• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • tjej87

Hela barnbidraget men då ska 15-åringen betala kläder och alla nöjen själv samt hjälpa till hemma med matlagning, disk och tvätt, städa sitt rum och hålla ordning även i gemensamma rum.

• Jordubbenröd

Det vet jag inte eftersom vi inte är där ännu. Så jag röstade jag vet inte.

Men jag tycker 1000 kr är ok. Men då att hon/han betalar för nöjen med kompisar själv och inte slösar bort sina pengar. Kläder och sånt till viss mängd. Men vid liter rejälare och dyrare saker att vi betalar. Så som vinter skor, dun jacka osv.  

Men godis får hon/han då köpa själv, även aktiviteter med kompisar och om det önskas köpas linnen, någon tröja från HM, mascara eller liknande betalas det själv. Större kostnader får man prata om. 

Men jag tror det är bar att lära sig hantera pengar någorlunda och inte slösa bort allt och sen inte ha något kvar och därefter komma och be om mer. Får vår framtida tonåringen barnbidraget så ska det räcka också:) 

Men det får jag se när den dagen kommer 

• Jackson

När jag var 15 vilket är runt 10 år sedan så fick jag hela barnbidraget både för att jag ville det men också för att mina föräldrar ville lära mig hur man ska tänka ekonomiskt, kan inte säga att det fungerade det första året, men sen så var det inga problem.

Men, jag betalade allt själv såsom kläder och skor, godis, tidningar, smink, hårfärg, bio, you name it.

• Tealhawk

Min lillasyster har halva studiebidraget och får då en del nöjen m.m betalda.

Jag hade bättre koll på pengar när jag var 15 och fick hela. då fick jag endast ytterplagg (typ vinterjacka, vinterskor) och absolut nödvändiga grejer utöver de pengarna.

• IsDimma

När jag själv var i den åldern så fick jag hela studiebidraget själv plus 50 kronor. Bidraget låg då på 950 men mina föräldrar jämnade ut det till en tusenlapp. Då skulle vardagskläder bekostas själv men typ vinterjackor och rejäla skor stod mamma och pappa för. Det här gällde fr.o.m. Hösten jag böjade gymnasiet.
    Därförinnan fick jag 500 kronor har jag för mig. Det är tio år sen.

• mrsStatham

Egna pengar ska man få först när man kan räkna ut hur mycket växel man får tillbaka och hur många kronor en 60% rabatt motsvarar.

Bara två saker är oändliga
  • skogsvitter

400-800 kr är rimligt beroende på mognad och grad av ansvarstagande. Hela barnbidraget, absolut inte. Ser alltför mycket vilken skit alla dessa pengar går till hos ungdomarna idag. Det är jättemycket pengar och de flesta vuxna har absolut inte sådana pengar att spendera på absolut ingenting. Det är inte rimligt att en 15-åring ska få så stora summor pengar eftersom de då aldrig kommer lära sig hur man hushåller med pengar. De behöver ju inte lära sig det!

• adaeze

När jag gick på gymnasiet (började när jag var 15) så fick jag hela bidraget, men jag betalade alla kläder och nöjen själv

• skogsvitter
    Jackson skrev 2012-04-17 01:13:05 följande:
    Men, jag betalade allt själv såsom kläder och skor, godis, tidningar, smink, hårfärg, bio, you name it.
    En förutsättning att man får hela bidraget är ju faktiskt att man betalar allt själv. Det är ju så verkligheten fungerar. När jag började gymnasiet började jag få hela bidraget och då bodde jag själv. Då gällde det att prioritera pengarna.
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?