• Lizzan89

    Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.

    Dottern är överkänslig mot mjölkprotein och vi misstänker även att hon reagerar på havre.

    Ersättningen verkar inte vara tillräcklig att ge till kvällsmat, så nu efterlyser jag lite olika recept på välling som mättar och som är mildt för magen. :)
    Mjölk , soya och havrefria!

    Just nu gör jag mannagrynsvälling, men eftersom jag måste göra den på vatten så blir det rätt blaskigt och hon vaknar redan vid 00 och vill äta igen. Trots att hon dragit i sig 300 ml innan hon somnar 19:30. 
     
    Några tips? =)


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.
  • Coruscant

    Är dottern född 11-08-26, dvs. 7,5 månader? Då låter "mannagrynsvälling" på vatten väldigt näringsfattigt! Varför inte ge ersättningen ändå, som är nyttig och som rekommenderas första året? Många barn, inkl. min son åt vid den åldern flera gånger per natt. Och 4,5 timmar sovandes låter ju rätt bra. Hur länge sover hon efter middnattsmatningen? Hon borde bli väldigt kissnödig med blöt blöja om hon dricker så mycket "vatten".

    Och om du nu ändå vill ge något mer mättande - så är det väl bättre med mat/annan gröt hon kan äta som kvällsmål?

  • Lizzan89
    Coruscant skrev 2012-04-12 08:09:05 följande:
    Är dottern född 11-08-26, dvs. 7,5 månader? Då låter "mannagrynsvälling" på vatten väldigt näringsfattigt! Varför inte ge ersättningen ändå, som är nyttig och som rekommenderas första året? Många barn, inkl. min son åt vid den åldern flera gånger per natt. Och 4,5 timmar sovandes låter ju rätt bra. Hur länge sover hon efter middnattsmatningen? Hon borde bli väldigt kissnödig med blöt blöja om hon dricker så mycket "vatten".

    Och om du nu ändå vill ge något mer mättande - så är det väl bättre med mat/annan gröt hon kan äta som kvällsmål?
    Hon äter ju 2ans ersättning innan vällingen. Ersättning kl 18, välling kl 19/19:30. Under dagen äter hon frukost, lunch , middag + 2 mellanmål (ersättning efter mellanmålen dessutom) Så det är ju ingen risk för näringsbrist direkt.

    När hon åt havrevälling klarade hon sig längre under natten, än vad hon gör på ersättning och mannagrynsvälling. Då klarade hon sig 9 timmar innan hon ville äta, så dom där 4.5 timmarna nu är rätt stor skillnad om man jämför med det :P Men havre funkar inte har vi kommit fram till.
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Fast äta på natten behöver många barn första året ! Att sova från 19.30-00 är bra gjort tycker jag !
    Näringsmässigt ska man ge ersättning då egengjort inte innehåller det en bebis behöver !

  • Lizzan89
    Theessan skrev 2012-04-12 08:23:10 följande:
    Vad är det för ersättning hon dricker?
    Nutramigen!
    Zombie skrev 2012-04-12 08:18:48 följande:
    Fast äta på natten behöver många barn första året ! Att sova från 19.30-00 är bra gjort tycker jag !
    Näringsmässigt ska man ge ersättning då egengjort inte innehåller det en bebis behöver !
    Beror på hur man ser på saken. Näringsmässigt BEHÖVER dom ju inte äta efter dom blivit 6 månader. Då får dom i sig det dom behöver i näringsväg under dagen. Men sen finns det väl dom som ändå vaknar och är hungriga på natten även fast dom är äldre än 6 månader.

    I det här fallet beror det mest på vana. När hon vaknar verkar hon inte hungrig till en början, utan är bara pigg ändå. Men ju längre jag kämpar med att söva om henne, desto mer hungrig börjar hon känna sig . Skulle hon inte vakna så skulle hon inte behöva äta på nätterna, detta vet jag av den anledningen att hon haft en period där hon sov hela nätter utan varken uppvak eller mat. Då vet jag ju att hon klarar av det.

    Men nu när vi bytt till den här blaskiga mannagrynsvälllingen så förstår jag att hon inte håller sig mätt särskilt länge. Därför efterlyser jag recept.

    Ni har glidit ifrån vad tråden handlade om från början. Jag behöver inga tillrättavisningar, jag vet hur min dotter fungerar och jag ger henne mat om hon är hungrig. Jag vet också hur hon ska få i sig tillräckligt med näring.

    Tanken med tråden var att samla in recept på egna vällingar.
    Men tack ändå för omtanken :)
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Coruscant

    Du skriver inte att hon får ersättning OCKSÅ, du skriver att ersättning inte mättar och att du ger 300 ml "mannagrynsvälling på vatten". Och du skriver överhuvudtaget inget om hennes matintag under dagen utan bara att du ger henne så mycket "vattenblask" vilket en 7-månaders inte ska leva på utan istället ha ersättning. Du efterlyser recept - och fick tips!

    Kan inte recepten, men det säljs ju ris- och majsvälling också. Funkar det?

  • Zombie

    Förlåt men vet att det inte rekommenderas att göra egen välling innan dom är 1 år !
    Barn har även tillväxtperioder då dom äter mera o om hon sovit hela nätter innan så är det ju ingen vana att vakna o vilja äta !

  • W Goldberg

    Ja men kan man inte göra en gröt med mannagryn och ersättning då?
    Bara en fundering.
    Det borde väl fungera och bli matigare än bara med vatten?

  • Giraff

    Vår stora pojke är mjölkallergiker.

    Som kvällsmål vid den åldern fick han antingen mjölkfri gröt eller havremjölk blandat med grötpulver.

    Sen började vi ge Althera mjölkfri ersättning som kvällsmål istället, det fick han på kvällarna tills han var 1 1/2.

    Har du provat med nån av de mjölkfria vällingsorterna som finns? Går att köpa både på stormarknader och apotek.

  • Giraff

    Oj, förlåt! Vad slarvigt jag läste!

    Såg inte att hon är havreallergiker också - ursäkta.

Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.