• Shandi

Variation på TACOS!

Ikväll tänkte jag spåna ihop någon tacoliknande rätt, men är så otroligt less på gamla sedvänliga tacosen i sitt bröd.... Typiskt att inleda helgen med! :D

Tänkte höra med er om ni har några roliga lite udda tacorecept att bidra med? Allt från pajer till soppor och grytor välkomnas!

Gärna också lite nyttigare tacoförslag samt vegetariska!

• Svar på tråden Variation på TACOS!
  • CookieKaka

Vi brukar steka kycklingfilé (i bitar) i Tacokrydda (hot) och slå på en skvätt vatten mot slutet att puttra klart i. Sedan gör vi "tunnbrödsrullar" av stora tortillabröd, kyckling, lök, majs, tomat, ost, Pineapple salsasås och hemgjord guacamole.

INTE nyttigt men gott! 

• Shandi
    CookieKaka skrev 2012-04-13 11:56:58 följande:
    Vi brukar steka kycklingfilé (i bitar) i Tacokrydda (hot) och slå på en skvätt vatten mot slutet att puttra klart i. Sedan gör vi "tunnbrödsrullar" av stora tortillabröd, kyckling, lök, majs, tomat, ost, Pineapple salsasås och hemgjord guacamole.

INTE nyttigt men gott! 
    Haha ja du det lät jädrans gott iallafall! :D Ganska nyttigt också! ;)
  • Annelee85

Jag steker köttfärs och blandar i tacokrydda som vanligt, sen tar jag färdigblandad creme fraiche med smak av paprika/chili och häller ner i pannan. Tillsätt hackad fetaost om man tycker om. Detta får puttra några minuter.
    Fram med en ugnsform och mjuka tortillabröd (vi brukar ha dom mindre, detta blir mäktigt) 
    Lägg upp bröden och klicka i smeten. Toppa med riven ost, stäng med en tandpetare.
    Upprepa tills smeten är slut, avsluta med riven ost över alla rullarna.
     Vi kallar det här enchiladas, vet inte om det är helt rätt, men gott som fan blir det ^^

• voldis

Stek lök och köttfärs med tacokrydda. Lägg i en ugnsform. Blanda crème fraîche med lite majonäs och riven ost. Häll över köttfärsen. In i ugn i typ 10-15 minuter. Servera med sallad och taco chips! Det är favoriten här hemma!

• Sixxty

Blanda keso med riven ost, hackade gröna oliver och Green Chilli på burk (1/2 burk). Lägg i tortillabröd, rulla ihop och lägg i en ugnsfast form.
    Blanda en burk tacosås med lite vatten, hackade gröna oliver och resten av chillin. Låt koka ihop, ta av plattan och rör i gräddfil 1-2 dl. Häll över tortillabröden på med lite ost och kör i ugn 225 grader.
    Jag tar aldrig tiden men det ska stå kanske 20 min i ugnen.

• Annelee85

Justdet, glömde skriva att mitt ska in i ugnen också, typ tills osten ser lagom bränd ut :)

• Fru Lillstrumpa

Ha ha, jag läste "Varning för TACOS!"

För variation:

Fajitas - frös kycklingbitar för sig och sedan en grönsaksblandning av strimlad lök och strimlad paprika i olika färger (också detta fräses i stekpanna)

Majstortillas istället för vetetortillas.

"Tacosallad" - ät med nachos till.

Ugsgratinerade nachos med sallad och avokado till.        .  

• zest

Vi brukar göra "kyckling pannkakor" med kyckling, svarta böner,grönsaksblandning på champinjoner, röd + grön paprika och lök. Hemmagjord guacemole på vitlök, citron och avocado.

Kryddorna till kycklingen samt grösakerna brukar min man bland ihop själv, har inte så stor koll på det tyvärr men mycket paprika pulver blir det ;) Jo och vi brukar apelsin marinera kycklingen (tror receptet finns om man googlar)

Svarta bönorna som vi gör är något liknade detta recept; http://www.food.com/recipe/mexican-black-bean-sauce-280411

Vi brukar servera i torilla bröd.

Annats kan du göra "pita pockets" brukar citron marienera kycklingen samt göra egen tsasiki (brukar skippa oljan så ganska nytting) till det serverar vi sallad (gärna ruccola), tomat, lök samt fefferonis. Kul att bygga sin egen "kebab"

• Shandi

Gud vad många härliga recept! Tack så mycket! Ska gå igenom med mannen senare vad som blir på menyn ikväll! :)

• merafart

Gör carnitas, dock hinner du inte med detta ikväll eftersom det kräver ett gäng timmar i ugn.

Det man gör är tar en karré i bit ca900-1400g, kryddar in den rejält med någon rub.
    1msk vatten i botten.
    Sen in i ugnen med en gryta med lock eller liknande i 115-125grader.
    Och detta tar 4-7h beroende på hur varmbiten är från början.
    Den är klar när man trycker på den och den trillar isär.
    Namnet på denna karrébit är pulled pork.
    Sen river man isär hela biten med en gaffel och rensar bort oönskat ben, fett eller senor om det finns.

Sen kan man steka den ytterligare om man vill det, men funkar att skicka i den i bröd direkt.
    Dock bör man ha lite flingsalt att strö över köttet, för brukar ofta vara rätt lite salt i de inre bitarna.

Tillbehör kan man ha taco variant, men BBQ sås och guacamole är 2 varianter som funkar bra.
    Här har ni en enkel BBQ-sås som man gör själv.
    www.bbqpitboys.com/barbecue_sauce_country_style.html
    Om ni kollar under sektionen barbecue sauce, rub and marinades, så finns flera fina saker där.

Allra bäst blir det om man grillar sin pulled pork, då en stängd grill som gäller och rökspån eller trä som smakgivare.

Svar på tråden Variation på TACOS!