Inlägg från: Gravid till sommaren |Visa alla inlägg
  • Gravid till sommaren

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Välkommen till Pergons underbara värld Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter efter två kurer med pergo plus pregnyl. Kur ett åt jag pergo dag 5-9. Dag 10 hade ingen blåsa växt ( men jag har PCO så jag har 10-20 omogna på varje äggstock) dag 14 hade jag en på 9 mm som läkaren sa möjligen kunde bli något. Fick glad gubbe dag 25 och tog då pregnyl. Men sen hände inget, ingen mens och inget plus så det blev ingen ägglossning trots allt. Fick primolut nor och efter det äntligen mens. Kur två tog jag pergo dag 3-7 på eget bevåg och utan att informera RMC. Dag 9 hade jag en blåsa på 14 mm. Tjohoo! Rimligt med älflytningar några dagar senare och glad gubbe dag 15. Nu inväntar jag resultatet av denna omgång. Fast det höll på att skita sig totalt. Min man fick prestationsångest och jag blev jättearg och kände att allt var hopplöst. Dock fick vi till det dagen efter (när man tagit pregnyl på morgonen sägners dom att man ska ha sex på kvällen samma dag och dagen efter, men det fick alltså räcka med dagen efter, ägget släpper 36-48 timmar efter sprutan). första omgången fick jag massa biverkningar och mådde rätt dåligt, kände mig som en hormonhäxa, men denna gång har jag inte märkt av något. Lycka till!

• Gravid till sommaren

Rikligt med älflytningar skulle det stå. Ursäkta min usla stavning, skriver på iPad och har inte samma känsla som på datorn märker jag...

• Gravid till sommaren

Vi hade inte försökt så länge faktiskt. Hade diagnosen PCO sedan tidigare och då sa gynekologen att vi inte skulle vänta ett helt år utan söka hjälp redan efter ett halvår när det väl var dags för barn. Jag har en dotter sen tidigare som blev till helt utan planering med endast minimalt slarv så jag visste att jag åtminstone var lite fertil . Nu har jag en annan man och när vi försökt fem månader tog jag kontakt med RMC. Hur länge har ni försökt? Biverkningarna var från Pergo. Jag har lite biverkningar av Pregnyl också men det är mest PMS/graviditetssymtom så det känns mer trevligt

• Gravid till sommaren

Skönt att ni också fick hjälp snabbt. Jag tycker att vi fick hjälp snabbt men eftersom vissa prover ska tas vissa dagar i en cykel och det sedan lyckades bli julstängt på RMC precis när det var dags för min första kur, och jag sedan fick utebliven mens och därmed en jättelång cykel sist är jag bara inne på min andra kur trots att jag tog kontakt med RMC före sommaren! Då tyckte dom i och för sig att vi skulle försöka själva över sommaren och så fick vi en tid i augusti. Men augusti till april och två pergokurer... Det jag hoppas på är precis som du att få kortare cykler och därmed fler chanser på ett år. Den 26 april har det gått 14 dagar sedan min ägglossning, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag börja testa redan på måndagen samma vecka

• Gravid till sommaren

Välkommen lantisen02!

Fick du någon tydlig information om din dåliga äl? På vilket sätt kunde de mäta att den var dålig? Till oss sa dom bara att alla prover var normala, men att jag kunde behöva lite hjälpt med ägglossningen. Jag har senaste året haft cykler på 40-60 dagar, oftast runt 40 dagar. Men vi har inte fått någon info om nivåerna på provsvaren vilket jag tycker är lite dåligt, ska nog fråga nästa gång.

När det gäller biverkningar så fick jag följande första kuren:
    trött
    ont i huvudet (kan även haft samband med detoxkur jag gjorde samtidigt)
    nedstämd
    svängigt humör
    nattliga svettningar och störd sömn

Inför ett bröllop är man ju på topp och ev huvudvärk går över med tabletter. Men om du kan planera in så du kan vila på em eller så om du sover dåligt eftersom det går åt att man är pigg när man ska gifta sig Sen när det gäller humöret så kan du ju varna omgivningen för utbrott, det fick jag i alla fall när jag skulle gifta mig för jag blev så stressad, så bra för dig att ha något att skylla på 

• Gravid till sommaren

Kul att vi blir fler i tråden! Själv sitter jag och väntar på plus på stickan. Jag är idag 11 dagar efter pregnyl och 9 dagar efter äl. Tänkte testa på måndag, men kunde inte låta bli utan testade idag på förmiddagen. Jag fick ett knappt synligt färglöst streck på Testlagrets sticka. Kan vara spökstreck, kan också vara pregnylen som spökar fortfarande, jag kommer självklart inte ihåg hur länge den satt i förra gången... Så nu måste jag såklar testa imorgon bitti. Uppdaterar efter det!

