• GiftKristenKille

Kristen/kyrklig och sex.

Kristen/kyrklig och sex.

Detta kanske främst är en diskussion för andra kristna eller för personer med kristna i vänskapskretsen.

Hur ser ni på sex, swingersex, partnerbyten, gruppsex mm. Är detta något ni tänder på eller är ni andra kristna helt immuna mot dessa frestande tankar?

Hur ser ni på porr/porrfilm – är det något som ni tittat på eller kanske tom brukar titta på?

Är sexleksaker något ni använder, typ. Dildos, buttplugs, klovar mm.?

Jag själv kristen och aktivt kyrklig och gift sedan 10år. Sex är i alla fall inom vår bekantskapskrets inget man talar om och än mindre har eller fantiserar om (även om jag tror många gör det).

Är du kristen och gillar sex? Vad tänder du på? Vad fantiserar du om?

Nyfiken på vad som rör sig i huvudet eller bakom gardinerna hos andra kristna!

• Svar på tråden Kristen/kyrklig och sex.
  • Anonym (ashera)

det beror väl på hur pass patriarkalisk o fördomsfull man är själv.Men jag tror på den senaste forskningen nämligen att Jahve= El och att han hade(har) en kvinna vid namn Ashera.Jag anser att den sk monoteismen är skapad av ett inkrökt partrarkaliskt samhälle och som inte har med  själva religionen att göra.I dom sk apokryfiska skrifterna så har kvinnan en mkt starkare och friare roll t.ex Esther.
    Men det ströks ju också av ngt kyrkomöte på 300 talet.
    Dom urkristna levde ju heller inte i absolut tvåsamhet.Så utifrån detta finns all anledning att bejaka sin sexualitet både som kvinna o kristen  

• Ovidius

Jag känner många kristna och min uppfattning att dom är minst lika kåta som hedningarna. Däremot vill många koppla ihop gamla begrepp som kärlek, trohet, hänsyn, hänsyn med det fysiska sexet.    Sexleksaket som skadar eller analsex (som är medicinskt omlämligt

• Anonym (Troende o kåt)

Jag ser mig själv som kristen, jag tror på Gud och är uppväxt med det även om jag inte aktivit tillhör någon församling. Jag har både troende och icketroende vänner... visst är det kanske lite mer tabubelagt med "avancerade sexlekar" bland troende än hos de andra men de närmsta av mina vänner jag kan jag prata sånt med oavett vad de tror eller inte tror på...

Jag själv då kan ärligt säga att det eggar mig att fantisera om gruppsex eller swingers, jag triggas av det när jag ser det på porrfilm och när jag fantiserar om det men som det känns nu så är det inget jag kommer vilja testa på.

Jag är tillsammans med en kille som inte är kristen men vi har där samma uppfattning vad gäller sex med andra. Däremot tror jag att jag vill avancera mig mer, använda leksaker, rollspel, lite hårdare tag än vad jag märkt att han är intresserad av... nu har vi inte varit ett par mer än fem månader så det kanske ändrar sig när vi lär känna varandra bättre (hoppas det) men än så länge går det rätt lugnt till... fast det är riktigt bra ändå.

När jag flyttade från min lilla by till Storstaden Sthlm så blev det en rejäl kontrast för mig och mitt sexuella utforskande... vilket gör idag att jag inte nöjer mig enbart med vanligt vaniljsex utan vill ha lite andra kryddor med oxå mellan gångerna... men det beror ju lite på humör..

Tycker det ska bli intressant att läsa fler kristnas syn på det här med sex i den här tråden! :)

• Anonym (Kyrklig)

För vår del är det så att de kristna värderingarna har och har haft betydelse för hur vi har hanterat sexualiteten innan vi var gifta, för när vi började ha sex med varandra och för hur vi ser på sex med andra nu när vi är gifta. Däremot tror jag inte att det spelar någon större roll för vad vi gör tillsammans inom äktenskapet. Vi använder i och för sig inga leksaker eller hjälpmedel, men det är inte för att det skulle vara förbjudet på något vis. 

• Johan70

Jag räknar mig som kristen, är medlem i Svenska kyrkan även om jag nästan aldrig går i kyrkan.

