Inlägg från: Mammatillhönan |Visa alla inlägg
  • Mammatillhönan

Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.

Hej!! Måste bara skriva lite här. Jag håller med dig till 120%.. Skulle inte få för mig att ge min dotter köpegröt eller välling. Det är även palmolja i och googla på det så får ni fram hur man tillverkar det. Visst det är tillsats järn i... JÄRNSULFAT.. Kemiskt framställt järn! Sojalecetin=bensin.. Så mitt tycke FY! Jag ger vår dotter som är snart 8 månader, skrädmjölvälling. Nu är skrädmjöl gjort av havre, men det kanske funkar, jag gör det på havremjölk eller rismjölk. Jag lägger även i 1/2 till 1tsk ekologisk fint kokosfett! Massa nyttigheter i ex. Samma ämne som i bröstmjölken. Finns även majsmjöl att köpa som du kan göra välling på. Hirsgröt kan du ge innehåller mkt järn blandannat... En del säger att man ska vara försiktig med hits, man måste skölja det väl. Men köp dig kokosfett.. Gärna en bra lite dyrare... Helt fantastisk. .. HEJA HEJA!! Släng köpematen i väggen!!! Våga göra egen mat till våra småttingar!

• Mammatillhönan
    Leni82 skrev 2012-05-17 21:50:38 följande:
    Jag håller med dig TS. Varför ge barn industritillverkad mat när man kan göra egen. Du har stenkoll på hur man gör för att få i henne näringsämnen såsom rapdolja, aprikospure m.m.
    Hirs är super i gröt och även smula ner paltbröd. Vet dock inte om din dotter tål det. Kokosfett av bra kvalitet är också bra och ngt jag gärna vill ge mina barn. Vart köper man det?

Jag har aldrig gett mitt barn välling, men blandar alltid i en äggula och smör i gröt. Jag gör havregrynsgröt och du kan ju välja ngn annan gröt om hon inte tål havre.

Lycka till!
    Kokosfett köper du ex. i någon lifebutik eller hälsokost affär.. där kan man även ofta köpa hirsmannagrynsgröt, ekologoisk då alltså..
  • Mammatillhönan
    Dan Syndrom skrev 2012-07-12 09:50:49 följande:
    Jag vet inte om du har fått något svar, för tråden verkar handla om allt annat. Men du kan ju reda välling själv.

Vår son reagerar på laktos, och vi reder laktosfri mjölk med Gyllenmust (havremjöl) och Maizena (majsmjöl).
    Jag antar att du kan göra samma på havremjölk, men jag har inte testat. Jag  skulle testa Maizena då eftersom den är lite sötare och det kanske blir lite mkt havre med havremjölk+havremjöl.

Om hon reagerar på havre i sig så måste man ju kunna göra vete-välling. Kanske sojamjölk+vetemjöl/maizena.
    Eller specialersättningen + valfri mjölsort. 

Du får nog testa dig fram. Vi kokar inte mjölken utan värmer den bara till lagom ät-temperatur och då tjocknar den.

Det skulle vara mjök, havre och soya fritt!!

Jag har ett bra recept om om du vill testa.. havremjölk och nått som heter skrädmjöl även det gjort på havre och sen har vi en klick kokosfett i ej sånt som du gör ischocklad på..
  • Mammatillhönan
    Dan Syndrom skrev 2012-07-12 22:00:51 följande:
    Du skriver havrefritt och så ger du ett recept med havremjölk och havremjöl?

Rismjölk är väl det enda som funkar då(som man köper i "vanlig affär")

Margarin (eftersom det ska vara mjölkfritt då), Maizena + Rismjölk skulle jag testa. 
    Receptet var till DIG!!
Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.