• Jojolita

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej jag är på dag 4 på min första Primolut kur för att få igång min mens.
    När den går igång så ska jag på dag 5 börja min första Pergotime kur på 1 piller om dagen!
    Är så nervös och hoppas verkligen att jag får ett omslag bär jag ska ÄL-testa!

Vill gärna haka på denna tråd och följa med, eftersom det är min första gång :)

Har nån av er gått på Primolut för att få igång mensen innan Pergotime? Har ni haft några biverkningar?

• Jojolita

Åh vad skönt att höra att det tar på första försöken för er!
    Ger en hopp :)

Jag hörde av en vän att det är större chans än de där 25%en att ägget fastnar när man tar Pergotime, är det sant tro?

Är på dag 7 nu på Primolut.. Tiden går så sjukt lååååångamt!
    Vill ha ÄL-testdagarna nu nu nu! :P

• Jojolita

Tog min sista Primolut i söndags, 4 dagar senare kom mensen och OMG har aldrig haft sån mensverk i hela mitt liv tidigare.. När man läser era inlägg verkar ni ha haft sparsamma blödningar ju, eller har jag fel?

Var jätteorolig att jag inte skulle få nån mens alla för gyn sa 2-3 dagar efter sista pillret, och på förpackningen stod det samma sak. Men tji den kom ju!

På måndag blir det första Pergotimetabletten. Hoppas det funkar med enkel kur! Och självklart att de tar sig på första så det blir ett + :)

Lycka till till alla oss i tråden! :)

• Jojolita

Hej,
    Först och främst: Lu89Th, GRATTIS!! Det ger än hopp!

Och Choklaa: Nej Alvedon ska inte vara några problem vid ÄL för det är tabletter som innehåller ibuprofen som är antiinflamatoriska som kan ta bort "inflammationen" som blir vid en ÄL.. Så Alvedon och Ipren är t.ex OK..

Jag tog min andra pergotablett idag.. Kunde knappt sova i natt och vaknade med värk i magen och jag hade svettningar flera gånger..
    Jag tror dock det är placeboeffekter för jag har läst biverkningslistan 10 ggr och jag gissar på att man inte ens kan få bieffekter efter 1 tablett bara, eller vad tror ni?
    Hur fort kan man få bieffekter egentligen?

Jag ska inte göra något VUL i samband med ÄL som det verkar som ni alla får göra (?), min gyn sa inte ett ljud om det. Bara köra med stickor för att se om jag får nåt omslag..
    Sen om man måste gå in på 3:e kuren så måste man kolla upp slemhinnan så det inte blir en motsatt effekt.
    Är det nån av er som inte ska på VUL som jag?
    Och ni som ska på VUL, är det era första kurer?

Ciao så länge!

• Jojolita

Jag blir lite orolig för att jag inte ska få göra nåt VUL..
    Jag har PCOS oxå så det kan ju bli fel i ÄL testet då. Fast en mild variant av PCO sa gyn.. (Inte för att jag tycker det är milt att ha benhår som en man, raggarsträng på magen, vara överviktig, inte ha mens på flera månader fast ha mensverk som om man skulle ha mens..)
    Men tydligen var det milt på äggstockarna med det här typiska pärlbandet runt stocken..
    Knas i allafall..
    Jag blev rekommenderad den här gynkliniken av väldigt många tjejer.
    Han är riktigt bra så jag litar fullt ut på honom dock!

• Jojolita
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.
  • Jojolita
    Pepsi skrev 2012-05-10 16:34:15 följande:
    Jojolita, varför blev ni nekade hjälp av Landstinget? :O
    Hej, har varit helt off ett tag från datorer! But now im back! Skrattande

Jo jag är överviktig och för landstinget så har jag ca 10 kg mer än vad man "får" ha för att få hjälp från dem. Den privata gyn jag gick till tycker att de är riktigt taskiga mot oss, för han är villig och hjälpa mig trots de där 10.. Han tycker att det inte ska spela någon stor roll, för så jävla stor är jag inte!
    Vilket jag är otroligt tacksam för!
    Självklart så vet jag att det inte är bra att vara överviktig, en stor del har att gör med min PCO (dålig ursäkt jag vet..).
    Men trust me, det är inte lättare att gå ner i vikt, speciellt inte när du har en sur kärring som sitter i telefonen och säger "Ja pergotime kommer inte att hjälpa dig alls, gå du ner de där kilona så kommer dina ägglossningar.."
    Som om jag inte försökt, hela livet?
    Tränar regelbundet och har pratat med dietister och har testat ALLA viktprogram som finns..

Hur som haver..
    Såg att några av er hade fått lite biverkningar av pergon?
    Dag 1 kände jag mig lite virrig, dag 2 var jag totalt lost. Är glad att jag inte hade tagit bilen till jobbet för jag var helt okapabel att köra bil alltså.. Var så himla dizzy och höll på att ramla omkull hela dagen. Vände på ord i fel ordning (och jag jobbar med att informera via telefon.. Lyckad dag på jobbet!)
    Resterande dagar och nu efter pergon har jag varit sååå himla trött..

Nu testar jag varje dag (2 ggr om dagen Skrattande) för att inte missa min ÄL! Men inget händer än..
    Är på dag 13 i cykeln.
    När kom era ÄL? Vilke dag i cykeln?

Ciao
  • Jojolita
    Pepsi skrev 2012-05-15 15:06:30 följande:
    Då förstår jag, jag var rädd att de skulle säga något till mig med om min lilla över vikt, men de sa inget.
    Var positiva till och hjälpa mig. Har PCO jag med, så inget roligt med dom extra kilona man har pga av det. För det är jag helt övertygad om att det är pga man är lite rund :P
    Lite små yr har jag allt varit under det jag har ätit Pergotime, men inget annat.

