• Muslimah84

Hur gör man sås?

Jag är helkass på att göra sås. Jag har försökt vid flera tillfällen men får bara kasta den i slutändan och göra pulversås istället. Känns något surt då jag anser att jag är rätt bra i köket men just såsen är min akilleshäl.

Så hur gör man olika såser? Jag behöver mått, tider och grader.

Jag kan inte ens göra vitsås. Brunsås och gräddsås till hemmagjorda köttbullar kan jag bara drömma om om jag inte vispar ihop en pulversås.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-15 09:26
    Bör kanske påpeka också att vi inte kan använda de färdiga köttbuljongerna från affären så det ska vara skyn från det jag tillagar som ska användas.

• Svar på tråden Hur gör man sås?
  • Lena

Vit sås: smält 50g smör. Rör i 0.5dl vetemjöl. Späd med lite mjölk i taget tills du använt 5dl. Låt sjuda under omrörning 5-10min

• Muslimah84
    Anna Paulita skrev 2012-04-15 09:20:05 följande:
    Googla på recept?
    Men tror du inte att jag har gjort det? Jag har testat x antal recept och misslyckats med samtliga.
  • Muslimah84
    Lena skrev 2012-04-15 09:20:58 följande:
    Vit sås: smält 50g smör. Rör i 0.5dl vetemjöl. Späd med lite mjölk i taget tills du använt 5dl. Låt sjuda under omrörning 5-10min
    Tackar. Det ser ju så simpelt ut... Men jag ska testa det där.
  • Gryntroll

"Gräddsås" gör jag så här... 2,5 dl matl.grädde, 1-2 msk kalvfond, skvätt soya (mest för färg och lite sälta), peppar. Kokar ihop och reder av med maizena utblandad i en skvätt mjölk till lagom konstistens. Ibland även en klick sv.vinbärsgele om jag har det hemma.

• Muslimah84
    Gryntroll skrev 2012-04-15 09:33:18 följande:
    "Gräddsås" gör jag så här... 2,5 dl matl.grädde, 1-2 msk kalvfond, skvätt soya (mest för färg och lite sälta), peppar. Kokar ihop och reder av med maizena utblandad i en skvätt mjölk till lagom konstistens. Ibland även en klick sv.vinbärsgele om jag har det hemma.
    Kan man byta ut kalvfonden mot något? Vi kan inte använda den.
  • Anna Paulita
    Muslimah84 skrev 2012-04-15 09:24:16 följande:
    Men tror du inte att jag har gjort det? Jag har testat x antal recept och misslyckats med samtliga.

Det är ganska många som frågar på FL innan de Googlar, så nej, det trodde jag faktiskt inte. :P 
  • Lind a

Använda annan fond eller krydda som du vill? Vad är det ni inte äter i den fonden?

• Anna Paulita
    Muslimah84 skrev 2012-04-15 09:35:26 följande:
    Kan man byta ut kalvfonden mot något? Vi kan inte använda den.
    Fond eller buljong är basen i en brunsås eller gräddsås.  Du får titta på innehållsförteckningarna på de olika fonder som finns och se om det finns någon du kan använda.
  • Zinara

Ok några tips.

Du har bottenredd sås, toppredd sås och skysåser (som jag inte är så bra på så tar gärna emot tips här själv)

Bottenredd sås görs vanligtvis på margarin 25-50g och mjöl ca 1-2 msk. Smält margarin ha i mjöl, vispa tills det är jämnt utan klumpar tillsätt vätska ca 3 dl.

3 dl mjölk så får du vitsås
    3 dl grädde blir bas till gräddsås
    3 dl vatten blir skysås
    du kan även blanda vätska tex 1,5 dl grädde 1,5 dl vatten.

Efter detta kryddar du efter smak med salt, peppar, soja, örtkryddor, vin, lingonsylt, gelé, ost, m.m beroende på vad du ska ha såsen till.

När du gör toppredning har du i vätskan först (och kryddning), sen gör du en blandning med mjöl och jag föredrar olja men vissa använder vatten. Börja med att tillsätta ca en matsked till vätskan och låt sjuda, vill du ha såsen tjockare tillsätt mer redning.

Ex på ett par såser jag kan göra. Fisksås:
    Ångkoka fisk. Lägg 1,5 dl av fiskbuljongen i ett glas eller något på sidan. Gör en bottenredning. Tillsättbuljongen samt 1,5 dl grädde. Krydda med 4 äggulor, vitt vin, salt, peppar och dill. Precis innan såsen är klar kan man även ha i några kräftstjärtar. Ät till den ångkokta fisken och kokt potatis. Mums

Till köttbullar (tex) brukar jag inte göra traditionell brunsås (tycker det är trist.)

Brukar hälla i 3 dl grädde i en kastrull. krydda med salt peppar. Brukar ha både mushroomsoy (smak) Kikkomansoja (smak) och collorit soja (färg), lite rött matlagningsvin. Lite lingonsylt samt persilja. Har sedan i toppredning tills jag tycker den är tjock nog.

Hade tänkt skriva fler exempel men minstingen är kinkig så får försöka återkomma om du inte får samma tips från andra.

Svar på tråden Hur gör man sås?