Inlägg från: bitte67 |Visa alla inlägg
  • bitte67

Hur gör man sås?

Jag misstänker att ni är muslimer och därför inte vill använda buljongerna i handeln. Kan i så fall tipsa om en riktigt god vegetarisk och ekologisk buljong som inte innehåller konserveringsmedel, jäst, gluten, animaliska produkter eller socker. Finns att köpa på nätet och i vissa hälsokostbutiker.
    www.vitavera.se/product.asp

Här är även ett recept på gräddås som jag brukar göra och som jag aldrig misslyckats med.

Gräddsås:
    2 msk smör
    2 msk vetemjöl
    2-3 dl stark buljong (se tex ovan) eller koncentrerad silad steksky
    2 dl vispgrädde
    ev några stänk soja

Sedan kan man göra på olika sätt. Antingen bryner man smöret och vispar ner mjölet i det. Sedan häller man buljong eller sky över under vispning. Tillsätt grädde. Denna metod kan vara lite klurig och mjölet kan klumpa sig om man inte vispar tillräckligt mycket.

Eller det lättaste sättet. Uteslut smöret. Häll buljong eller sky i en kastrull. Blanda vetemjölet med lite vatten i en shaker så att mjölet löser sig. Låt skyn koka upp, häll ner redningen under vispning och tillsätt grädde. Vispa tills såsen kokar upp, sänk värmen och låt koka ytterligare några minuter, samtidigt som du vispar.

I båda fallen, tillsätt lite soja, men smaka gärna av först.

Ett annat tips är att istället för vetemjöl använda maizena eller redning för ljusa eller mörka såser som finns att köpa i vilken affär som helst. De löser upp sig lättare än mjölet.

Lycka till!

Svar på tråden Hur gör man sås?