• lantisen02

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej hopp.
    va kul med en ny pergotråd, min historia:

sambon och jag är 32 år, har försökt sen nov 2010, håller på med utredning och har i veckan varit och fått reda på våra provsvar, mannes provsvar var bra,vilket var skönt! mina var oxå bra, förrutom ÄL som inte var så bra,

ska göra en gyn-undersökning nu på onsdag och blodprov igen gällande min ÄL, och om det då fortfarande ser dåligt ut med ÄL (som jag tror att det kommer göra) ska jag börja med Pergo i Maj...  
    Jag är lite orolig över att de ska hitta nått annat som försenar våra försök med att skaffa barn, hoppas på att det "bara" är det här med ÄL...

Oro nr2: att man ska få svåra biverkningar av pergon...vi ska nämligen gifta oss 19 maj och jag hoppas att jag inte kommer att må dåligt då!

• lantisen02
    Gravid till sommaren skrev 2012-04-15 13:37:53 följande:
    Välkommen lantisen02!

Fick du någon tydlig information om din dåliga äl? På vilket sätt kunde de mäta att den var dålig? Till oss sa dom bara att alla prover var normala, men att jag kunde behöva lite hjälpt med ägglossningen. Jag har senaste året haft cykler på 40-60 dagar, oftast runt 40 dagar. Men vi har inte fått någon info om nivåerna på provsvaren vilket jag tycker är lite dåligt, ska nog fråga nästa gång.

När det gäller biverkningar så fick jag följande första kuren:
    trött
    ont i huvudet (kan även haft samband med detoxkur jag gjorde samtidigt)
    nedstämd
    svängigt humör
    nattliga svettningar och störd sömn

Inför ett bröllop är man ju på topp och ev huvudvärk går över med tabletter. Men om du kan planera in så du kan vila på em eller så om du sover dåligt eftersom det går åt att man är pigg när man ska gifta sig Sen när det gäller humöret så kan du ju varna omgivningen för utbrott, det fick jag i alla fall när jag skulle gifta mig för jag blev så stressad, så bra för dig att ha något att skylla på 
    De har sagt att mina progeteoronnivåer är låga, dock inte några siffervärden, som sagt ska jag nog oxå fråga nästa gång, på onsdag...allså. Jag har alltid haft regelbunden mens och alltid fått utslag på Äl-tester

Dock hade jag problem med mens, den försvann, när jag var ca 24-27 år, tränade för mkt och åt för lite...jag tror att det hände nått  med hormonerna då....

Biverkningarna låter som mitt vanliga liv skämt åsido, lite svajig i humöret brukar jag bli ibland...som sagt kan man ju alltid skylla på bröllopsnerver   
  • lantisen02

Då har jag fått Pergo utskrivet, var hos läkaren igår och gjorde gyn-undersöknng för att kolla så att såg ok ut, och det gjorde det..skönt!

Nu ska vi börja med pergo i början av maj när jag får mens nästa gång,

De såg några äggblåsor när de gjorde ultraljudet, men de trodde kanske att de inte utvecklades ordentligt eftersom vi inte har blivit gravida på 1,5 år...

Nu väntar vi på det,..ska bli spännade, känns som om man har en större chans att lyckas nu...men för stora förhoppaningar är dumt, så man får nog vara beredd på att det kan ta en tid, jag får tydligen äta 2 kurer sen hoppa över en månad, då de tror att ÄL kommer igång av pergo av sig självt....

• lantisen02

hej hopp...
    har vanlig Äl i helgen, men har haft dålig 6-lust den senaste tiden, tror att barntänkandet tar lite udden av det härliga 6:et...men vi fick till det i morse, dock trorjag inte att det kommer att ta sig utan någon medicinsk hjälp...

nån som har tips på hur man ökar 6-lusten?  Det blir sån press när man har ÄL, min förhoppning är att jag kommer att bli mer sugen på 6 när jag börjat med pergo? nån med erfarenheter?   

• lantisen02
    Humlan08 skrev 2012-04-27 09:06:15 följande:
    Hej! 
    Jag har precis tagit provera och pergo, plussade får två dar sen på första försöket!
    Plus 
    Grattis, ger hopp för oss som ska börja med behandling...
  • lantisen02

Tjo hej.
    Idag började mina traditionella bruna flytningar innan mens, ska eg han mensen på fredag, men den kanske kommer tidigare. Ska hämta ut pergo på onsdag, så vi är spända av förväntan...det var länge sedan man längtade till en mensSkrattande
    Annars intet nytt från mig
    Trevlig Valborg   Tjejer

• lantisen02

hej hopp.
    mens idag och då börjar jag med pergo på söndag, förstagångsanvändare enkel kur...vi får se hu det verkar, ska kolla med ultraljud och blodprover så de har koll på mig ialla fall.
    mensvärk från helvetet..men denna gång hoppas vi att det är sista ggn  på länge...

Pepsi: min läkare sa samma till mig, att man börjar med enkelkur, sen dubbel sen trippel om det behövs...

Elsima: vet inte riktigt men en mens kommer väl om du haft mens innan du började med pergo, om du inte blivit gravid och haft mens innan..hoppas din dubbla dos fungerar bättre på dig...kämpa på!

• lantisen02
    choklaa skrev 2012-05-07 18:29:56 följande:
    Hur går det för er Alla?

Var hos gyn i dag visade att en ägglossning är snart på väg. Hon såg att det fanns ett ägg på väg att lossa och hon tyckte att jag skulle börja testa redan i dag.

Hoppas nu bara att maken blir feber fri och pigg :) så vi inte missar ägglossningen, hon trode att det skulle ske om ett eller två dygn :) när ägget släpper :)

åh va spänannde och bra att ett ägg är på G att släppa. Nu får mannen ta å bli frisk
  • lantisen02

Hej hopp.
    nu har jag börjat med min första kur pergo, andra tabletten idag, jag tar dom precis innan jag ska lägga mig, har inte känt av nått ännu, är mitt uppe i bröllopsplanering(gifter mig om  2 veckor) så barnfokuset har inte varit så stort, kanske är lite bra ändå...
    det man hoppas på är att pergon ska funka och att ÄL kommer igång..  

• lantisen02
    choklaa skrev 2012-05-07 20:17:52 följande:
    Åå vad roligt för er med bröllop :) och ett stort grattis. Jo det är sant att barnfokus kan ligga lite i bakgrunden när man planerar bröllop. Men samtidigt kan de ju vara bra för då kanske det tar sig mycket bättre och ett plus på första försöket då man inte tänker på det lika mycket.

Så jag håller tummarna. :)
    Ett tips som min gyn gav mig i dag var att testa ägglossning från dag 11 så dagen efter du slutar med pergotime så börjar du testa ifall om det är så att du haft oregelbunden mens tidigare. För mig såg hon ett nästan helt moget ägg som skulle lossna när som helst och sa åt mig att börja testa mig i dag.
    Aha tack för tipset, det ska jag göra, jag ska på ultraljud på fredag på CD 10, och då ska jag börja testa med ÄL-stickor då på lördag, har köpt på mig ett antal stycken så man är förbered...
    åh, jag hoppas verkligen att det ser positivt ut på fredag.
    jag har inte känt nått speciellt av pergon ännu...dock bara tagit 2 dagar, lite svettningar på nätterna, men inget annat, man blir lite orolig över att det är för liten styrka på behandlingen, jag vet inte... har fått för mig att man ska känna värsta biverkningarna för att det ska ge nån effekt, men jag får nog sluta tänka så...
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)