• familjenl

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hejsan!

Får jag hoppa in här? Har tjuvläst lite inlägg och förstår att de flesta i tråden redan blivit gravida (grattis!!) men jag kanske kan få göra dig Pepsi sällskap iallafall?

Vi har försökt få barn (vårt första) i ungefär 1 år och 3 månader. Började utredning i november och fick svar förra veckan att jag har PCO så nu kommer jag att få börja med pergo så fort mensen dyker upp. Kan tillägga att jag även har hypotyreos (problem med sköldkörteln) och det kan också ställa till problem i bebisverkstaden..  

Känner mig hoppfull och lite nervös inför pergo!

Och om det av någon anledning inte passar sig att jag hoppar in här så får ni gärna säga till - jag tar inte illa upp. :) Förstår att tråden pågått under en lång tid och att ni blivit tajta. 

Kram från mig 

• familjenl
    Pepsi skrev 2013-02-11 17:44:48 följande:
    Hej!
    Klart du får göra mig/oss sällskap :)
    Vad spännande att du får börja med pergotimen.
    Kommer du få gå på kontroll och se så det växt till sig något? Eller ta blodprov efteråt?

Jag håller tummarna för att du inte ska behöva ät så många kurer. :)
    Tack för välkomnandet! :) 

Ja, det blir kontroll för att se hur äggen har växt och sen blir det blodprov efteråt för att se att ägglossning har skett.

Tack för det, det gör jag/vi med! Jag hoppas det blir rätt dos från början så vi inte råkar ut för ett sexförbud... :S

Hoppas det tar sig för er denna gången! Läste att det är ÄL-tid för dig! 
  • familjenl
    Pepsi skrev 2013-02-11 18:02:30 följande:
    Det var så lite så! Kommer finnas kvar i tråden så länge det finns tjejer som inte plussat. För det har jag lärt mig sen jag började med pergotime i maj, förra året. Är att man kan ha hur många vänner omkring sig IRL, och dom lyssnar, men det är inte riktigt samma sak som att prata med människor som går igenom precis samma sak.

Det är en berg och dalbana...Mycket jobbig väntan...men till slut ska det vara värt mödan :)

Det hade ju inte varit något vidare att få sexförbud på första kuren. Men du har egen ägglossning?

Ja, Jag ruvar just nu ;) Ska ta en spruta ikväll som hjälper ägget och släppa...får se hur det går :P

Ja, det är helt sant. Det är tur att familjeliv finns så man kan få prata med andra i samma situation!

Nej, det hade inte varit någon höjdare... Ja, alltså, jag får utslag på ÄL-tester men det är ju ingen garanti för att äggen faktiskt släpper så jag vet inte. Men mensen pendlar från att vara regelbunden till oregelbunden så jag tror jag har ÄL ibland.

Hur har det gått med sprutorna?

Jag har ÄL vilket dag som helst enligt stickorna.. sista "egna" försöket innan pergo.  
  • familjenl
    Pepsi skrev 2013-02-14 11:43:08 följande:
    Det är verkligen tur att familjeliv finns. =)

Jag fick ta sprutan i måndagskväll, så igår kväll hade jag riktig känning av ägglossningen.
    Så nu är det bara vänta o se.
    Ska försöka koppla bort det och sen bara vara...tror det är det bästa om jag kan lyckas koppla av.

Spännande! Ja jag tror också att det är bra att slappna av och inte tänka så mycket... det brukar dock vara lättare sagt än gjort! Lycka till i alla fall! Ni får väl mysa ikväll för att det är alla hjärtans dag och inte för att det är ÄL. ;) 

Här kommer svärmor på besök över helgen så jag vet inte riktigt hur vi ska få till det... vi vill ju inte missa ÄL.... :S  
  • familjenl
    Pepsi skrev 2013-02-18 21:21:17 följande:

Ja det låter ju lovande....Men tar inte ut något förens jag fått mensen eller varit på vulet om det skulle visa sig bli ett plus. :)
    Håller tummarna för dig Pepsi! 

Här verkar ägglossningen vara som bortblåst - undra om det kan bero på spolningen? Så nu återstår att se hur försenad mensen blir...  Är ju taggad för att komma igång med pergo! 
  • familjenl
    Aj88 skrev 2013-02-19 12:52:04 följande:
    Familjenl: månade efter jag spolats uteblev min ägglossningen. Tre månader efter blev jag spontan gravid efter två års försök och sex kurer pergotime!
    Så ge inte upp!
    Åh, så skönt att höra. Tack för uppmuntran! Kram på dig
  • familjenl

Välkommen gizmo! 

Är det vanligast att man får börja med ½ tablett första pergo-kuren? :S Jag kommer få köra på en tablett på en gång. 

• familjenl
    Gizmooo skrev 2013-02-19 18:42:47 följande:
    Tack Glad

Jag tror inte det. Jag har inte hört nån annan än  mig själv. Jag frågade om jag kunde få en hel kur sedan  men jag fick bara ett nej, ingen förklaring.

Har du ägglossning? 
    Ja, jag har ägglossning enligt äl-test men det är ju ingen garanti på att äggen släpper. Ägglossningen är något oregelbunden oxå.

Aja, ska börja med pergo snart så vi får se hur första kuren går. Blir det för många ägg så minskar de väl dosen i så fall antar jag.. 

• familjenl
    Pepsi skrev 2013-02-25 09:09:41 följande:
    Jaha, inget plus idag.
    Får väl se om det är för tidigt att testa eller om mensen är på G. Har ju haft mensvärk i en vecka idag. Men brösten är inte lika ömma.
    Aja.. Vi får se vad som händer.
    Håller tummarna för dig att mensen håller sig borta och att ni får ett plus istället! Hoppas också att du kan få fyllas på med mer energi och kraft till att fortsätta. 

Man känner ju att man blir svagare och svagare efter varje mens och neg. grav test som går men precis som någon sa innan så vill jag inte lägga det på hyllan för det skulle vara för jobbigt att "börja om" sen.

• familjenl
    elyse skrev 2013-03-01 05:24:45 följande:
    Jag har funderat kring en sak: Om ni skulle få till det, bli gravida och få ett barn, hur tänker ni då kring syskon? Vid det här laget är jag glad om jag ens får ett barn - alla tankar om 3-4 stycken (som jag hade för något år sedan) är som bortblåsta. Eller fungerar man som så att man tar en sak i taget, att jag bara tror att jag lagt alla tankar om fler barn på hyllan? 
    Vi börjar oxå med ett barn. Men vill ju helst ha fler än så.

Men man vet ju aldrig, det kanske går superlätt att bli gravid med nr 2??? Kroppen kanske har ordnat upp sig efter första graviditeten. Eller så kanske man får tvillingar i första vändan..!!!

Jag inväntar min mens för att få börja med pergo.. börjar bli nervös. :/

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)