• elyse

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Pepsi skrev 2013-01-20 12:16:01 följande:
    Sitter här och funderar över om man ska kämpa för att få testa en trippelkur pergotime.
    Liksom vad är det värsta som kan hända, att man det växer till sig något extra ägg...(kanske fler) Men då är det ju bara och inte ha sex om det skulle va flera.

Jag ser det såhär...nu har ju inte mina dubbelkurer fungerat så kanske måste ha trippel...men hur ska man övertyga sin läkare om det?
    Jaja...Tänkte bara höra vad ni tyckte ....Och ni som ätit trippelkurer vad har orsakerna varit till att ni fått trippel?
    Om dubbeldos inte fungerar så får man trippeldos, i alla fall där jag går. Det är inget man som patient bestämmer utan det avgör läkaren/gynekologen. Jag ska ta trippeldos nästa gång helt enkelt för att varken enkel- eller dubbeldos har räckt för att ge önskvärd effekt. 
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-01-20 15:13:34 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag ska avgöra det, men man kan ju föreslå när man har en misslyckad kur och en halvdan kur bakom sig. Så jag menade!
    Jag förstår vad du menar, men din gynekolog har kanske erfarenhet av att om en dubbelkur ändå ger ett visst utslag en gång så kan det ge en bättre effekt nästa gång och att du av den anledningen inte får trippelkur. Men det enklaste är ju att fråga hur läkaren tänker/resonerar/har erfarenhet av. 
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-01-21 12:34:40 följande:
    Läkarbesök avklarat!
    Såg ut som det skulle!
    Dock måste jag börja om med Provera och sen pergotime.
    Ska ha samma dos, men ska få komma in på ett VUL när det är dags för ägglossning.
    Det nya är att jag ska få pröva en spruta, har hört talas om det minns inte namnet. Så man verkligen vet att ägget verkligen släpper. För det var det hon trodde att mitt förra ägg inte gjort.

Så jag är mycket nöjd med ett VUL och få pröva sprutan :)
    Får du den av din gynekolog? Här i Uppsala får man bara sprutor om man inte alls svarat på Pergotime och då blir man remitterad till Akademiska och får den där.  
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-01-24 20:34:38 följande:
    Japp, det får jag. Som jag har förstått så har det inget med pergotimen och göra. Utan att sprutan hjälper bara ägget att släppa. Pergotimen gör jobbet så att äggblåsan växer vilket den gör, men min läkare trodde aldrig att mitt sista ägg släppt för att jag fick en så lång cykel. Jag går ju redan inom landstinget i min stad. Vet inte om IVF och sånt görs i Linköping möjligtvis, men kan inte tänka mig att jag skulle behöva åka dit för att endast ta sprutan......Men som sagt får den utskriven av min gynekolog...
    Här är sprutor som en mellanfas mellan Pergotime och IVF, om jag förstått det rätt.  
  • elyse
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-02-11 20:02:58 följande:
    Vad roligt med bebisnyheter! En fråga till er, berättar ni för omgivningen att ni fått fertilitetsbehandling? Eller är det bara om det skulle komma på tal?
    Ja, för närmaste kollegorna och de jag känner förtroende för. Det är ju väldigt uppenbart att något är annorlunda när man mår illa, är yr och får svallningar. Här är jag öppen med vem jag är och tänker att de som läser gör det. Kanske kan det hjälpa nån att se att det finns fler med den här problematiken. 
  • elyse
    Gizmooo skrev 2013-02-19 18:42:47 följande:
    Tack Glad

Jag tror inte det. Jag har inte hört nån annan än  mig själv. Jag frågade om jag kunde få en hel kur sedan  men jag fick bara ett nej, ingen förklaring.

