• Nikaz

Teckstöd.

Hej.

Använder teckenstöd till min son och skulle behöva hjälp med lite meningar, hur man tecknar dom.

Vad har du gjort idag?
    Vad ska du göra idag?
    Vad vill du ha för mat?

Det är dom jag kommer på nu.      

Tänkte att det här kunde bli en tråd som vi som använder teckenstöd samlas och hjälper varandra med tecken man undrar över.         

• Svar på tråden Teckstöd.
  • caspersmamma 08

Vi andvänder också tecken som stöd till våran son och har gjort det i 2år och vi är så glada att vi kan kommunicera med honom och att vi kan förstå när han vill något.

Vi fråga när vi var på teckenkusen hur vet barnet vad det är för ord man tecknar när många ord har samma tecken men de sa då att när man andvänder stödtecken så pratar man också och man andvänder det till hörande barn och barnet lär sig att förstå vad det är man tecknar och även tvärtom vi lär oss vad barnet tecknar och menar fast tecknet inte alltid är korrekt vi lyssna/tittar också på vad de säger/ljudar/ kroppspråk.

När min son vill ha smärgås med ost på så tecknar han bara smörgås tre gånger och säger go go (smörgås) o o (ost) och då vet vi vad han vill ha.

Vi har även hittat på ett eget tecken för juice (ena handen som en j hand och sen den andre en g-hand och sen trycker man ihop dom och skruvar lite med g-handen.)

En bra sida för att hitta tecken är den här
    http://www.spreadthesign.com/se/

• AnnaApr

Orden gör och gjort används på olika sätt i teckenspråket, för att använda det måste du blanda in teckenspråkets grammatik. Ordet gjort används på 2 olika sätt och är en fast oral komponent, eller ett genuint tecken som det också kan heta. Om du ska fråga vad han har gjort så skrivs det PERF, och uttalas [HAPP], men om du frågar om det är något han inte gjort så skrivs det PERF-neg och uttalas [HU]. Ordet gör tecknas göra, på samma sätt som du tecknar ordet varför.
    Om du skulle lägga in det i meningar, så skulle det bli en annan ordföljd. Tex, vad gör du blir

• AnnaApr

Oj nu försvann slutet på det jag skrev :S
    Vad gör du blir vad göra du? Till exempel :)
    Det är krångligt att lära sig, men så himla kul! Jag tycker även att teckenspråket är så mycket lättare att förstå än svenskan, och allt blir så mycket lättare att förklara eftersom man använder hela kroppen och gestaltar känslor på ett helt annat sätt :)
    Jag tror att du och din son skulle ha mer utbyte av teckenspråket än tecken som stöd.
    Lycka till i valet och med din son :)

• Nikaz
    AnnaApr skrev 2012-04-13 09:06:43 följande:
    Oj nu försvann slutet på det jag skrev :S
    Vad gör du blir vad göra du? Till exempel :)
    Det är krångligt att lära sig, men så himla kul! Jag tycker även att teckenspråket är så mycket lättare att förstå än svenskan, och allt blir så mycket lättare att förklara eftersom man använder hela kroppen och gestaltar känslor på ett helt annat sätt :)
    Jag tror att du och din son skulle ha mer utbyte av teckenspråket än tecken som stöd.
    Lycka till i valet och med din son :)

Tack för svaret. I dagsläget är det inte aktuellt att gå över på teckenspråk.
  • Nikaz

Men hur gör ni andra som använder tecken som stöd till era barn? Frågar ni aldrig vad dom har gjort på förskolan/skolan? Vad dom vill göra? Hur gör ni då isåfall?

• RasSam

Haha skulle försöka förklara hur man tecknar gjort/göra på teckenspråk men hur jag än skrev vart edt jätteknasigt :)
    Om du youtubar gjort på teckenspråk kommer det upp massa klipp som innehåller tecknet gjort

• Nikaz
    RasSam skrev 2012-04-13 09:56:18 följande:

Haha skulle försöka förklara hur man tecknar gjort/göra på teckenspråk men hur jag än skrev vart edt jätteknasigt :)
    Om du youtubar gjort på teckenspråk kommer det upp massa klipp som innehåller tecknet gjort

Tack för tipset om youtube. Det är ett ställe som jag inte ens har tänkt på att leta på.
  • badanka00
    Nikaz skrev 2012-04-13 09:29:29 följande:
    Men hur gör ni andra som använder tecken som stöd till era barn? Frågar ni aldrig vad dom har gjort på förskolan/skolan? Vad dom vill göra? Hur gör ni då isåfall?
    Vi använder tecken som stöd samtidigt som vi pratar för att sonen ska lära sig tecknen och kunna uttrycka sig själv lättare (han har ett mycket dåligt uttal och är svår att förstå även om han pratar en del). Han förstår den sorts frågor du nämner (alltså när vi säger dem, inte tecknar dem), men är långt ifrån att själv kunna uttrycka sig på den nivån. Så vi kör vidare med basord och har inget behov av verbformer. Det räcker om sonen säger/tecknar "göra" så blir vi glada. Vi får förstå av sammanhanget villket tempus han menar.  Vi hoppas ju också att han ska lära sig att säga rätt verbform i framtiden så att vi inte kommer ha något behov att lära honom teckenspråksgrammatik.

Vill du att ditt barn ska förstå frågan eller kunna fråga själv? 
  • Nikaz
    badanka00 skrev 2012-04-13 18:07:40 följande:
    Vi använder tecken som stöd samtidigt som vi pratar för att sonen ska lära sig tecknen och kunna uttrycka sig själv lättare (han har ett mycket dåligt uttal och är svår att förstå även om han pratar en del). Han förstår den sorts frågor du nämner (alltså när vi säger dem, inte tecknar dem), men är långt ifrån att själv kunna uttrycka sig på den nivån. Så vi kör vidare med basord och har inget behov av verbformer. Det räcker om sonen säger/tecknar "göra" så blir vi glada. Vi får förstå av sammanhanget villket tempus han menar.  Vi hoppas ju också att han ska lära sig att säga rätt verbform i framtiden så att vi inte kommer ha något behov att lära honom teckenspråksgrammatik.

Vill du att ditt barn ska förstå frågan eller kunna fråga själv? 

Mest är det att han själv ska kunna fråga vad som göras/hända under dagen, och kunna berätta att typ igår gjorde jag det och det. 

Han kan också prata men har mycket dåligt uttal, vi föräldrar förstår oftast vad han säger men ibland tar det många gissningar innan vet förstår vad han menar.   
  • anne h
    Nikaz skrev 2012-04-12 15:38:50 följande:
    Vad har du gjort idag?
    Vad ska du göra idag?
    Vad vill du ha för mat?

[happ] göra i dag?
    göra idag? 
    vill göra du? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Teckstöd.