Men Pergotimen har fungerat för dig? Du får ägglossning och så?
    Vad skönt för dig att de inte sa nåt!
    Det är min första kur nu så jag vet inte om jag får någon ÄL.. Är ju bara på CD 14 än så länge.

Masken: Hur länge ska du testa för att se om du får omslag? Altlså till vilken CD ska du sluta testa på?
    Min gyn sa att jag skulle börja testa på 12-13 och sen i 7 dagar framåt.. Jag fick ju min mens 1 dag senare än vad gyn (och förpackningen på medicinen) nu när jag tog Primolut, så jag kommer testa minst en dag extra, för tänk om den kommer senare för att mensen gjorde det?

Ciao
  • Jojolita
    lillaregnbågsbebis skrev 2012-05-18 09:57:55 följande:
    Har just plussat efter andra pergokuren!
    Är så tacksam!
    Åh grattis! Mycket roligt att höra!

Själv har jag ingen ÄL i siktet så långt ögat kan nå.. Är på CD 16 idag, tycker ju att det svaga strecket borde vara liiiiite tydligare, men icke!
    Hur ska det vara egentligen? Jag vet ju att strecket ska vara lika tydligt eller tydligare än kontrollstrecket men burkar det öka lite innan så man "vet att det är på väg" liksom?
  • Jojolita
    choklaa skrev 2012-05-19 21:51:55 följande:
    Jag tror inte det kan vara sant. Är helt över lycklig just nu. Men vågar inte hoppas. Ägglossnigstestet är positivt. Ser så ut två streck . Kan de stämma eller ser jag i syne? Ska ta en bild nu. Men sitter på tåget och ska fota det nu. Laddar upp det så fort jag kommer hem för jag vet ej hur man gör det via mobilen.
    masken skrev 2012-05-21 06:28:58 följande:
    YES! Ägglossningstestet visar positivt! Är idag på CD 24!?! Tänkte innan att det nog var onödigt att testa eftersom det gått så lång tid. Men jag har haft molande värk och ömma bröstvårtor hela helgen så imorse när jag tog ett test så visades teststrecket mkt starkare än kontrollstrecket! Jag tog ett digitalt test för att kolla och ställde mig in på att det kommer vara negativt, MEN det visade en glad gubbe!

Choklaa: Ja, det verkar som att man kan ha ägglossning på dag 24, bättre sent än aldrig!

Bra start på denna veckan :) 
    Asså vad gött tjejer!
    Blir superglad för er skull!
    Speciellt blir jag extra glad för dig masken då du ger mig massa hopp!

Jag är på CD 20 idag och är sjukt orolig att jag inte ska få någon..
    Ska ju sluta testa idag egentligen enligt gyn (han sa bara från dag 12-13 i 7 dagar framåt)
    Men då ska jag fortsätta testa mig!

Har ni några humörsvängingar vid ÄL eller s?
    Kan man få en mindre "deprition" av hormonerna på något sätt?

Jag känner mig så sjukt retlig och sur hela dagarna nu för tiden.. Kanske är stressen av att jag inte får någon som helst ökning på ÄL-testerna..?

Chip och hej så länge!
  • Jojolita

Hej tjejer,

Bunny s skrev 2012-05-23 12:34:36 följande:
    Och till det här med när graviditetstecken kan komma, jag kände molvärk i svanken redan knappt en vecka efter äl. Tror tom det var bara några dagar efter ända fram till bim. Och jag var gravid! Kan lägga till att jag inte är en person som brukar inbilla mig saker ;) tyvärr slutade det här i mf i vecka 8.. :(
    Fy vad tråkigt, beklagar verkligen MF Gråter
    Men som föregående talare sa: skönt att veta att det funkar dock..
    Szandra skrev 2012-05-23 18:25:49 följande:

Känns lite konstigt att skriva positiva besked när det var lite tråkigare nyheter för andra
    härinne. Men förhoppningsvis sprider det lite hopp för andra:)

Jag har fått "smilegubbe"  på mitt ägglossningstest idag!!! oj, vilken lättnad alltså!

Idag är det cd 16 så den kom ju till och med rätt normalt:) Så nu blir det att mysa på..
    Synd bara att det är tenta vecka och att man är så himla trött!!

Kram alla!     

Emmie02 skrev 2012-05-23 19:03:54 följande:
    Hänger på jag också med glada nyheter, har förmodligen äl imorgon då jag testat positivt på äl stickorna :) har även de typiska flytningarna :) ledsen för alla som inte fått till de än men det kommer :)
    Yay grattis till ÄL till er båda Skrattande

Jag ringde min gyn idag för att tala om att jag inte har fått något omslag på ÄL-testerna alls.. Så jag har fått nya Primolut och en dubbelkur av pergotime utrksrivet nu.
    Eftersom jag är på CD 21 idag så tyckte han att jag kunde börja med Primoluten på en gång, men nu blir jag så skraj. Tänk om jag får sen ÄL som ni fått?
    Om jag börjar trycka i mig Primolut då förstör jag väl allt antar jag?

Shit jag vet inte om jag ska börja i morgon med den eller vänta efter helgen.. Vad tycker ni? Ska jag vänta eller lysnna på gyn?

Annars så ska jag denna gång nu på dubbelkuren få boka in mig på ett VUL runt CD 14 för att kolla mina blåsor (äntligen!!)
    Blev så orolig varför jag inte fick det sist, men han kanske gissade på att jag inte skulle ägglossa på enkel kur?

Anyhow, hur ska jag göra i morgon, Primoluta eller inte? Obestämd

Ciao
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)