Ok några tips.
Du har bottenredd sås, toppredd sås och skysåser (som jag inte är så bra på så tar gärna emot tips här själv)
Bottenredd sås görs vanligtvis på margarin 25-50g och mjöl ca 1-2 msk. Smält margarin ha i mjöl, vispa tills det är jämnt utan klumpar tillsätt vätska ca 3 dl.
3 dl mjölk så får du vitsås
3 dl grädde blir bas till gräddsås
3 dl vatten blir skysås
du kan även blanda vätska tex 1,5 dl grädde 1,5 dl vatten.
Efter detta kryddar du efter smak med salt, peppar, soja, örtkryddor, vin, lingonsylt, gelé, ost, m.m beroende på vad du ska ha såsen till.
När du gör toppredning har du i vätskan först (och kryddning), sen gör du en blandning med mjöl och jag föredrar olja men vissa använder vatten. Börja med att tillsätta ca en matsked till vätskan och låt sjuda, vill du ha såsen tjockare tillsätt mer redning.
Ex på ett par såser jag kan göra. Fisksås:
Ångkoka fisk. Lägg 1,5 dl av fiskbuljongen i ett glas eller något på sidan. Gör en bottenredning. Tillsättbuljongen samt 1,5 dl grädde. Krydda med 4 äggulor, vitt vin, salt, peppar och dill. Precis innan såsen är klar kan man även ha i några kräftstjärtar. Ät till den ångkokta fisken och kokt potatis. Mums
Till köttbullar (tex) brukar jag inte göra traditionell brunsås (tycker det är trist.)
Brukar hälla i 3 dl grädde i en kastrull. krydda med salt peppar. Brukar ha både mushroomsoy (smak) Kikkomansoja (smak) och collorit soja (färg), lite rött matlagningsvin. Lite lingonsylt samt persilja. Har sedan i toppredning tills jag tycker den är tjock nog.
Hade tänkt skriva fler exempel men minstingen är kinkig så får försöka återkomma om du inte får samma tips från andra.