• Gravid till sommaren

Har testat med morgonurin idag. Blev ungefär samma som igår... Dvs en skugga på Stickan, absolut inte rosa. Så det är nog bara att hålla ut och testa vidare närmare BIM. Fem dagar kvar!

• Gravid till sommaren

landtisen02: Har ni testat L'argiplex? Finns för både kvinnor och män. Jag har för mig att det tidigare stod att det inte skulle användas av gravida men nu finns ingen sådan rekommendation på förpackningen utan det står endast "inga biverkningar har påvisats". Jag frågade även på hälsokost och enligt henne så står det alltid om det inte är testat på gravida för då avråds man. Nu är du ju inte gravid än men du blir förhoppnignsvis snart och då vill man kanske inte riskera att ta olämpliga tabletter innan man fått plus även om det är så tidigt så det knappat påverkar.

L'argiplex funkar bra enligt min erfarenhet Men sen är det så att det blir press just vid äl. Vi känner också så och vid ett tillfälle gick det bara inte så då fick vi ge upp fast jag just fått glad gubbe på äl-stickan och tagit pregnyl så vi verkligen var ordinerade sex! Snacka om att jag deppade ihop Men vi tog nya tag kvällen efter och då funkade det bättre.

Lycka till!

• Gravid till sommaren

Jag har ätit primolut nor efter min första pergokurer för då hakade det upp sig så jag fick ingen mens. Hade utslag på älsticka dag 25 och tog pregnyl men det blev visst ingen ägglossning i alla fall för när jag gått över BIM med ca en vecka fick jag börja med primolut. Hade inga direkt biverkningar av det vad jag mins och mensen kom 3-4 dagar efter sista tabletten.

• Gravid till sommaren

Jag har inte skrivit i den här tråden på ett tag för jag blev precis som ni andra beskriver så deppig och ledsen varje gång cykeln fuckade up eller när det äntligen såg bra ut med äl men ändå inte hände något. Jag skulle dessutom bara få tre kurer pergo och varannan månad behandlingsfri så det kändes stressigt minst sagt. Har dessutom hunnit fylla 35 unde den här resan vilket inte ökar chanserna precis. Men nu har jag plussat!!!! Efter två kurer pergo, första utan äl och andra med äl dock ingen graviditet har jag blivit gravid en behandlingsfri månad. Trodde inte ens jag fick äl eftersom jag temat och tempen inte gick upp efter utslag på ältest. Så jag har hunnit deppa lite för det också, men det funkade tydligen ändå! Har även gått på akupunktur sen januari vilket jag tror har balanserat mina hormonnivåer lite. Har PCO och märker tex att jag har mycket bättre hy nu vilket borde tyda på lägre halter testosteron. Mycket svammel. Men jag är så glad och hoppas att dett lilla pyre stannar eftersom jag haft ett tidigt missfall förra året. Lycka till alla pergotjejjer jag håller tummarna för er. Och tack Pepsi för en bra tråd. Nu gråter jag visst...

• Gravid till sommaren

Tack! Pepsi: Jag fick inte dubbelkur andra gången, och eftersom jag var rädd att det inte skulle ge resultat eftersom första inte gjorde det tog jag tabletterna dag 3-7 istället för 5-9. Jag gjorde det på eget initiativ efter att ha läst här på fl att dom ger starkare effekt då, sa inte ens nåt till RMC. Och det gav effekt. Första kuren hade jag ingen blåsa dag 10, och en på 9 mm dag 14. Andra kuren hade jag en på 13 mm dag 9. Mins inte siffrorna i detalj men nåt åt det hållet. Här på RMC kör dom alla på varannan månad. För att tabletterna sägs ha fördröjd effekt och man vill undvika överstimulering är den förklaring som ges. Och för att minska riskerna om man blivit gravid men det inte syns på gravtest, pergo är inte så bra för ev foster. Fast den senare förklaringen är ju korkad för då skulle man aldrig kunna börja en kur, om nu tabletterna ha fördröjd effekt (som var första förklaringen) kan man ju bli gravid även den ehandlingsfria månaden. Och man får ju knappast sämre utslag på gravtest om man blir gravid på pergokurer än om man blir gravid mellan två kurer!

• Gravid till sommaren

Nicholski: du kan få en pergokur av mig! Jag hämtade ut en omgång två dar innan jag plussade Kan du skicka meddelande till mig "privat" på min sida? Är inte så hemma i alla funktioner här...

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)