• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Sofia1981

Hej alla jag har hållt på med pergotime sen i dec, men har inte visat nån ÄL , förns förra mån, men tyvärr kom mensen men nu vet jag ju att pergotimen verkar hjälpa! Ska ta dom sista tabletterna i morgon sen blir de att kolla ÄL varje dag, får inte missa den håller tummarna för alla med samma problem !!

• choklaa

Hur går det för er Alla?

Var hos gyn i dag visade att en ägglossning är snart på väg. Hon såg att det fanns ett ägg på väg att lossa och hon tyckte att jag skulle börja testa redan i dag.

Hoppas nu bara att maken blir feber fri och pigg :) så vi inte missar ägglossningen, hon trode att det skulle ske om ett eller två dygn :) när ägget släpper :)

• lantisen02
    choklaa skrev 2012-05-07 18:29:56 följande:
    Hur går det för er Alla?

Var hos gyn i dag visade att en ägglossning är snart på väg. Hon såg att det fanns ett ägg på väg att lossa och hon tyckte att jag skulle börja testa redan i dag.

Hoppas nu bara att maken blir feber fri och pigg :) så vi inte missar ägglossningen, hon trode att det skulle ske om ett eller två dygn :) när ägget släpper :)

åh va spänannde och bra att ett ägg är på G att släppa. Nu får mannen ta å bli frisk
  • lantisen02

Hej hopp.
    nu har jag börjat med min första kur pergo, andra tabletten idag, jag tar dom precis innan jag ska lägga mig, har inte känt av nått ännu, är mitt uppe i bröllopsplanering(gifter mig om  2 veckor) så barnfokuset har inte varit så stort, kanske är lite bra ändå...
    det man hoppas på är att pergon ska funka och att ÄL kommer igång..  

• choklaa
    lantisen02 skrev 2012-05-07 18:38:23 följande:
    Hej hopp.
    nu har jag börjat med min första kur pergo, andra tabletten idag, jag tar dom precis innan jag ska lägga mig, har inte känt av nått ännu, är mitt uppe i bröllopsplanering(gifter mig om  2 veckor) så barnfokuset har inte varit så stort, kanske är lite bra ändå...
    det man hoppas på är att pergon ska funka och att ÄL kommer igång..  
    Åå vad roligt för er med bröllop :) och ett stort grattis. Jo det är sant att barnfokus kan ligga lite i bakgrunden när man planerar bröllop. Men samtidigt kan de ju vara bra för då kanske det tar sig mycket bättre och ett plus på första försöket då man inte tänker på det lika mycket.

Så jag håller tummarna. :)
    Ett tips som min gyn gav mig i dag var att testa ägglossning från dag 11 så dagen efter du slutar med pergotime så börjar du testa ifall om det är så att du haft oregelbunden mens tidigare. För mig såg hon ett nästan helt moget ägg som skulle lossna när som helst och sa åt mig att börja testa mig i dag.
  • lantisen02
    choklaa skrev 2012-05-07 20:17:52 följande:
    Åå vad roligt för er med bröllop :) och ett stort grattis. Jo det är sant att barnfokus kan ligga lite i bakgrunden när man planerar bröllop. Men samtidigt kan de ju vara bra för då kanske det tar sig mycket bättre och ett plus på första försöket då man inte tänker på det lika mycket.

Så jag håller tummarna. :)
    Ett tips som min gyn gav mig i dag var att testa ägglossning från dag 11 så dagen efter du slutar med pergotime så börjar du testa ifall om det är så att du haft oregelbunden mens tidigare. För mig såg hon ett nästan helt moget ägg som skulle lossna när som helst och sa åt mig att börja testa mig i dag.
    Aha tack för tipset, det ska jag göra, jag ska på ultraljud på fredag på CD 10, och då ska jag börja testa med ÄL-stickor då på lördag, har köpt på mig ett antal stycken så man är förbered...
    åh, jag hoppas verkligen att det ser positivt ut på fredag.
    jag har inte känt nått speciellt av pergon ännu...dock bara tagit 2 dagar, lite svettningar på nätterna, men inget annat, man blir lite orolig över att det är för liten styrka på behandlingen, jag vet inte... har fått för mig att man ska känna värsta biverkningarna för att det ska ge nån effekt, men jag får nog sluta tänka så...
  • Jojolita

Hej,
    Först och främst: Lu89Th, GRATTIS!! Det ger än hopp!

