Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

hur mycket pengar får ni i månaden?

Jag fick inte ett rött öre i fickpengar under min uppväxt. Så länge jag bodde hemma gick allt barnbidrag och studiebidrag till min mor. Mat och kläder fick jag givetvis, men märkeskläder och nöjen var inte att tala om. Familjens ekonomi tillät inte sådant.

När min dotter blir tonåring kan jag tänka mig att hon får en del av eller till och med hela barnbidraget om hon är skötsam. Med det kommer dock förpliktelser. 1000:- per månad på godis och nöjen är absolut inte ok utan då ska mobilen, större delen av kläder, biobiljetter och liknande tas från dessa 1000:-. Jag kommer också kräva att skolan sköts och att barnet gör en rimlig mängd arbete i hemmet. Pengar är inte gratis, det tror jag att alla mår bra av att lära sig.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-04-17 23:49:03 följande:
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!
    Du får väl tala med dina föräldrar om saken. Det kanske finns en anledning till att du inte får mer, till exempel att de inte har råd.
  • Mornie Alantie

Om du inte bor hos dina föräldrar kanske det finns något mer bakomliggande som vi i tråden inte känner till som även kan påverka månadspengen. Jag tror att det är en bra idé att prata med dina vårdnadshavare. Kanske finns en anledning till att du inte får mer och om det inte finns kanske du kan förhandla dig till ytterligare en slant.

• Mornie Alantie
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 01:14:13 följande:
    allt som du skrev använder inte bara jag så blir nästan inget extra och 50 kr räcker bara till att köpa mackor på rasten 3 gånger i månaden, bättre en INGET men endå inte mycket om man jämför med vad de andra får...
    Även om resten av familjen också använder tvål och schampo och äter mat så går det ju åt mer i och med att du också gör av med en del, alltså går det också åt mer pengar. 1000 kr/månad i mat är väldigt lite, det vet alla studenter som varit tvugna att överleva på några tusen i månaden. Jag förstår att du tycker det låter mycket med 1000 kr, det tyckte jag också i din ålder, men det är nästan ingenting när man talar om vad det kostar att få ett hushåll att gå runt. Kanske har dina vårdnadshavare en större bostad än de annars skulle haft för att du ska få ett eget rum, bara det kan utan problem kosta 1000 kr i månaden. Jag tror du kan fråga vem som helst som har barn, alla kommer vara eniga om att barn kostar mer än vad man får i barnbidrag.
  • Mornie Alantie
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-07 23:56:23 följande:
    jag äter inte alls för över 1000 kr i månaden.. särskilt inte sen jag sluta äta kött och jag har inte pengar för att köpa kläder och är allas dator och jag köper inte godis och smink för mina 50 kr så sluta skriv OM mig för du vet INGET om mig och jag fattar inte ens vad de spelar för roll vad JAG kostar för alla som är 14/15 får endå över 50 kr och jag har inte gjort nått fel så är ingen bra förklaring! inte för jag ville ha en förklang för vet att det inte finns nån... undra bara vad andra fick för jag fattar INTE HUR ALLA i min ålder har råd med ALLT!
    Jag är vegetarian sedan många år. Det går ändå åt mycket mer än 1000 kr/månad i mat. Om du äter för mindre än 1000 kr per månad så äter du extremt lite. Sen spelar det ingen roll att alla andra också använder dator/schampo/tvål, din del kostar i alla fall. Jag antar att dina vårdnadshavare ändå ser till att du har kläder att använda? 

Har du pratat med dina vårdnadshavare om varför du inte får mer? Om inte tycker jag fortfarande att du ska göra det. Det kan finnas goda anledningar, till exempel att de inte har råd. Så var det för mig som inte fick ett öre i månadspeng, inte ens på gymnasiet. 
  • Mornie Alantie
    Spazy skrev 2012-05-08 10:23:52 följande:
    Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.
    Nej, det där är inte sant. Vegetariska proteinkällor är väldigt billiga och några tillskott behövs inte alls. Men 1000kr/månad är väldigt lite, det håller jag med om.
  • Mornie Alantie
    Spazy skrev 2012-05-08 10:47:49 följande:
    Fast det beror på vad man äter. Jag syftade på quorn och liknande. För att bli mätt på BARA quorn så behövs det mer mat än om man äter kött. Men kombinerar man med grönsaker, bröd, såser, potatis osv så blir priset ungefär det samma. Men det beror ju också på vart man bor.
    Quorn är dyrt men inte nödvändigt. Jag köper aldrig sådana produkter, baljväxter är godare och nyttigare tycker jag, dessutom billiga.
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?