• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Gravid till sommaren

Välkommen till Pergons underbara värld Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter efter två kurer med pergo plus pregnyl. Kur ett åt jag pergo dag 5-9. Dag 10 hade ingen blåsa växt ( men jag har PCO så jag har 10-20 omogna på varje äggstock) dag 14 hade jag en på 9 mm som läkaren sa möjligen kunde bli något. Fick glad gubbe dag 25 och tog då pregnyl. Men sen hände inget, ingen mens och inget plus så det blev ingen ägglossning trots allt. Fick primolut nor och efter det äntligen mens. Kur två tog jag pergo dag 3-7 på eget bevåg och utan att informera RMC. Dag 9 hade jag en blåsa på 14 mm. Tjohoo! Rimligt med älflytningar några dagar senare och glad gubbe dag 15. Nu inväntar jag resultatet av denna omgång. Fast det höll på att skita sig totalt. Min man fick prestationsångest och jag blev jättearg och kände att allt var hopplöst. Dock fick vi till det dagen efter (när man tagit pregnyl på morgonen sägners dom att man ska ha sex på kvällen samma dag och dagen efter, men det fick alltså räcka med dagen efter, ägget släpper 36-48 timmar efter sprutan). första omgången fick jag massa biverkningar och mådde rätt dåligt, kände mig som en hormonhäxa, men denna gång har jag inte märkt av något. Lycka till!

• Gravid till sommaren

Rikligt med älflytningar skulle det stå. Ursäkta min usla stavning, skriver på iPad och har inte samma känsla som på datorn märker jag...

• Pepsi

Tack för att du delar med dig! Det är så mycket runt allt nu, men har tänkt mig att börja med Proveran den 1:a maj. Först prata vi om att jag inte skulle säga något om när jag tog pregotime och när jag möjligtvis skulle kunna få en ägglossning, men tror att vi försöker när båda vet ändå. Jag har ju oxå PCO, så därför har vi problem med och få barn, tur att det finns behandlingar men skulle vilja att det gick pang boom! Så man slipper det här med och gå runt och tänka på det. Men hade ni försökt länge innan ni fick hjälp, om jag får fråga? Var det av pregotime du fick biverkningar?

Jag hoppas att det blir ett + stället för en blödning, för er!

• Gravid till sommaren

Vi hade inte försökt så länge faktiskt. Hade diagnosen PCO sedan tidigare och då sa gynekologen att vi inte skulle vänta ett helt år utan söka hjälp redan efter ett halvår när det väl var dags för barn. Jag har en dotter sen tidigare som blev till helt utan planering med endast minimalt slarv så jag visste att jag åtminstone var lite fertil . Nu har jag en annan man och när vi försökt fem månader tog jag kontakt med RMC. Hur länge har ni försökt? Biverkningarna var från Pergo. Jag har lite biverkningar av Pregnyl också men det är mest PMS/graviditetssymtom så det känns mer trevligt

• Pepsi
    Gravid till sommaren skrev 2012-04-14 15:11:08 följande:
    Vi hade inte försökt så länge faktiskt. Hade diagnosen PCO sedan tidigare och då sa gynekologen att vi inte skulle vänta ett helt år utan söka hjälp redan efter ett halvår när det väl var dags för barn. Jag har en dotter sen tidigare som blev till helt utan planering med endast minimalt slarv så jag visste att jag åtminstone var lite fertil . Nu har jag en annan man och när vi försökt fem månader tog jag kontakt med RMC. Hur länge har ni försökt? Biverkningarna var från Pergo. Jag har lite biverkningar av Pregnyl också men det är mest PMS/graviditetssymtom så det känns mer trevligt
    Vi har kört utan skydd sen förra sommaren, men jag har ju oxå en PCO-diagnos sedan tidigare så att det var inga problem att få hjälp för oss heller. Vilket är riktigt skönt!
    Blev lite förskräckt först när SSK på gynmottagningen sa att de skulle sätta oss i barnlöshetskön, för det känner jag mig absolut inte som, det känns mer som vi inte får några ärliga chanser pga av att jag inte har någon ägglossning.

Men som sagt, vi får se hur jag svarar på min första behandlingen sen får vi se, sen. En jäkla tur skulle det ju vara om jag lyckades få en ägglossning på första försöket. Just nu känns det faktiskt som det skulle va toppen och sen om jag skulle bli gravid är det bara en bonus.. Frågan är om jag skulle tycka likadant efter flera behandlingar? :P Jag skulle vilja börja behandlingen, redan nu..men jag och min sambo har ju bestämt att vi börjar den 1:a maj... Så det är väl lika bra och hålla sig till det ;)

När som först kan du testa dig, om det skulle vara så att din mens uteblir? 
  • Gravid till sommaren