Och Choklaa: Nej Alvedon ska inte vara några problem vid ÄL för det är tabletter som innehåller ibuprofen som är antiinflamatoriska som kan ta bort "inflammationen" som blir vid en ÄL.. Så Alvedon och Ipren är t.ex OK..

Jag tog min andra pergotablett idag.. Kunde knappt sova i natt och vaknade med värk i magen och jag hade svettningar flera gånger..
    Jag tror dock det är placeboeffekter för jag har läst biverkningslistan 10 ggr och jag gissar på att man inte ens kan få bieffekter efter 1 tablett bara, eller vad tror ni?
    Hur fort kan man få bieffekter egentligen?

Jag ska inte göra något VUL i samband med ÄL som det verkar som ni alla får göra (?), min gyn sa inte ett ljud om det. Bara köra med stickor för att se om jag får nåt omslag..
    Sen om man måste gå in på 3:e kuren så måste man kolla upp slemhinnan så det inte blir en motsatt effekt.
    Är det nån av er som inte ska på VUL som jag?
    Och ni som ska på VUL, är det era första kurer?

Ciao så länge!

• Pepsi
    Jojolita skrev 2012-05-08 11:28:57 följande:
    Hej,
    Först och främst: Lu89Th, GRATTIS!! Det ger än hopp!

Och Choklaa: Nej Alvedon ska inte vara några problem vid ÄL för det är tabletter som innehåller ibuprofen som är antiinflamatoriska som kan ta bort "inflammationen" som blir vid en ÄL.. Så Alvedon och Ipren är t.ex OK..

Jag tog min andra pergotablett idag.. Kunde knappt sova i natt och vaknade med värk i magen och jag hade svettningar flera gånger..
    Jag tror dock det är placeboeffekter för jag har läst biverkningslistan 10 ggr och jag gissar på att man inte ens kan få bieffekter efter 1 tablett bara, eller vad tror ni?
    Hur fort kan man få bieffekter egentligen?

Jag ska inte göra något VUL i samband med ÄL som det verkar som ni alla får göra (?), min gyn sa inte ett ljud om det. Bara köra med stickor för att se om jag får nåt omslag..
    Sen om man måste gå in på 3:e kuren så måste man kolla upp slemhinnan så det inte blir en motsatt effekt.
    Är det nån av er som inte ska på VUL som jag?
    Och ni som ska på VUL, är det era första kurer?

Ciao så länge!
    Hej!

Jag ska på VUL den 16/5. Tog min första tablett av Pergotime idag.
    Min läkare sa bara att hon ville se hur jag svarade på den första kuren, så skulle det bli fler gånger så lät det inte säkert att det skulle bli några VUL. Men kan tänka mig att om det inte skulle funka så får man jag nog fortsätta göra VUL så man ser.
    Jag har ju även PCO och då kan man få felaktiga utslag på Ägglossningstest, så det kan ju vara en orsak i mitt fall att de vill göra VUL.

Hoppas du inte får fler bieffekter, om det nu är det ;)
    Jag har inte känt något av tabletten...Men kanske ska vänta tills jag tagit ett par stycken!

Om du blir osäker på det här med VUL, ring och kolla med dem varför inte du får göra ett :)
  • Pepsi

Jahopp, då har jag tagit min första Pergotimetablett, får se hur man reagerar.
    Den 16/5 blir det VUL och då får vi väl se hur det har gått, om det blivit någon ägglossning.

Roligt att vi är några stycken som ska göra det ganska tätt! Håller tummarna för alla, att det blir fina ägglossningar ;)

• gipsybird

hej! har just börjat med provera idag är det andra dagen som jag tar den. är lite orolig om ja verkligen får mens har ju inte haft mens på 3 år så de ska bli spännande!!!
     jag ju såå många frågor att de blit tvär stopp i huvet o kommer inte på nån.... däremot fick jag förslaget att ta folsyra oxå samtidigt med provera o pergotime  fast ja är lite osäker på det. haft en jobbig dag idag såna deppiga tankar som att tänk om detta inte funkar osv. men de finns bra dagar oxå. lycka till all ni nu så får vi hoppas på små bebisar 

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)