• Loe

    Hur botar man hemlängtan alternativt ändrar makens åsikt...?

    Jag har ett stort problem... Jag bor i Stockholm med min man och vår dotter. Vi trivs jättebra, har vänner och intressen. Jag har haft en dröm om att bo i Stockholm sedan jag var typ 15.

    Men problemet är att ända sedan jag fick barn har det varit som en magnet placerats i min mage och den drar mig hemåt... Hem till min familj, som alla bor kvar i området där jag växte upp, det område jag aldrig trodde att jag skulle sakna. Men nu vill jag hem. Jag vill att mina föräldrar ska få vara en del av min dotters liv och att hon ska kunna leka med sina kusiner, de är i åldrarna 5 och 2 och snart kommer en till..

    Men min man vill inte flytta från Stockholm, och framförallt inte till mina hemtrakter som är Borås. Plötsligt känner jag mig nostalgisk, fina Borås med knalleland, cafe bakgården, röda kvarn, kulturföreningen tåget osv... Känns som en biologisk drift att längta så här! Det går bortom allt förnuft, för jag älskar ju Stockholm... känner mig så kluven. Lämna det liv jag byggt upp här? Då kanske jag bara ångrar mig... Men just nu känns det som att jag skulle kunna flytta hemmåt imorrn. Vad beror sådana här känslor på? Ska man ta dem på allvar eller se det som tillfälliga svackor?

    Någon som känner igen sig eller har nåt råd att ge mig?             

  • Svar på tråden Hur botar man hemlängtan alternativt ändrar makens åsikt...?
  • oväntatväntatgravid

    Kan ni inte ha en sommarstuga där ett tag och se hur det känns att bo där ett par veckor under sommaren. Kanske känns det riktigt bra eller så minns du varför du drog därifrån. Hur som helst så får ni ett "hem" där också så att dina barn kan leka med sina kusiner men ni har fortfarande kvar ert liv här i Stockholm. 

     

  • Loe

    Ska ner nästa vecka och hälsa på familj. Får se hur det känns då... Sen blir det säkert en sväng i sommar också, men nån sommarstuga har vi inte råd med, blir till att bo hos föräldrarna. :)

    Men har någon tips på frågor man kan ställa sig själv för att ta reda på vad man helst vill? Eller ska man göra en lista med för och nackdelar? Just nu känns det som att hjärtat står mot hjärnan i kamp om vad jag känner....

    Känslan i magen är så stark, men förnuftet säger att det bara är en känsla. Saknad och längtan får man väl acceptera, det kommer man ju alltid känna när man bor långt från sin familj. Försöker resonera med mina känslor....   

    *förvirrad*    

  • Loe

    Dessutom spelar det ingen roll vad jag känner, när maken absolut inte vill flytta. Så det är ju inte ens nåt att fundera på.... Suck. Det finns egentligen inget val att ta ställning till, måste bara försöka hitta ett sätt att förhålla mig till mina känslor. Dumma dumma magkänsla! Varför kan jag inte bara vara nöjd där jag är?

  • Loe

    Testar att puffa för att se om någon mer har nåt tips.. Eller känner igen sig.

  • kutterduvan

    O jaaaaa, jag känner igen mig. Maken tycker till o med att det är jobbigt att resa till mitt föräldrahem, medan jag har den där längtan just som du beskriver. Egentligen är det ju fint att man känner den där längtan, det visar ju att man har starka rötter, vilket jag tror är något positivt, och det är ju naturliget att du vill dela ditt barn med din ursprungsfamilj! Min man som har väldigt dåliga, eller obefintliga, relationer till sin familj o släkt har väldigt svårt att förstå min hemlängtan och kan bli nästan arg på mig när jag uttrycker den. Som om det skulle betyda att han och vårt liv här där vi bor inte är tillräckliga, men det handlar ju inte om det...
    Har egentligen inga råd att ge, jag funderar själv en hel del på frågan. Jag försöker i alla fall hålla tät kontakt per telefon och bjuder gärna hit mina syskon o föräldrar på besök, men det är klart att det inte blir så ofta och det är ju inte alls samma sak.
    Jag är ännu hemma med vår 2-åring i ett år och försöker under den tiden resa till mina föräldrar med jämna mellanrum. Vågar knappt tänka på hur det blir sedan när man börjar jobba...Resan är så pass lång o ansträngande att man inte gärna far över en helg så där bara.Skulle så gärna unna min dotter en nära och trygg relation med mina syskon o föräldrar, särskilt eftersom vi inte har några farföräldrar och inte heller annars så mycket kontakt med hans släkt.
    Hoppas ni lyckas hitta någon lösning, tror den där känslan är ganska vanlig. Försök också fundera på vad som kan skapa samma hemkänsla hos dig i Stockholm.
    Kram!

Svar på tråden Hur botar man hemlängtan alternativt ändrar makens åsikt...?