Helle333 skrev 2012-04-17 08:11:35 följande:
När jag går, inga problem, springer korta sträckor inga problem. Jag hade besvär med knäna jätteofta när jag var yngre (Barn till 25 års ålder) men det berodde på att jag var sned i bäckenet kom jobbets osteopat underfund med så han rättade till det och sedan dess har jag inte haft samma problem, jag fick ont i knäna såhär förut när jag cyklade längre sträckor (jag började cykla till jobbet - det är 3 mil, jag och sambon provcyklade sträckan och vägen in gick bra för då hade jag rätt bra kondis och muskler runt knäna men sambon envisades med att vi skulle cykla hem igen sedan och då fick jag jätteont i knäna, det blev för långt för de muskler jag hade då), igår cyklade jag i 10-15min och eftersom musklerna runt knäna är så otränade så satt jag med smärta i knäna hela kvällen. Idag är det borta. Knäböj tror jag går bra, sämre med utfall och jag får inte göra för många knäböj åt gången utan får nog bygga upp det och helst inte stå med fötterna för långt isär framåt och bakåt.
Så det måste vara snällare rörelser till en början, jag har tänkt försöka tza ut cykeln lite kort åtminstone varannan dag så jag får träna med hjälp av den också men behöver något som kompletterar knänas träning så de får den stabilitet de behöver.
Cykla brukar ju vara skonsamt för knäna så det förvånar mig. Du verkar ha en bra plan att vänja kroppen långsamt, korta cykelturer och knäböj som du vänder innan det smärtar. Gör ett par om dagen.
Prova även att sitta ner och bara sträcka fram ett ben i taget. Som om du skulle göra en benspark, har du ett gummiband kan du fästa det runt ankeln så du får lite motstånd.
Ett gummiband är en bra investering för rehabträning. Stå upp och fäst gummibandet i ett bordsben samt runt din fot. Kicka försiktigt (med rakt ben) åt olika håll.
Blir du inte bättre på en månad tycker jag att du ska söka upp en sjukgymnast, lycka till!