Inlägg från: sweasmamma |Visa alla inlägg
  • sweasmamma

Varför döpte ni era barn?

min dotter är inte döpt eller namngiven =) vi skickade bara in papper !

vi har köpt ett minne när hon föddes från oss, det räcker=) samt att jag och min man har gått ur svenska kyrkan ! vi gifte oss borgligt utomhus på sommaren , jag tycker det känns..personligt ist för att en präst ska stå och skvätta vatten på mitt barns huvud

• sweasmamma

det får man visst =) MEN ...det kostar en del !! fast å andraa sidan ....om jag är död lär jag inte bry mig utan kan lika gärna ha det på begravningsbyrån !och alla har rätt att begravas men sen om det blir genom kyrkan eller ej ...

• sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 08:55:01 följande:
    Jag vet ingen begravningsbyrå som har begravningslokal. Tänker du på amerikanska Funeral homes....?
    =) aahh nej !!!  vill man inte begravas i kyrkan så håller begravningsbyråer i det !! det är faktiskt mer vanligt än man kanske tror , jag har själv släktingar som gjort så , så jag har varit med och det är riktigt fint och fridfullt!
  • sweasmamma

alltså tro mig , jag vill inte skapa någon debatt här =) jag säger bara vad JAG/VI gjorde och hur det kan vara ... 

• sweasmamma
    goatess82 skrev 2012-04-12 09:04:22 följande:
    Nej men dina efterlevande kanske bryr sig om alla omkostnader!
    då får man ha ett sparkonto till sånt =) eller hur... det kostar TROTS att du är med i SvK
  • sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:08:24 följande:
    Javisst men de ägs inte av begravningsbyråer. Begravningsbyråer har inte lokaler men förmedlar sådana. Kapellen ägs oftast av kyrkan. Du kan också vara i ex. Folkets hus eller, som i Arjeplog, på hotellet.
    ja och vanliga begravningsbyråer, så är det iaf i skåne/blekinge 
  • sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:22:01 följande:
    Om du är medlem i SvK och begravs i hemförsamlingen kostar kyrkans "arbete" inget men allt runt om kostar givetvis. Kista, blommor, solosång, transporter, minnesstund mm kostar för alla.

ja alltså min mormor gick bort i somras och det kostade ju ändå runt 30.000 kr och då va det enkelt i ett kapell på kyrkogården!Mycket enkel kista samt ängsblommor så klart allt kostar !

JAG gick ur SvK av 1 anledning !!!

JAG VA ARG !!!

min pappa ramlade ihop när han va 52 år, hjärtstopp på 28 minuter,låg i koma i 6 månader,vaknade upp men med sviter av syrebristen så hjärnskadad samt i mkt dåligt skick , jag förlorade MIN pappa och kände..vad gör kyrkan för mig ? gud?? NÄ, det finns goda och onda krafter och dom finns inte i kyrkan så för mig va detta MITT beslut och rätt beslut för mina känslor

• sweasmamma
    aldrigmer skrev 2012-04-12 09:19:52 följande:
    Är du säker? Kan du ge en hänvisning, skulle vara intressant att kolla hur det fungerar.
    ska kolla upp vad dom heter, min morfar jobbade där=) och min farfars bror "begrovs" så 
  • sweasmamma
    FlitigaLis skrev 2012-04-12 09:22:45 följande:
    Vi ska ha kalas nu på lördag för vår son. Vi valde det istället för namngivelse eller dop. Vi vill samla släkt och vänner men inte ha någon cermoni för det är inte riktigt vår grej.

På inbjudningskortet skrev vi:
    "Vi har fått en son och det vill vi fira!"

Bara svärmor har ifrågasatt detta, andra har köpt det rakt av. Det blir smörgåstårta och fika.
Svar på tråden Varför döpte ni era barn?