hur mycket pengar får ni i månaden?
Jag fick halva barnbidraget från ungefär den åldern (då ca 400:- i mån) Alla kläder och hygienartiklar köpte mina föräldrar men smink, godis nöjen, fick jag betala själv. Ville jag ha något speciellt brukade jag (beroende på vad det var) få spara ihop till hela eller halva beloppet själv. Ibland sköt mamma/pappa ihop till upp till halva beloppet. Som tex mitt första TV spel Då sparade jag ihop till 2 tredjedelar själv och pappa betalade resterande. När jag ville köpa en jättesnygg klänning för ungefär samma belopp fick jag dock spara ihop till hela själv.
För att få pengar var jag tvungen att hjälpa till hemma och framför allt sköta skolan ordentligt. Kan ju säga att om jag skött skolan så jag stavade/skrev som du gör i åttonde klass hade jag nog inte fått ett öre förens jag skärpt till mig. Har läst ganska många trådar du skrivit och en del är nästan totalt oläsliga vilket aldrig hade varit acceptablelt av mina föräldrar.
Tycker dock att 50 kr låter lite men det beror ju på vad det förväntas räcka till och hur mycket saker och kläder du får i övrigt. Fram tills jag började högstadiet fick jag 100 :- i mån och det behövde bara räcka till godis och läsk övrigt betalade mamma och pappa då. 100 :- räckte ju hur bra som helst då. Hade jag dock varit tvunget att även betala tex biobesök och smink på de pengarna hade det ju varit svårare.