Inlägg från: mrsStatham |Visa alla inlägg
  • mrsStatham

Hjälp mig att stava crème fraîche!

Rubrikstavningen.
    Ska det skrivas på annat sätt så går jag med på "färsk grädde" eller "mindre syrlig gräddfil"

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    Sanna Ryan skrev 2012-04-15 23:01:37 följande:
    Hm, Crème och Cremé vet jag skillnad och uttal på
    Men hur uttalas Créme och Cremè? 
    Öh va? Du vet skillnaden på uttalet på de båda men frågar efter uttalet?

Crème = Krrem,
    Cremé = Kremee 
  • mrsStatham
    Sanna Ryan skrev 2012-04-15 23:01:37 följande:
    Hm, Crème och Cremé vet jag skillnad och uttal på
    Men hur uttalas Créme och Cremè? 
    Eller jaaa, börjar nog bli för trött.
    Nu ser jag vad du frågar efter!

Om vi förutsätter att det är franska måste det bli Kreem och något annat. 
  • mrsStatham
    Khaleesi skrev 2012-04-15 23:20:50 följande:
    Nej, nu blev du lurad av ögat. Det som efterfrågas är uttalet på 'créme' och 'cremè'...
    Go Natt Flört
  • mrsStatham
    IsDimma skrev 2012-04-16 10:12:50 följande:
    Stavar utan dom där konstiga tecknen. Jag vet inte var man hittar dom på tangentbordet? Men annars har jag iaf rätt bokstäver även om jag inser att dom där konstiga tecknen är viktiga Tyst
    circumflexet (taket) kan du hitta på samma tangent som tilden (vågen över bokstäverna, som finns i bl.a. ñ) och tremat (prickarna som bl.a vi har över ö och ä och tyskarna har över ü)
    På mitt tangentbord ligger den bredvid å'et, men jag tror att det varierar beroende på tangentbord.

Den akuta accenten (´) och den grava accenten (`) hittar du på samma tangent. Vart varierar den också tror jag, på mitt tangentbord sitter den bredvid "raderaknappen"
  • mrsStatham
    IsDimma skrev 2012-04-16 10:51:35 följande:
    Jag har en svenskt tangentbordsuppsättning med på ett engelskt tangentbord (datorn köpt i Irland) så jag är hyggligt förvirrad när jag ska leta efter såna där tecken som man (jag) typ aldrig använder. Jag har svårt nog för att sätta ut () dom där tecknen rätt eftersom dom ligger steget efter på 9 och 0 istället för på 8 och 9, det blir förvirrat för ögat
    *testar* î ï û ü é è Hittade inte den där fina ovanför n. Den har försvunnit
    Prova tangenten till vänster om 1:an, samtidigt som du trycker på shift 
  • mrsStatham
    CoolJen skrev 2012-04-16 20:41:15 följande:
    Du som verkar veta vart alla saker finns... Jag skulle behöva veta hur man gör ett 'e med iPhone. När jag försöker skriva exempelvis passé så blir det pass'e om den nu inte autokorrektar
    Haha
    Det är bara att hålla ner bokstaven, då dyker massa alternativ upp, bara att välja vilket e du vill ha Flört 
  • mrsStatham
    IsDimma skrev 2012-04-17 12:08:21 följande:
    *prvar* n nej, det gick inte. §nn nej, det blir bara pannkaka av det På min engelska dator så sitter den bredvid enterknappen *n'n men dessa kommer upp när jag trycker på den med och utan shift.
    Jahaaaa, det är för att du ska trycka in alt gr och den tangenten, inte shift. 
Svar på tråden Hjälp mig att stava crème fraîche!