inte tycker man ska hålla på å sälja runt.
    Säg direkt att du kommer tvärvägra om han ger upp och leta nya köpare om han inte vill ta hand om ödlorna längre efter en vecka. Som jag sa, ödlor har inga känslor och kunde inte bry sig mindre om var de är så länge de inte är direkt hotade till livet, så att "sälja runt" dem är nog inga problem!

Din kille måste ju inse att har han köpt dem så är de hans ansvar och hans endast som valt att skaffa dem mot din vilja. 
  • Anonym

Ts, jag vet hur det känns.. lever själv med en "man" som har detta fruktansvärda reptil intresse. Min kille skulle åka och köpa ett "litet" terrarium som han kallade det men kom hem med ett stort shabrak som var större en hela vårt stora skrivbord.. Mitt råd till dig? Oj. Har ni något ställe där du inte är så ofta i hemmet som terrariumet kan stå så du slipper se det så ofta?? Det värsta med dessa reptiler för utom att de är såå fult med terrarium och att de bara känns allmänt boring är att man måste ha alla dessa värmelampor och vanliga lampor tända typ halva dygnet vilket innebär att elen blir jääkligt dyr. suuuck stå på dig

• Lena

10000 är mycket på tre månader med. Ditt inredningsintresse har bara viss allmånnytta, tex ett vanligt köksbord kostar 1000kr men du vill ha ett speciellt för 3000kr då får du ta mellanskillnaden från dina pengar.

Mitt tips är att budgetera in egna pengar som ni kan lägga på kläder, eget nöje, hobby eller spara hur ni själva vill.

• Anonym

När jag först läste ts så tänkte jag i mitt stilla sinne: Grattis! nu har ts sambo  3 (!) skräcködlor att ta hand om!

Men efter att ha läst att ts nu har insett att det är brist i kommunikationen så tänker jag inte tjata om det.

Om jag har förstått det rätt så tänker ts ge det ett par veckor och se vart det brakar iväg någonstans och min fundering är då ifall ts gett med sig bara för att se till att djuren åker ut efter dessa veckor. Vad händer om din sambo fortfarande vill ha dessa ödlor?

Jag vet att många inte gillar reptiler och det har jag full förståelse för.Det jag inte förstår är att dessa ödlor ska behöva flytta runt. Det är väldigt stressigt för ödlor ( gäller väl alla djur ) att behöva byta hem och det bästa för djuren är väl isåfall att det får en ny ägare redan nu.

Så mitt tips till ts är nog att tänka efter om du verkligen vill ge det en chans eller om du redan nu bestämt dig för att dom ska ut om någon vecka.         

• ElectroDiva

låt honom ha kvar dom ... om intresset svalnar så kan han ju ge bort dom , låt honom ha allt ansvar för dom , mata, städa hos dom osv, han har köpt dom , dom är hans. ska han åka bort får han lösa matningen på något sätt... men förövrigt så tycker jag själv att ödlor är skarmiga och väntar ivrigt på att vi ska flytta till större så att jag kan köpa en leguan :D

är det stora ödlor ?
    om han tar ut dom från terrariet så håll dig själv och barnet därifrån, deras svansar är inte att leka med när dom svänger till med den och man får en pisk ^^ 

• Anonym
    ElectroDiva skrev 2012-04-12 12:08:15 följande:
    låt honom ha kvar dom ... om intresset svalnar så kan han ju ge bort dom , låt honom ha allt ansvar för dom , mata, städa hos dom osv, han har köpt dom , dom är hans. ska han åka bort får han lösa matningen på något sätt... men förövrigt så tycker jag själv att ödlor är skarmiga och väntar ivrigt på att vi ska flytta till större så att jag kan köpa en leguan :D

är det stora ödlor ?
    om han tar ut dom från terrariet så håll dig själv och barnet därifrån, deras svansar är inte att leka med när dom svänger till med den och man får en pisk ^^ 

Leopardgeckos är små ödlor till skillnad från en leguan. Geckoödlor är kända för att vara lättsamma och snälla ödlor. Hade det däremot varit en leguan eller varan så hade jag nog dragit öronen åt mig........

Är själv ägare av en 1,5 meter kort leguan och dom kan slå av dig underbenet om dom prickar in snärten med sin svans.
  • ElectroDiva
    Anonym skrev 2012-04-12 12:13:21 följande:
    Leopardgeckos är små ödlor till skillnad från en leguan. Geckoödlor är kända för att vara lättsamma och snälla ödlor. Hade det däremot varit en leguan eller varan så hade jag nog dragit öronen åt mig........

Är själv ägare av en 1,5 meter kort leguan och dom kan slå av dig underbenet om dom prickar in snärten med sin svans.
    hade inte läst hela tråden och sett att det var leopardgeckos.

Har haft leguaner tidigare :)
    svansen är som sagt inte att leka med. 
  • Anonym

Hade två leguaner för många år sen. Var de bästa djuren jag någonsin haft. Blev väldigt fäst vid dom. Tycker ödlor har en viss charm jag inte har sett i något annat djur. Så hoppas du ändrar uppfattning om dom.

• Kattdamen

Din sambo borde nog ta och kontakta psykiatrin och få sig en utredning. Han verkar väldigt impulsiv.

Men du bor väl i det hemmet också? Är det tillräckligt stort så att du slipper se dem, någonsin?

En kopp te, tack.
Svar på tråden han kom hem med två ödlor