Skönt att ni också fick hjälp snabbt. Jag tycker att vi fick hjälp snabbt men eftersom vissa prover ska tas vissa dagar i en cykel och det sedan lyckades bli julstängt på RMC precis när det var dags för min första kur, och jag sedan fick utebliven mens och därmed en jättelång cykel sist är jag bara inne på min andra kur trots att jag tog kontakt med RMC före sommaren! Då tyckte dom i och för sig att vi skulle försöka själva över sommaren och så fick vi en tid i augusti. Men augusti till april och två pergokurer... Det jag hoppas på är precis som du att få kortare cykler och därmed fler chanser på ett år. Den 26 april har det gått 14 dagar sedan min ägglossning, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag börja testa redan på måndagen samma vecka

• lantisen02

Hej hopp.
    va kul med en ny pergotråd, min historia:

sambon och jag är 32 år, har försökt sen nov 2010, håller på med utredning och har i veckan varit och fått reda på våra provsvar, mannes provsvar var bra,vilket var skönt! mina var oxå bra, förrutom ÄL som inte var så bra,

ska göra en gyn-undersökning nu på onsdag och blodprov igen gällande min ÄL, och om det då fortfarande ser dåligt ut med ÄL (som jag tror att det kommer göra) ska jag börja med Pergo i Maj...  
    Jag är lite orolig över att de ska hitta nått annat som försenar våra försök med att skaffa barn, hoppas på att det "bara" är det här med ÄL...

Oro nr2: att man ska få svåra biverkningar av pergon...vi ska nämligen gifta oss 19 maj och jag hoppas att jag inte kommer att må dåligt då!

• Gravid till sommaren

Välkommen lantisen02!

Fick du någon tydlig information om din dåliga äl? På vilket sätt kunde de mäta att den var dålig? Till oss sa dom bara att alla prover var normala, men att jag kunde behöva lite hjälpt med ägglossningen. Jag har senaste året haft cykler på 40-60 dagar, oftast runt 40 dagar. Men vi har inte fått någon info om nivåerna på provsvaren vilket jag tycker är lite dåligt, ska nog fråga nästa gång.

När det gäller biverkningar så fick jag följande första kuren:
    trött
    ont i huvudet (kan även haft samband med detoxkur jag gjorde samtidigt)
    nedstämd
    svängigt humör
    nattliga svettningar och störd sömn

Inför ett bröllop är man ju på topp och ev huvudvärk går över med tabletter. Men om du kan planera in så du kan vila på em eller så om du sover dåligt eftersom det går åt att man är pigg när man ska gifta sig Sen när det gäller humöret så kan du ju varna omgivningen för utbrott, det fick jag i alla fall när jag skulle gifta mig för jag blev så stressad, så bra för dig att ha något att skylla på 

• Renrot

Hej!
    Jag tror jag hoppar in här också :)

Vi har en son sens innan, men efter förlossningen för 3 år sedan blev det kaos i kroppen som gjort att jag misstänkte att jag inte får ägglossning längre. Blöder ofta och länge under mensen (kul att blöda i 14-30 dagar) och ägglossningtesterna visade positivt flera gånger under dom dagarna jag testade. Så jag gick till gyn som nu bekräftat att jag inte har ägglossning/eller väldigt sällan.
    Nu har vi försökt i 8 månader och jag ska få börja med pergotime vid nästa mens som borde bli i maj.

Hoppas på att en liten vill flytta in i magen snart :)

• lantisen02
    Gravid till sommaren skrev 2012-04-15 13:37:53 följande:
    Välkommen lantisen02!

Fick du någon tydlig information om din dåliga äl? På vilket sätt kunde de mäta att den var dålig? Till oss sa dom bara att alla prover var normala, men att jag kunde behöva lite hjälpt med ägglossningen. Jag har senaste året haft cykler på 40-60 dagar, oftast runt 40 dagar. Men vi har inte fått någon info om nivåerna på provsvaren vilket jag tycker är lite dåligt, ska nog fråga nästa gång.

När det gäller biverkningar så fick jag följande första kuren:
    trött
    ont i huvudet (kan även haft samband med detoxkur jag gjorde samtidigt)
    nedstämd
    svängigt humör
    nattliga svettningar och störd sömn

Inför ett bröllop är man ju på topp och ev huvudvärk går över med tabletter. Men om du kan planera in så du kan vila på em eller så om du sover dåligt eftersom det går åt att man är pigg när man ska gifta sig Sen när det gäller humöret så kan du ju varna omgivningen för utbrott, det fick jag i alla fall när jag skulle gifta mig för jag blev så stressad, så bra för dig att ha något att skylla på 
    De har sagt att mina progeteoronnivåer är låga, dock inte några siffervärden, som sagt ska jag nog oxå fråga nästa gång, på onsdag...allså. Jag har alltid haft regelbunden mens och alltid fått utslag på Äl-tester

Dock hade jag problem med mens, den försvann, när jag var ca 24-27 år, tränade för mkt och åt för lite...jag tror att det hände nått  med hormonerna då....

Biverkningarna låter som mitt vanliga liv skämt åsido, lite svajig i humöret brukar jag bli ibland...som sagt kan man ju alltid skylla på bröllopsnerver   
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)