Jag tror inte att jag är mindre sexuellt frispråkig än någon annan. Otro och partnerbyten är inget för mig, men i övrigt har jag väl inget direkt emot något av det som TS räknar upp. Jag vet inte vad det skulle ha med tron att göra, för mig handlar det mer om mina personliga preferenser och allmän moral (där moralen förstås, precis som för de flesta andra i Sverige oavsett om de är troende eller inte, är färgad av att jag har vuxit upp i ett land där kristendomen är majoritetsreligion).

• Anonym (Maria.)

Jag är kristen och medlem i svenska kyrkan. Självklart behöver man inte vara hämmad bara för att man är kristen. Jag ser porrfilm o , har massor av sexfantasier och äger en rosa dildo, analsex, oralsex. Sex är för mig o min sambo en stor del i förhållandet. Inte är sex något okristerligt. tvärtom!!

• Anonym (KristenGiftTjej)

Jag är kristen. Är uppväxt i en kristen familj och har alltid varit medlem i någon frikyrka.

Jag har alltid varit intresserad av och gillat sex. Har minnen från väldigt ung ålder då jag försökte ha sex. Jag hade sex före jag gifte mig och har haft sex med andra än min man före vi blev tillsammans.
    Min man var däremot den första jag fick orgasm med. Vårt sexliv har varit väldigt bra. Vi har haft lite sexlekar med "ställnings-tärningar", smaksatta glidmedel och dildos.
    Nu är det lite sådär, har varit mycket annat i fokus och det har blivit sämre, men det är bara tillfälligt förhoppningsvis.

Porr har vi båda sett och ser ibland. Men där måste jag säga att jag alltid mår dåligt av det efteråt, om jag onanerat själv. Det känns väldigt fel och "köttsligt", du som kristen förstår nog vad jag menar.  

• Anonym

Står de mycket om dildosar i biblen eller!?

• P30
    Anonym skrev 2012-04-16 21:43:08 följande:
    Står de mycket om dildosar i biblen eller!?
    Fantastiskt mogen kommentar. Förstår varför du valde att vara anonym, annars hade förmodligen MENSA stormat ditt hus...  <--- Eftersom du förmodligen inte fått gåvan att förstå humor var detta ironi.

Jag är född i en frikyrklig familj och släkt, under hela min uppväxt, fram till 30-årsåldern var alla nära vänner, flickvänner och fruar :) kristna.

Jag har fortfarande kontakt med många av mina gamla vänner och vi umgås ibland. De räknar sig fortfarande som troende, de flesta i alla fall även om jag inte gör det.

Min uppfattning är att i alla fall i den bekantskapskretsen pratar man om sex med sina vänner. Jag tror att det skulle vara helt oacceptabelt att komma ut som swinger och de är praktiskt taget de enda i bekantskapskretsen som inte vet att jag är swinger. Tror säkert att de hade överlevt att få höra, men eftersom mina föräldrar och alla kusiner bor kvar i byn och umgås vill jag inte utsätta föräldrarna för den skammen. Det är illa nog att jag verkar hamna i helvetet vad det lider...

Jag vet att tjejerna i paret har haft sexleksaksparty och att de är ganska öppna mot varandra. Männen däremot pratar väldigt sällan sex öppet, mest i omskrivande termer som hur länge sedan fick du ligga då, höhöhö? Rätt grabbigt sådär.

Det blev en markant skillnad på synen på sex när vi var tonåringar, då var sex verkligen inget vi pratade om även om jag tror att de flesta hade sex innan de gifte sig. När de flesta av oss hade gift sig pratades det ganska mycket om sex, men sällan när paren träffades, bara mellan kvinnorma och männen. 

Min uppfattning är att det fortfarande är ganska tabu att prata onani, porr, helt otänkbart att prata swingeri. Hade någon varit otrogen hade den blivit utesluten ur såväl församling som gemenskap. Jag tror att mycket av detta är relaterat till kombinationen av ett mindre samhälle med hög social kontroll och en stark kristen prägel på orten. Men jag hade inte blivit speciellt förvånad om jag träffat på något av paren på fetishklubben i Göteborg (även om jag sällan är där eftersom jag ju (tyvärr) saknar någon fetish.) 
  • Priapus

Jag är ateist men väldigt attraherad av den återhållna sexualiteten hos många kristna kvinnor

Svar på tråden Kristen/kyrklig och sex.