• RocketAnnie

Ta med mat......

Vår dotter går i förskoleklass och ska nu ha en utedag. Då serveras ingen skollunch utan det får de ta med själva + en frukt. Vad tycker ni om det?
    Vet att det har  varit massa diskussioner om detta.
    Egentligen ska väl skolan stå för maten. Och dottern är inte helt förtjust i att äta kall mat.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när de går i skolan så ska de ha med frukt medans de veckor de går på fritids så finns det frukt till barnen???

• Svar på tråden Ta med mat......
  • DetLillaÄcklet

Sweet life: Hur är det med läsförståelsen idag? Tråden gäller grundskolan så varför vill du diskutera högskolan? Starta en tråd om det istället.

• Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:14:04 följande:
    Sweet life: Hur är det med läsförståelsen idag? Tråden gäller grundskolan så varför vill du diskutera högskolan? Starta en tråd om det istället.
    Det var DU som tog upp frågan genom att anse att det inte går till så o Sverige...

Men återigen, i andra länder får man betala för skola OCH ta med egen mat... oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller högre utbildning...

Så jag tycker vi ska vara jävligt tacksamma att vi inte behöver det trots vår kassa kommunala budget!
  • Tangent

Tycker det är helt ok att skicka med lunchmat + mellanmål någon gång per månad. Roligt för barnen att åka på utflykt. Min pojke går i 2:an.

• h8him
    Ciliaja skrev 2012-04-16 15:03:55 följande:
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    Jag vet att flera gymnasieskolor tar betalt. Gymnasiet är frivilligt och där har kommunerna rätt att ta betalt.

Ts, det är fel av skolan om ni måste skicka med lunch. De ska erbjuda näringsberäknad lunch varje skoldag.
  • Havsjungfrun
    Sweet life skrev 2012-04-16 15:02:47 följande:
    Varför? Gymnasiet är inte obligatoriskt...
    Inte förskoleklass heller...
  • Havsjungfrun
    Ciliaja skrev 2012-04-16 15:03:55 följande:
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    Jodå!
  • Duckan

Har inga problem med matsäck nån gång iband. Vi hade det ofta i skolan. Oftast då smörgåsar, nån frukt, dricka och kanske nåt gott.
    Dottern har oftast köttbullar och makaroner alt pannkaka, frukt/grönsak och dricka med sig. (Fsk gör utflykt varannan vecka ibland varje vecka.) 

• Höghus

Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.

• Duckan

En fråga, de som inte har råd att ge sitt barn medhavd lunch nån gång per termin, hur gör ni om barnet blir sjukt och ni tar vab? Äter ni ingen mat hemma den dagen då för att den lunchen är en oförutsedd utgift?

Svar på tråden Ta med mat......