Renrot skrev 2012-09-09 21:00:36 följande:
Jag har inte fått någon äl alls med pergo. Testat enkel, dubbel och nu trippel dos. Men denna gång kanske det funkar! Jag har precis fått en helt störd bieffekt! Synrubbningar, shit va skummt det är, haha :)
Jag har inte haft någon bieffekt av tabletterna innan, och jag fungerar typ så att jag alltid får bieffekter när tabletter funkar på mig. Så jag är lite hoppfull denna gång :)
Synrubbningar är en känd biverkning.
Jag började läsa på lite om det här med varför man behöver så olika doser av pergo, och det är jättespännande! Tycker iaf jag, nörden... :P Det är CYP2D6 enzymet som bryter ner pergo i kroppen, och olika personer har olika mycket enzym. Du har säkert jättemycket CYP2D6 så du måste ta massa pergo för att det ska bli något kvar! Och därför har du inte märkt något vid tidigare kurer. Jag tror det kommer att funka nu!
Det betyder också att när du tar andra läkemedel som bryts ner av CYP2D6 så kan du behöva ta mycket för att få någon effekt. På wikipedia finns en lista på vilka läkemedel det gäller, tyvärr bara på engelska:
en.wikipedia.org/wiki/CYP2D6