• JRT

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej, jag hoppar in här också! Har ätit en kur av pergo eftersom jag inte har någon ÄL (pga PCO), och varit på tre VUL för att mäta äggen. Tyvärr verkar inget ägg ha vuxit till sig så pass att det skulle släppa, men det fanns två som växt sig större än de andra. Så nu väntar vi på mens så att jag kan äta dubbelkur av pergo nästa gång. Vi får se hur det går...!  Men ok, läste att någon skrev att det inte "räknas" om kuren inte ger någon ÄL. Lycka till alla andra! Och Grattis till er som går i väntans tider!

• JRT

Hej tjejer!

Jag har inte varit så aktiv här på forumet, men har läst många inlägg. Min historia (så att ni lär känna mig lite): Har PCO, men är ej överviktig (bmi 22). Vi har försökt bli gravida sedan i höstas, men pga min PCO så har vi ju inte vetat när jag har haft ÄL. Efter första Pergokuren växte några ägg till ca 12-13 mm, men det blev ingen ÄL. Har just varit på VUL nr 2 efter min andra Pergokur, som var dubbel dos. Och denna gång har de minsann växt, och många dessutom. Det är två ägg som är ca 23-24 mm och ska släppa typ jättesnart och sedan fanns det ett tredje ägg som var 18,5 mm, min gynekolog sa därför att vi fick låta denna ÄL passera utan "aktion" så att säga, eftersom det finns risk för trillingar eller tvillingar.

Mina frågor - är det någon annan som också varit med om att för många ägg vuxit till sig? Vad har ni gjort? Har ni lyssnat på gynekologen eller har ni försökt? Någon som vet hur stor risken är att det faktiskt blir trillingar?

Glad midsommar på er!Cool

• JRT

Hej igen, Tack för råd. Jaaa, jag tänker också att en läkare måste ju veta bäst... Men så tänker jag (eller vi tänker) hur stor är egentligen risken att det blir trillingar? Va? @che71: vad tråkigt att du fick missfall, vet du varför du fick det? Jag menar om det hade något att göra med de andra äggen? Jag är 33 år gammal, jag går hos en gynekolog på Sophiahemmet, och under förra pergokuren var jag på 3 VUL. De räknar ut när vi ska ha sex för att det ska vara störst chans att vi blir gravida. Eller när vi inte bör ha sex också...! Tack igen för råden, vi får se om vi testar ändå... Glad Midsommar på er!

• JRT
    che71 skrev 2012-06-22 07:31:03 följande:
    Nej det vet de inte...missfall är ju väldigt vanligt...men jag har haft 2 nu o det sista var extra jobbigt eftersom vi börjat tror på det efter att ha sett hjärtat slå på VUL.
    Det finns mycket som kan gå fel i utvecklingen, speciellt de första 12 veckorna...tyvärr!

Hur länge har ni försökt få barn?

Glad Midsommar Alla!!!!Glad
    Jag hoppas att ni lyckas nästa gång. Vi har försökt sedan i ca november, men eftersom jag inte har en vettig menstruationscykel så har det inte gått så bra, än så länge.
  • JRT
    Aj88 skrev 2012-06-26 21:38:32 följande:
    Choklaa.. Jag har kollat runt lite och problem med köldkörteln syns väl på blodprov? Kollar man inte det i den första undersökningen på fertilitets utredningen?? Mins att jag fick lämna massor av blod prover den första gången.

Hej, jo, antagligen har de kollat funktionen på din sköldkörtel redan och om den visade på över- eller underfunktion så skulle de ju ha sagt det. Men det är bättre att fråga en gång för mycket, för att vara säker. Lycka till!
  • JRT

Hej alla!

Jag började följa den här tråden i somras när jag åt pergotime för andra gången (pga PCOS och underfunktion av sköldkörteln som jag äter levaxin för), blev dock överstimulerad, för många äggblåsor, fick "sexförbud" - som vi trotsade, och så blev jag gravid - men fick missfall relativt kort efter att jag testat positivt. Under hösten har vi fortsatt med pergotime, utan något lyckat resultat, skickade in alla papper för att ställa oss i landstingets IVF-kö, sedan kom julen och en välbehövlig paus i pergoätandet. Helt oväntat fick jag ÄL - av mig själv!!!Glad Det hade inte hänt på typ ett år och innan dess ännu längre sedan. Inget sexförbud eftersom detta var en spontan ÄL! Och några veckor senare testade jag positivt! 

Med detta vill jag bara säga att det är möjligt! Vi var rätt deppiga i höstas när vi inte fick något plus trots att vi timade in ÄL och allt. Nu är jag i vecka 10 och väntar otåligt på att få gå på det första riktiga ultraljudet nästa fredag (KUB-ultraljud). I vecka 5+6 var vi till min gyn som behandlat min PCOS och gjorde ett VUL. Vi såg inte så mycket men iaf en fin fostersäck och något liiiitet litet som hade ett hjärta som pulserade hela tiden! Helt overkligt och surrealistiskt. Så här dags ska moderkakan ta över försörjningen vilket är kritiskt och risken för missfall är lite högre. Perfekt att ha något ytterligare att oroa sig för...   Men men, det jag iaf har lärt mig av missfallet i somras och av detta (som jag hoppas innerligt stannar kvar i min mage) är att det iaf funkar! Det var en tröst i höstas att veta och känns skönt att veta nu också.

Stort lycka till önskar jag er alla som väntar på ett positivt resultat! Jag håller tummarna för er och för mig själv att det som är i min mage stannar där det är och fortsätter växa.

• JRT
    Renrot skrev 2013-02-27 21:30:45 följande:
    Pepsi: Nej vad tråkigt :( Skickar en kram till dig! JRT: Grattis! Och lycka till med allt nu. Det inger lite hopp i mörkret.

Renrot skrev 2013-02-27 21:30:45 följande:
    Pepsi: Nej vad tråkigt :( Skickar en kram till dig! JRT: Grattis! Och lycka till med allt nu. Det inger lite hopp i mörkret.

Tack! Stor kram till Pepsi! Jag vet verkligen hur jobbigt det är, men det kommer att gå bra till slut! När du minst anar det.
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)