Har du ägglossning? 
    Kanske för att du faktiskt redan har ägglossning? Jag antar att Pergotime bara ska vara en liten skjuts. Du kanske slipper de värsta biverkningarna också när dosen är så låg.  
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-02-24 03:38:37 följande:

Har lite dö-tid på jobbet och har suttit och läst inlägg långt tillbaka i tiden. Vad positiv man var då. :P

Känner mig inte alls lika positiv längre. Sa åt min sambo idag, att om vi inte får ett plus denna gång, kanske jag vill ta en paus i bebisverkstan.  Det är tankar som kommit över mig senaste veckan. Det är inte för att jag inte vill ha barn, men det är ju en press hela tiden...Lyckas pergotimen denna gång? Släpper ägget? Myser vi tillräckligt? osv....Skulle vilja leva utan den pressen ett tag.

Har ni någonsin känt att ni bara vill ge upp? Vad har fått er att fortsätta?

Ska köpa test imorgon och ta det på måndagmorgon. Är ledig då, så möjligheten att sitta och tjura hemma finns om det är negativt.

Många tankar i huvudet just nu!

Ja, jag skulle önska att jag kunde lägga det åt sidan nu. Så här fysiskt jobbigt trodde jag inte att det skulle vara, med alla biverkningar. Jag trodde att jag främst skulle känna av behandlingarna psykiskt och bli mer emotionell, men det har ju inte hänt... Men min kropp skriker verkligen efter barn så jag tror inte att det skulle funka att lägga det på is. Men om den här omgången inte tar så får jag inte ta Pergotime mer utan då är är det sprutor och IVF på Akademiska som gäller och dit är det ju väntetid.   
  • elyse
    Aj88 skrev 2013-02-24 12:45:38 följande:
    Elyse: det va just under väntetiden till ivf som vi lyckades bli gravida!!
    Jag kände att det skulle bli JÄTTE skönt att slippa piller, sprutor och sex på beställning ett tag. Så antar att jag slappnade av lite och bara väntade på ivf. Och då plötsligt hände det!
    Så se inte den långa väntetiden som en nackdel, både skönt fysiskt och psykiskt att bara vara sig själv ett tag. Lycka till!
    Tack, men här är det ingen idé att tro att det ska gå av sig självt. Vi vet vad som är fel och det felet åtgärdar sig inte för att man tänker på annat.  
  • elyse

Jag har funderat kring en sak: Om ni skulle få till det, bli gravida och få ett barn, hur tänker ni då kring syskon? Vid det här laget är jag glad om jag ens får ett barn - alla tankar om 3-4 stycken (som jag hade för något år sedan) är som bortblåsta. Eller fungerar man som så att man tar en sak i taget, att jag bara tror att jag lagt alla tankar om fler barn på hyllan? 

• elyse

En spolning, kan man få det hos sin vanliga gynekolog? Det har inte varit på tal alls och min man inte har inte fått lämna något spermaprov heller. 

• elyse
    Pepsi skrev 2013-03-27 20:42:47 följande:

Har han barn sen innan? Annars kan det ju i praktiken va fel på hans simmare. Tycker att det är jätte konstigt att han inte kollas upp. Likadant att de inte spolar dig. För att det kan är ju vara jäkligt onödigt o stoppa i sig en massa pergotime och sen är dey stopp i äggledatna eller fel på killens simmare. Då blir man ju inte gravid ändå. Jag går hos en "vanlig gyn" och sks få göra det där. Sen inseminatonen får vi göra i en annan stad
    Jaha. Det är himla märkligt att det verkar vara så olika bud i olika kommuner/städer... Nej, han har inga barn sedan tidigare.
  • elyse
    Pepsi skrev 2013-03-28 07:26:34 följande:
    Ibland måste man va sin egen läkare! Stå på dig och ifrågasätt.
    För mig så var det så att spolningen hade missats för att jag började hos en läkare direkt och inte hos en barnmorska som man tydligen brukar göra.
    Så jag har gått ett år och möjligtvis käkat pergotime i onödan. (Vilket jag inte tror att jag har)

Men ring och kolla med dem och säg att det verkar vara rutin hos andra läkare!
    Jag har VUL på tisdag och tänker fråga då. 
  • elyse

Vi kommer nu att gå vidare till reproduktionscentrum här i Uppsala och där testa injektioner, till att börja med. Ingen mer Pergotime för mig, dvs.  

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)