• Sirba

Barn som bara går på tå

Hej!
    Vi har en dotter på 1 år och 5 månader som bara går på tå och har gjort det ett tag nu. Nu har vi tillslut fått hjälp med detta och har fått komma till en ortoped för ett tag sedan och ska till veckan göra en neuroligisk undersökning på henne för att se om det är något sådant som ligger bakom detta. Det skulle vara intressant att komma i kontakt med föräldrar till barn som också bara går på tå och höra vad de fått för hjälp m.m. men även andra som har barn i sin närhet som bara går på tå.

• Svar på tråden Barn som bara går på tå
  • belnea721

Ja hon går själv, nä när hon stannar så står hon på foten men så fort hon börjar gå så blir det på tå. Ska till bvc imorgon ska ta upp det då .

• lövet2

Alla mina barn har gått på tå, men de har slutat med det när de varit 2-3 år gamla. Det är ganska vanligt efter vad jag förstått ...

• Little Ms Chatterbox

Min son gjorde inte det i början utan det kom efter några år. Visar sig främst när han går i strumplästen. Han gjorde en del övningar för det när han var i 6-7 års åldern, främst var det att gå baklänges, då sätter man ner hela foten automatiskt. Nu för tiden märks det på hans dagsform om han går mer på tå eller inte.

Jag vill inte skrämma upp dig eller på något sätt säga att det är "något" med ditt barn men troligtvis så kommer min sons tågång från att han har ADHD och Atypisk Autism. Det är vanligare med tågång bland personer med NPF men det är inte alls någon kriterier. Så det är fullt normalt med att gå på tå utan att ha någon typ av NPF. 

Det finns nog flera anledningar till varför man går på tå, jag känner bara till förklaringen som brukas ge till varför de med NPF tenderar går på tå. Troligtvis har det med nervsignalerna och den stimuli som hela foten utsätts för. Det blir helt enkelt för mycket intryck att sätta ner hela foten. Det är inget "allvarligt" problem att gå på tå i sig sjävl men om man gör det hela tiden och hela livet kan man kanske få problem, för korta hälsenor, ledproblem i form av belastningsskador. Så man ska alltid kolla upp det, och om man kan göra något åt det.
    Fast din dotter är ju relativt ung än så hon har nog inte hunnit upptäcka att hon kan gå på hela foten än bara

• åsau

Min son är tågångare, 12 år gammal och har NPF. (Autismliknande tillstånd + ADHD) 

På bvc sa läkaren att det fanns 3 olika anledningar;

1: en ful ovana (vanligt, många barn testar)
    2: för korta hälsenor
    3: Något neuropsykiatriskt

• Kilsbergen

Min son är autistisk och har aldrig gått på tå. Lillebror gick på tå innan han lärde sig gå ordentligt. Har för mig att jag läst att ca 10% av alla barn går på tå så det är väldigt vanligt. Lycka till!

Svar på tråden Barn som bara går på tå