• Nikaz

Teckstöd.

Hej.

Använder teckenstöd till min son och skulle behöva hjälp med lite meningar, hur man tecknar dom.

Vad har du gjort idag?
    Vad ska du göra idag?
    Vad vill du ha för mat?

Det är dom jag kommer på nu.      

Tänkte att det här kunde bli en tråd som vi som använder teckenstöd samlas och hjälper varandra med tecken man undrar över.         

• Svar på tråden Teckstöd.
  • DuTrorAttDuVet

vi ville använda teckenstöd till vår son men fick rådet att använda riktigt teckenspråk istället, för att det var bra att kunna senare i livet. Använder ni teckenstöd på förskolan ockå eller "endast" hemma?

• Nikaz
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-04-12 15:52:37 följande:
    vi ville använda teckenstöd till vår son men fick rådet att använda riktigt teckenspråk istället, för att det var bra att kunna senare i livet. Använder ni teckenstöd på förskolan ockå eller "endast" hemma?

Vi ska bara teckna det viktigaste i meningarna, dock är det ju oftast samma tecken som teckenspråk. Vi använder det både hemma och på förskolan.

Får man fråga varför ni använder teckenstöd till eran son? 
  • Bellsiii

Jag använder tecken stöd på jobbet men går ju inte att Skriva måste ju visas

• Nikaz
    Bellsiii skrev 2012-04-12 16:40:44 följande:
    Jag använder tecken stöd på jobbet men går ju inte att Skriva måste ju visas

Just orden Gjort/Gör har jag letat efter hur man tecknar men inte hittat....
  • MkMk79

Om du ska använda gör/gjort måste du blanda in grammatik. Så om du använder tss får du ju även använda talet som stöd. Jag själv är ju mer för teckenspråk än tss. Kanske beror på att jag är teckenspråks och dövblindtolk.

• Nikaz

Men om man ska teckna dom här två meningarna:

Vad har du gjort idag?
    Vad ska du göra idag?

Vilka ord ska man då teckna om man använder TAKK? just dom två meningarna är två som jag tycker är rätt viktiga för min son när man lämnar/hämtar honom från förskolan...   

• DuTrorAttDuVet
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-04-12 15:52:37 följande:
    Det är tydligen inte alls samma tecken, och därav tyckte de att teckenspråk var bättre. Vi använder det för att han förstår bättre när man tecknar eftersom han oftast inte har tid att lyssna eller är alldeles för långt bort. Han har grav ADHD, och troligtvis mer men är bara 5 så de vill vänta ett tag för att se hur mediciner osv hjälper.
    HAr en bra länk till teckenspråk :)

http://www.ur.se/teckensprak/flash_holder.html 
  • marienna

Just de frågorna kräver ju rätt så mkt av barnet i kunskap att svara på - vi använder Takk till vår dotter och hon vi kan en hel del nu efter 2 år. Men hon kan inte svara på de frågorna än. I Takk använder du inte alla ord bara nyckelorden. Varje gång vår dotter lärt dig ett nytt tecken så har hon lärt sig säga ordet ngr dagar senare - det efter att varit helt tyst i 3,5 år och nu strax 5 år. Vill och vill inte upplever vi är de viktigaste orden - att barnet lär sig att det får välja. Men bilder är också toppen att arbeta med. Häromdagen bad hon för första gången om specifik mat "kyckling" när vi sa att vi skulle köpa korv - gissa om vi köpte kyckling till henne? Kontaktbok på förskolan är bättre - fröken / resurs skriver lite om dagen och ni kan prata om det utifrån detta på kvällen.

• Nikaz
    marienna skrev 2012-04-12 21:59:48 följande:
    Just de frågorna kräver ju rätt så mkt av barnet i kunskap att svara på - vi använder Takk till vår dotter och hon vi kan en hel del nu efter 2 år. Men hon kan inte svara på de frågorna än. I Takk använder du inte alla ord bara nyckelorden. Varje gång vår dotter lärt dig ett nytt tecken så har hon lärt sig säga ordet ngr dagar senare - det efter att varit helt tyst i 3,5 år och nu strax 5 år. Vill och vill inte upplever vi är de viktigaste orden - att barnet lär sig att det får välja. Men bilder är också toppen att arbeta med. Häromdagen bad hon för första gången om specifik mat "kyckling" när vi sa att vi skulle köpa korv - gissa om vi köpte kyckling till henne? Kontaktbok på förskolan är bättre - fröken / resurs skriver lite om dagen och ni kan prata om det utifrån detta på kvällen.

Tack för inlägget. Men jag tror jag vet om min son kan eller inte kan svara på frågorna. Om han inte kunde svara på frågorna så skulle jag inte ställa dom. Kontaktbok har vi redan. Men eftersom vi alltid frågar hans syster om var hon har gjort/ska göra så är det väl självklart att vi ska kunna säga/teckna detsamma till honom eller?
Svar på tråden Teckstöd.