• SaraKarla

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej.

Jag har ett barn sedan tidigare som blev till med pergotime. Nu försöker jag göra nr 2!

Det tog ganska lång tid med nr 1, men plötsligt så vände det. Jag ska berätta för er hur det var för mig...

Våren 2009 tog jag min första pergo-behandling. Hade ett bmi på 25 och var alltså lätt överviktig. Fick ingen ägglossning alls. Testade en till kur, dubbeldos, men fick inte ägglossning då heller. Det kändes hopplöst!

Jag tog en ganska lång paus från alla behandlingar, började äta metformin, träna och gick ner till bmi 22. Början av 2010 åt jag ännu en dubbelkur med pergo och fick ägglossning. Vilken lycka! Dock slutade den i mens, men jag körde vidare med pergon. Dubbelkur nr 2 det året, blev jag gravid. Ca ett halvår innan fungerade alltså inte pergo alls, för att sedan plötsligt fungera utmärkt och dessutom blev jag gravid på andra kuren.
    Det året blev jag mamma

I somras testade jag en dubbelkur igen, utan metformin och åter på BMI 25. Ingen ägglossning. Testade igen, ingen ägglossning.

Började äta metformin igen, började träna och äta rätt. Ligger nu på BMI 19. Har precis ätit min andra kur pergo denna månad och har precis fått ägglossning. Fick även ägglossning förra månaden. Jag känner alltså ganska mycket hopp nu, men vågar såklart inte hoppas för mycket.

Vill bara säga att, metformin var det som hjälpte mig. Det är stor skillnad på mig när jag inte går på metformin. Även om det inte finns så mycket forskning på det så hjälper det mig på alla sätt och vis. Jag är så smal och frisk, mår inte alls lika dåligt psykiskt och ägglossningen fungerar. Även viktnedgången hjälper massor.

Vill gärna hänga på här i tråden om det är ok! Lycka till alla, ni kommer att lyckas, det tar bara lite tid              

• SaraKarla
    Pepsi skrev 2013-04-15 20:13:17 följande:
    Hej! Välkommen :D

Jag har ju precis börjat med Metformin.
    Har ett par frågor om det, hoppas du kan svara ;)
    En del dagar har jag fruktansvärda biverkningar har du någon erfarenhet av biverkningar?
    Vet du om Metforiminet sänker blodsockret? För jag har mått sjukt illa men så åt jag en glass....Äter LCHF annars....Men efter glassen försvann illamåendet.
    Sen tog jag blodsockret igår på jobbet och då låg det på 4,9 och 4,7...Och det ska ju ligga runt 6......Tror du att det kan ha något samband, metformin och LCHF?

Hur stark dos äter du? Jag äter 4 tabletter/dag vilket är maxdos, och jag har inga biverkningar, dock kan man ha det ibörjan och bör trappa upp sakta. 
    Jag har dock klarat mig bra från biverkningar hela tiden, men lite illamående hade jag ibörjan. Dock kan jag precis som du, behöva trycka i mig något "onyttigt" ibland. Jag har haft lite problem med yrsel, vet dock inte om det är lågt blodtryck eller om det beror på metforminet. 
    Vad jag hört och läst så är ju LCHF en bra kost när man har pcos (antar att du har det?) och även när man äter metformin. Dock fungerar inte det för mig, för då blir jag också väldigt illamående. Jag försöker att äta regelbundet, lagom portioner, och långsamma kolhydrater. Försöker undvika vitt bröd, pasta och ris. Men jag äter små mängder av tex potatis till middagen eller lite fullkornspasta. Äter jag bröd äter jag riktigt grovt bröd eller havregrynsgröt. 
    Alltså ren lchf och metformin blir för mycket för mig. Metformin ger ju samma effekt med kroppen som lchf gör, så jag tror inte det är nödvändigt att kombinera de två sakerna. Har du testat att bara äta "nyttigt" utan lchf? Kanske blir det bättre?    
  • SaraKarla
    Pepsi skrev 2013-04-15 20:38:28 följande:
    Japp har PCO, och det är bara andra veckan jag äter metforimin och första veckan som jag äter 2 x 500 mg. Så jag äter 1000 mg om dagen.
    Det är oxå den informationen jag läst mig till. Jag har inte ändrat något på min kost utan har kört med LCHF...Jag ska se om jag möjligen mår bättre om ett par dagar då kroppen kanske vant sig. Funderar dock på att kanske äta en smörgås eller något sånt på morgonen just för att få i mig några långsamma kolhydrater. För en brödskiva känner jag är nyttigare än att behöva äta en glass varje gång :P
    Men det tåls att tänkas på :D

Jag hoppas bara att jag går ner lite till....Då kanske jag kan gå ner dom där sista 5 bonuskilona som jag skulle vilja. :)

Absolut, det låter som en bra idé. Man behöver ju inte vara så jättesträng när man ändå äter metformin. En grov macka med nyttigt pålägg är inte fel, annars är ju fiberberikad havregrynsgröt en utmärkt och mättande frukost. Dessutom tycker jag att en banan till mellanmål hjälper väldigt mycket, men det får man väl inte äta när man äter enligt lchf? Det kan ju vara ett tips annars.

Jag rasar i vikt med metformin. Dock håller jag också koll på kalorier. Svarar du på pergo? Har inte läst tråden.  
  • SaraKarla

Man får metformin även om man inte är överviktig. Nu har jag som sagt BMI 19 och jag får inte äl utan metformin! :)

• SaraKarla

Hej alla

Hur går det? Någon som har BIM snart?

Jag har bim till helgen. Känner absolut inga symtom idag. Igår kände jag små ilningar i ljumskarna och ner mot benen + att det sträckte sig lite i livmodern - kan dock ha varit inbillning. Med första barnet hade jag inga symtom så tidigt, men på bim-dagen (eller möjligvis dagen innan) så fick jag svag molvärk som kom i vågor. 

Måste nog inse att jag inte får veta förrens till helgen ändå... Men man vill känna efter såå mycket. Tycker denna tid är värst, har mycket lättare att hantera väntan på ägglossning, även om äl uteblir eller kommer väldigt sen. Så fort jag vet att jag haft äl blir jag jätteivrig. 

Usch, vilken jobbig väntan         

• SaraKarla

Spännande Pepsi, uppdatera efter du varit där :) Jag har inte testat mig än, väntar nog till måndag. Har haft jättemycket ilningar och googlat massor, vad jag förstår kan det vara njursten, dock har jag inte ont i ryggen.., så alla symtom stämmer inte. Annars känner jag ingenting. Med ettan hade jag mensvärk vid den här tidpunkten, det har jag inte bu, så mensen kommer nog snart!

• SaraKarla

Å vad spännande Pepsi. Nu är chansen stor! :) :)
    Jag har börjat tappa hoppet. Vet inte varför, men känner mig inte alls gravid

• SaraKarla

Det är sant det Pepsi! Men skulle så gärna vilja ha några symtom. Idag är det exakt 2 veckor sedan jag hade äl-sekret. Det gick inte att missa, får alltid rejäla äl-flytningar. Men förra månaden gjorde jag vul dagen efter äl-sekret och då var äggblåsan 20mm. Fick sedan mens 16 eller 17 dagar efter äl-sekret. Så antar att bim är på söndag eller måndag!

• SaraKarla

Gjorde ett test nu ändå, inte på morgonurin men.... Jag är gravid

• SaraKarla
    Pepsi skrev 2013-04-26 11:25:39 följande:

Jag sa ju att du inte skulle ta ut något i förskott!! Grattis!
    Tack!
  • SaraKarla

Tack Aj88 detta var min andra dubbelkur

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)