• bruuden

vad äta istället för ris,pasta o potatis?

sägs att man ska skippa ris ,pasta och potatis om man vll tappa vikt, min sambo ska nu testa GI men jag har svårt att komma på ad jag ska laga till han?

då vi äter ris el potatis vad ska jag laga till honom? vda kan ha äta istället för ris och allt det där? 

• Svar på tråden vad äta istället för ris,pasta o potatis?
  • Mynta

Blomkål, blomkålsmos, broccoli, zucchini-pasta.

• swahili

Blomkålsmos...

Koka blomkål i vatten o mosa med en mixer, blanda gärna i lite grädde o en klick smör... mums :)  

• Mynta

Eller helt enkelt bara utesluta ris/potatis/pasta och ta extra protein och sallad.

• Ellab

blomkålsmos, vanlig blomkål. zukini (eller hur de stavar) MEn blomkålsmos är jätte bra koka de tills de är mjukt mosa och tillsätt kryddor och mjölk

• MeAngeleyes

Finns ju en massa olika gryner som är helt ok ur GI synpunkt, Bulgur t ex.

Annars ugnsrostade grönsaker, kokade grönsaker, färska grönsaker, blandat med nötter lr liknande!
    Blandad sallad med lite olja, vinäger och citronpeppar är gott till det mesta. 

Istället för pasta kan man hyvla zuccini och istället för ris pressa blomkål med potatispress och koka lätt.

• mrsStatham

Fullkornsris, fullkornspasta och grönsaker

Bara två saker är oändliga
  • MissSixty9

Quinoa - som är en ört och har högt proteininnehåll! Bovete, finns som flingor, mjöl bland annat

• Mälaröbo

Kokt strimlad vitkål kan ersätta spagetti och riven blomkå¨l som snabbdoppas i kokande vatten kan ersätta ris.

Svar på tråden vad äta istället för ris,pasta o potatis?