• che71

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

JRT skrev 2012-06-21 10:17:44 följande:
    Hej tjejer!

Jag har inte varit så aktiv här på forumet, men har läst många inlägg. Min historia (så att ni lär känna mig lite): Har PCO, men är ej överviktig (bmi 22). Vi har försökt bli gravida sedan i höstas, men pga min PCO så har vi ju inte vetat när jag har haft ÄL. Efter första Pergokuren växte några ägg till ca 12-13 mm, men det blev ingen ÄL. Har just varit på VUL nr 2 efter min andra Pergokur, som var dubbel dos. Och denna gång har de minsann växt, och många dessutom. Det är två ägg som är ca 23-24 mm och ska släppa typ jättesnart och sedan fanns det ett tredje ägg som var 18,5 mm, min gynekolog sa därför att vi fick låta denna ÄL passera utan "aktion" så att säga, eftersom det finns risk för trillingar eller tvillingar.

Mina frågor - är det någon annan som också varit med om att för många ägg vuxit till sig? Vad har ni gjort? Har ni lyssnat på gynekologen eller har ni försökt? Någon som vet hur stor risken är att det faktiskt blir trillingar?

Glad midsommar på er!Cool
    Hej!
    Jag blev också överstimulerad av Pergotime, 3 äggblåsor på 18,17 o 13 mm på VUL dag 14 tror jag det var
    o vi fick sexförbud!
    Jag var så ledsen o besviken, tyckte att det kunde väl inte vara så stor risk för trillingar i min ålder (40), varför skulle alla äggen bli befruktade...(vi hade då försökt i 1½ år o 1 helt år efter vårt första missfall)
    men tänkte att läkaren vet väl vad hon gör, så vi vågade inte försöka den första kuren.
    Sen blev det samma sak på andra kuren ocksåSkrikandesmen då läste jag här på FL om andra som aldrig får gå på VUL o räkna äggblåsor vid Pergobehandling.
    Så vi bestämde oss för att trotsa läkaren,det kändes som sista chansen liksom!!!
    o det funkade..jag blev gravid..vi gick till ett annat ställe o gjorde VUL i v 8 o vi var så nervösa o nyfikna men det var en liten o hjärtat slog...men sen blev det tyvärr missfall i v 11Gråter

Så det beror nog lite på...hur gammal är du?

En annan här på FL fick inte gå på VUL o hon väntar trillingar!!!

Men jag hade försökt i alla fall.
  • che71
    JRT skrev 2012-06-21 23:40:54 följande:
    Hej igen, Tack för råd. Jaaa, jag tänker också att en läkare måste ju veta bäst... Men så tänker jag (eller vi tänker) hur stor är egentligen risken att det blir trillingar? Va? @che71: vad tråkigt att du fick missfall, vet du varför du fick det? Jag menar om det hade något att göra med de andra äggen? Jag är 33 år gammal, jag går hos en gynekolog på Sophiahemmet, och under förra pergokuren var jag på 3 VUL. De räknar ut när vi ska ha sex för att det ska vara störst chans att vi blir gravida. Eller när vi inte bör ha sex också...! Tack igen för råden, vi får se om vi testar ändå... Glad Midsommar på er!
    Nej det vet de inte...missfall är ju väldigt vanligt...men jag har haft 2 nu o det sista var extra jobbigt eftersom vi börjat tror på det efter att ha sett hjärtat slå på VUL.
    Det finns mycket som kan gå fel i utvecklingen, speciellt de första 12 veckorna...tyvärr!

Hur länge har ni försökt få barn?

Glad Midsommar Alla!!!!Glad
  • che71
    Boomsan skrev 2012-06-22 09:50:55 följande:
    menar du att MA är vanligt för övrigt eller att det är vanligt vid pergotime behandling? 
    Beklagar dina MA :(  
    Nej, det finns inget med Pergotime som ger fler MA eller MF vad jag vet.
    Mina var MF- missfall bägge två- första utan Pergo o andra med.
    Missfall är tyvärr jättevanligt, speciellt upp i ålder hos kvinnan.
  • che71
    lantisen02 skrev 2012-06-25 08:03:17 följande:
    jaha,  nu väntar man på mens här dag 28 och inget ännu, har som mensvärk, det moler lite och så, jag brukar ha superont innan mens, kan det ha tagit sig tro?

