• StilaM

Hjälp mig att stava crème fraîche!

Jag har alltid trott att crème fraîche stavas just så, och så står det också på platsbyttan i kylen. Efter en söndagskväll på FL börjar jag nu tro att jag har fel, eftersom den stavningen inte återkommer någonstans. Vem är jag, att mot en total majoritet, hävda en stavning. Vi vet ju alla att språket lever och utvecklas, och här är uppenbarligen ett sådant exempel. Så hjälp mig: hur stavas den där mejeriprodukten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 22:16
    Vilken ljuvlig samling av språkförnyare och reaktionärer (som jag!) som samlats i tråden.
    Jag njuter av läsningen och coinar fräschkräm. Budgetalternativen från exv Garant kan då med framgång kallas fulkräm.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp mig att stava crème fraîche!
  • guinevere

Haha... ja, ska det utvecklas så röstar jag på kräm fräsch (eller kanske kräm fräs?). Brukar dock stava som du.

• Minne00

Hur fanken skall jag kunna hjälpa till när jag misslyckas varje gång, spelar ingen roll hur ofta jag får det förklarat för mig, det blir fel iaf!
    Förhoppningsiv vet den man skriver till vad man menar :) 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • ElectroDiva

ÅH jag röstade av misstag på kräm fräsch  

skulle ta den ovanför

• frökenelisabeth

Vad lustigt jag skrev precis ordet i en annan tråd, och skrev faktiskt först crème fraîche, men sen blev jag osäker på det där lilla taket så jag bytte ut det mot ett vanligt "i" istället. Men då skulle jag gått på magkänslan...  

För övrigt anser jag att den bästa stavningen är crem fraich . 

• HansenPersson

Jag skriver Kräm Fräs när Jag ska handla själv, ska jag skriva lista till Sambon skriver jag Creme Fraich.

• mrsStatham

Rubrikstavningen.
    Ska det skrivas på annat sätt så går jag med på "färsk grädde" eller "mindre syrlig gräddfil"

Bara två saker är oändliga
  • LillFia

Jag vill också stava som du,

cremé Fraiche, fast utan såna där konstiga tecken ovanför :-P

Svar på tråden Hjälp mig att stava crème fraîche!