• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Jojolita

Tog min sista Primolut i söndags, 4 dagar senare kom mensen och OMG har aldrig haft sån mensverk i hela mitt liv tidigare.. När man läser era inlägg verkar ni ha haft sparsamma blödningar ju, eller har jag fel?

Var jätteorolig att jag inte skulle få nån mens alla för gyn sa 2-3 dagar efter sista pillret, och på förpackningen stod det samma sak. Men tji den kom ju!

På måndag blir det första Pergotimetabletten. Hoppas det funkar med enkel kur! Och självklart att de tar sig på första så det blir ett + :)

Lycka till till alla oss i tråden! :)

• choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-05 11:28:15 följande:
    Hej på er! =)
    Jag hoppar in här om det är okej? Hänger i en del pergo-trådar redan, men alltid kul att prata med fler likasinnade.

Idag tog jag min första tablett på min andra enkelkur pergotime. I mars fick jag en lyckad ägglossning av enkelkur, men det resulterade inte i en graviditet tyvärr. April gick jag ostiumulerad och fick ännu en lyckad ÄL - utan graviditet. Nu är vi inne i maj och vi får se vad som händer och sker den här månaden helt enkelt.   
    Välkommen :) Att hänga på i tråden.  Då du redan tagit en kur tidigare, hur lång tid tog det efter tabletten innan du fick ägglossning samt hur lång blev din menscyklen? Testade du med ägglossnings test eller hur gjorde ni?
    Jojolita skrev 2012-05-05 11:37:05 följande:
    Tog min sista Primolut i söndags, 4 dagar senare kom mensen och OMG har aldrig haft sån mensverk i hela mitt liv tidigare.. När man läser era inlägg verkar ni ha haft sparsamma blödningar ju, eller har jag fel?

Var jätteorolig att jag inte skulle få nån mens alla för gyn sa 2-3 dagar efter sista pillret, och på förpackningen stod det samma sak. Men tji den kom ju!

På måndag blir det första Pergotimetabletten. Hoppas det funkar med enkel kur! Och självklart att de tar sig på första så det blir ett + :)

Lycka till till alla oss i tråden! :)
    Min mens brukar vara extremt sparsam och lång dragen. Men den här gången gjorde det ont som bara tusan, första dagen sparsam, med extrem smärta på natten, andra dagen så forsade det bara. Sen var det okej resten av mensen dock så höll det på med mörka flytningar lite längre än vanligt.
  • 12324765767
    choklaa skrev 2012-05-05 15:30:36 följande:
    Välkommen :) Att hänga på i tråden.  Då du redan tagit en kur tidigare, hur lång tid tog det efter tabletten innan du fick ägglossning samt hur lång blev din menscyklen? Testade du med ägglossnings test eller hur gjorde ni?
    Jag fick en kortare cykel av pergotime och hade 28 dagar lång cykel min första kur. Jag har 10 dagar luthealfas så ägglossningen skedde på CD 18.

Månaden nu som jag gick ostimulerad hade jag 34 dagars cykel, ÄL på CD 25.

Det blir spännande att följa denna månad..
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Nicholeski skrev 2012-05-05 15:39:58 följande:
    Jag fick en kortare cykel av pergotime och hade 28 dagar lång cykel min första kur. Jag har 10 dagar luthealfas så ägglossningen skedde på CD 18.

Månaden nu som jag gick ostimulerad hade jag 34 dagars cykel, ÄL på CD 25.

Det blir spännande att följa denna månad..
    Kan tillägga att vi inte använde ÄL-tester den månaden. Jag var på ett VUL CD 16 där vi fick de en äggblåsa på 17mm. På så sätt visste jag att ÄL var påväg och vi sexade varannan dag efter det =)

Tyvärr utan att lyckas..
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • Balder14

Hej! Kul att läsa att man inte är den enda som tar Pergotime. Jag har däremot tagit 5 kurer nu... Fick utomkvedes i februari och fick operera bort ena äggledaren. Nu har jag tagit första kuren efter operationen och jag hoppas så innerligt att det tar sig denna gången. Var på VUL i torsdags, men ägglossningstest var inte riktigt på gång än, ska dit på måndag igen och då hoppas jag den är på väg så jag kan få en Ägglossningspruta. Kram på er

• choklaa
    Nicholeski skrev 2012-05-05 15:41:10 följande:
    Kan tillägga att vi inte använde ÄL-tester den månaden. Jag var på ett VUL CD 16 där vi fick de en äggblåsa på 17mm. På så sätt visste jag att ÄL var påväg och vi sexade varannan dag efter det =)

Tyvärr utan att lyckas..
    Vad bra att veta, att de skiljer sig på dagarna. är lite orolig för att man får ägglossning tidigt. Då jag i dag är inne på dag 11. Har ej haft samlag sista 4 dagarna. Maken har jobbat sent och gått upp tidigt så tröttheten har gjort att det inte blivit av. Sen har vi nu båda åkt på förkylning, medan maken ligger i sängen med feber.

Kände i går att det molade lite i magen men jag kan inte tänka mig att det var ägglossning.

Föresten vet någon om Alvedon motverkar eller påverkar ägglossning eller önskan om graviditet om man skulle ta detta? Känner att febern sakta kommer drabba mig med men vill inte ta det om det på något sätt minskar chanserna.
  • Lu89Th

Lycka till alla! Tack vare pregotime sitter jag här, gravid i v 10!

• choklaa
    Balder14 skrev 2012-05-06 01:00:03 följande:
    Hej! Kul att läsa att man inte är den enda som tar Pergotime. Jag har däremot tagit 5 kurer nu... Fick utomkvedes i februari och fick operera bort ena äggledaren. Nu har jag tagit första kuren efter operationen och jag hoppas så innerligt att det tar sig denna gången. Var på VUL i torsdags, men ägglossningstest var inte riktigt på gång än, ska dit på måndag igen och då hoppas jag den är på väg så jag kan få en Ägglossningspruta. Kram på er
    Hej, Välkommen till tråden :)

Vilken dag är du på i morgon? Jag är inne i morgon på min 12:e dag och ska då för första gången till gyn. Är nervös inför besöket. Hoppas att gyn ser att någon ägglossning är på väg.

Vad är det för spruta du kommer få i så fall? Vad ger den för effekt då du även tar pergotime?
    Lycka till på VUL i morgon.
  • heli8

Hej alla! 
    Hoppar gärna in i denna trådGlad. Inga barn sedan tidigare och ska eventuellt starta med Pergotime i morgon (!). Stor händelse och jag håller tummarna att det kommer funka för mig också. Eventuell start säger jag för att jag har fått en sparsam blödning under 1 dag och det är ca 5 dagar före BIM. Skulle kanske kunna vara en nidblödning?? Ska ringa gyn i morgon och höra om jag kan få ta ett blodprov innan jag startar med Pergo. 

• choklaa
    Balder14 skrev 2012-05-06 01:00:03 följande:
    Hej, hur har det gått för dig i dag? Var det en ägglossning på gång?
    Själv sitter jag och väntar ut tiden. Ska till gyn om en timme... Spänande...
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)