• RocketAnnie

Ta med mat......

Vår dotter går i förskoleklass och ska nu ha en utedag. Då serveras ingen skollunch utan det får de ta med själva + en frukt. Vad tycker ni om det?
    Vet att det har  varit massa diskussioner om detta.
    Egentligen ska väl skolan stå för maten. Och dottern är inte helt förtjust i att äta kall mat.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när de går i skolan så ska de ha med frukt medans de veckor de går på fritids så finns det frukt till barnen???

• Svar på tråden Ta med mat......
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 14:40:22 följande:
    Lilla fjunet: va? Sen när då?
    Det är olika i alla Sveriges kommuner...

Där jag är uppväxt infördes det från HT-05 att man fick betala en viss summa varje månad in på ett matkort man drog vid lunch varje dag...

Det finns många skolor i Stockholm som har det så, oftast är det friskolor. Men finns även kommunala gymnasier..
  • Euskefeurat
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 14:40:22 följande:
    Lilla fjunet: va? Sen när då?
    Är olika i olika kommuner, vi fick betala några hundre per termin för matkort för 10 år sen när jag gick gymnasiet.
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:02:20 följande:
    Aldrig hört talas om att man ska behöva betala mat på gymnasiet, men det tycker jag också är fel.
    Varför? Gymnasiet är inte obligatoriskt...
  • Ciliaja
    Lilla fjunet skrev 2012-04-16 14:37:51 följande:
    Men hur länge är man barn då?? När man börjar på gymnasiet så måste man betala sin mat varje dag. Vad gör då dom som inte har råd med det??
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Magdalena82

Detta problem är så vida känt idag och det är för mig helt otroligt att vi fortfarande måste ta upp det. När jag jobbade med årskurser där man hade den typen av friluftsdagar så fick skolköket vackert fixa matsäck till alla, alt själva följa med och grilla korv eller liknande. Hur svårt kan det vara?! *suck* Som systemet är uppbyggt nu ska våra skattepengar gå till en skola för ALLA, inte bara somliga!

• Sweet life
    Ciliaja skrev 2012-04-16 15:03:55 följande:
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    Uppenbarligen gör det det.. Så uttala dig inte om sker du inte vet...
  • Coyote
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:02:20 följande:
    Aldrig hört talas om att man ska behöva betala mat på gymnasiet, men det tycker jag också är fel.
    Vi betalade en femtiolapp per termin för att få ut matkortet, har jag för mig. Utan matkortet kunde man inte få någon tallrik. Eller det kanske var så att man fick låna matkortet gratis, men glömde man det fick man betala en tia eller något, och tappade man bort det så fick man betala för att få ett nytt. Lite märkligt egentligen, såhär i efterhand, men inget jag reflekterade över då.
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:04:54 följande:
    Sweet life: Eftersom det inte är obligatoriskt så blir det en helt annan diskussion, eller hur?
    Utbildningen är gratis i Sverige, nått vi ska vara jävligt glada över. Vi ska även vara glada över att maten inom grundskolan är gratis!

I länder såsom Norge, där får man ta med egen mat till skolan VARJE dag!

Varför är inte lunchen gratis för högskolestudenter om den nu ska vara det för gymnasieelever?
Svar på tråden Ta med mat......