Är de nån annan som har erfarenhet av att ha som typ  mensvärk när det har varit en graviditet?  tog dock ett gravtest i morse som var negativt..

väntar oxå på att BM på fert.mott ska höra av sig gällande mitt blodprov....
    åhhh, denna väntan...
    Det kan kännas som lätt mensvärk när man är gravid också.
    Jag kände så sist jag var gravid (innan missfallet) men tror det var några veckor senare.
    Första symptomen var som frossa o kände som om jag höll på att bli sjuk...
    för jag blev så orolig för influensa eftersom det var det jag hade vid mitt första missfall!
  • che71
    lantisen02 skrev 2012-06-27 08:25:50 följande:
    mens idag...suck, väntar nu på att fert.kliniken ska ringa upp, blir nog att börja med dubbelkur pergo.

Aj88; hör med dom om vad som kan vara bekymret,
     har de kollat om det finns fri väg för ägget och spermierna? på mig gjorde de...

en allmän fråga; har någons cykel förlängts av pergon? inte min första men andra kur, så det är kanske något man får räkna med?
    min förlängs ca 4-5 dagar med Pergo
    ÄL på dag 16-18 istället för dag 12-14
  • che71

det funkade inte med Pergotime denna månad för oss
    mensen kom redan ikvällGråter ( på ÄL+13)

• che71
    Aj88 skrev 2012-07-01 22:36:18 följande:
    Che71.... Tråkigt! Hur många kurer har du kört?
    1 kur i November - förbud att försöka pga överstimulering (3 äggblåsor)
    1 kur i Januari - samma förbud (också 3 ägblåsor),

men då trotsade vi läkaren o jag blev gravid, äntligen, över 1 år efter första missfallet,
    1 foster o hjärta som slog i v 8 på VUL
    men sen missfall (mitt andra) i v 11 i Mars

(efter det hade jag tur att få ut fler paket än det var tänkt på apoteket
    dock ingen läkare inblandad nu, så vi kör varannan månad)

1 kur i April - på eget bevåg, utan VUL
    1 kur nu i Juni
    1 paket kvar till Augusti

Då har vi försökt få barn i 2 år.

Så svaret är 4 kurer (enkel) på 8 månader.
  • che71
    Aj88 skrev 2012-07-01 23:23:52 följande:
    Che71. Aha ok. Men kan inte missfallet bero på att du vart överstimulerad och hade sex och blev gravid ändå? Vad tror du att det beror på att ni inte blir gravida? Jag har fått ett missfall utan pergotime. Ätit två enkel kurer där jag ägglossat. Och tredje kuren va jag överstimulerad ( 5 mogna äggblåsor). Har du aldrig blivit rekomenderad halv kur pergotime av Gyn?
    Nej det är ju inte så att missfallet beror på Pergotime o överstmuleringen, det tror jag verkligen inte.
    Det var bara att min gyn läkare var orolig för trillingar!
    Men det vet jag ju att det blev en liten, vi såg ju att allt var bra på VUL i v 8 o hjärtat slog så det hade utvecklats bra i början dessutom...men missfall är tyvärr väldigt vanliga (innan v 13) i alla åldrar men extra i min ålder förstås.
    Ett missfall i v 6 var ju helt på "egen hand" o så nu sist efter Pergotime.
    Pergotime hjälper ju bara med ÄL så att det bildas äggblåsor.
    Hoppas på 3:e gången gillt nästa gång jag blir gravid!
  • che71

Det var nog inte mens, för det var bara lite blod i söndags kväll,
    sen ingenting,
    så imorse testade jag med grav.sticka
    o där syns ett svagt streck faktiskt!!!Glad
    Hoppas det blir starkare o går hela vägen denna gång!!!

• che71

Är det någon här som tagit Pergotime o inte fått mens efter det?

Har tagit Pergotime 6 gånger o blivit gravid 4 av de kurerna + att jag blivit gravid spontant 2 ggr
    men det har blivit missfall alla gånger, så 6 missfall o vi har försökt i 3 år nu.

Jag är på dag 19 efter ÄL stickans utslag, så ca ÄL+18 idag (senaste mens 4 Juni)
    o ingen mens men eller inget plus?!!!
    Är så besviken.
    Men vad ska jag göra nu?
    Mensen har aldrig hoppat över för mig.

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)