• bruuden

vad äta istället för ris,pasta o potatis?

sägs att man ska skippa ris ,pasta och potatis om man vll tappa vikt, min sambo ska nu testa GI men jag har svårt att komma på ad jag ska laga till han?

då vi äter ris el potatis vad ska jag laga till honom? vda kan ha äta istället för ris och allt det där? 

• Svar på tråden vad äta istället för ris,pasta o potatis?
  • tjej87

Matvete, mathavre och matkorn är jättegott! Jag brukar ha det i sallader och ersätter ofta ris/pasta/potatis med det :)

• Ellaria
    älskarlivet81 skrev 2012-04-16 22:02:23 följande:
    Det räcker med att du drar ner mängden ris/pasta/potatis. Du behöver inte sluta med det helt, för så funkar det inte i vanliga livet ändå. Man behöver kolhydrater också!
    Nej.
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Ellaria
    älskarlivet81 skrev 2012-04-16 22:04:43 följande:
    Hjärnan behöver det för att orka med, så är det bara. Däremot ska man inte överäta för då är det inte bra.
    Nej. Har du någon källa på det? Mannen som innehar flest minnesrekord i Sverige äter LCHF. Björn Ferry åt LCHF och tränade på elitnivå. Sluta sprida dåliga myter.
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Linda1976
    älskarlivet81 skrev 2012-04-16 22:04:43 följande:
    Hjärnan behöver det för att orka med, så är det bara. Däremot ska man inte överäta för då är det inte bra.
    Lägg ner det där. Hjärnan behöver GLUKOS!! (som den kan skapa själva av protein, om det behövs).Jag äter mer varierat och massor med grönsaker, jag får i mig det jag behöver. Jag lovar dig.
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Linda1976
    älskarlivet81 skrev 2012-04-16 22:38:00 följande:
    Det jag vänder mig mot är att många tror det bara är att utesluta kolhydrater så går man ner i vik. Man kan gå ner i vikt lika bra genom att äta normala mängder kolhydrater!
    Ja, det kan man. Om man inte är kolhydratsjunkie som inte KAN äta normala mängder.
    mrsStatham skrev 2012-04-16 22:19:44 följande:
    Alla är ju olika.
    Jag däremot tycker att per definition är ett liv utan glass, kanelbullar, nougatkräm och äppelpaj med vaniljsås inte ett riktigt liv. 
     Instämmer. Så jag gör egen glass på grädde, ägg, stevia + smaksättning, bakar utan mjöl (använder kokosmjöl, bakepro, husk istället), nougatkräm är jag allergisk mot så det får jag klara mig utan.
  • älskarlivet81
    Linda1976 skrev 2012-04-17 06:28:59 följande:
    Lägg ner det där. Hjärnan behöver GLUKOS!! (som den kan skapa själva av protein, om det behövs).Jag äter mer varierat och massor med grönsaker, jag får i mig det jag behöver. Jag lovar dig.

Ja, den behöver glukos som kommer från kolhydraterna. Kan inte länka eftersom jag surfar från mobilen men kolla på livsmedelsverkets hemsida! Själv anser jag att man inte kan gå genom ett helt liv och hoppa över saker. Vilket tråkigt liv! Har själv testat lchf och gi, men det blev skittråkigt i längden. Bättre att lära sig äta rätt!
  • älskarlivet81
    Linda1976 skrev 2012-04-17 06:31:26 följande:
    Ja, det kan man. Om man inte är kolhydratsjunkie som inte KAN äta normala mängder.
    mrsStatham skrev 2012-04-16 22:19:44 följande:
    Alla är ju olika. Jag däremot tycker att per definition är ett liv utan glass, kanelbullar, nougatkräm och äppelpaj med vaniljsås inte ett riktigt liv. 
     Instämmer. Så jag gör egen glass på grädde, ägg, stevia + smaksättning, bakar utan mjöl (använder kokosmjöl, bakepro, husk istället), nougatkräm är jag allergisk mot så det får jag klara mig utan.

Man kan oftast lära sig äta normala mängder.. Ja läste om en kvinna som bara åt kolhydrater innan. Hon la om sin kost och hej vad det gick bra.. Gick ner 120 kg..
  • ElectroDiva

jag bytte ut det mot grönsaker.

Svar på tråden vad äta istället för ris,pasta o potatis?