Inlägg från: 070104 |Visa alla inlägg
  • 070104

hur mycket pengar får ni i månaden?

Du är inte skyldig att få barnbidraget. Barnbidraget är inte DINA pengar, utan dina vårdnadshavares pengar.

• 070104
    Lavish skrev 2012-05-04 09:51:48 följande:
    Jag började få studiebidraget när jag började gymnasiet dvs vid 16 år och det var på någon dryg 1000 lapp. Innan dess fick jag 200 kr tror jag. Men detta är ju 11-12 år sen så jag antar att summan behövt vara högre för att vara likvärdig.
    Studiebidraget är dina pengar, som du använde till att studera. Men barnbidraget är föräldrarnas pengar som de använder till att försörja barnet (mat, kläder, boende).

Det är inte konstigt att TS inte får sitt barnbidrag men hade det handlat om studiebidraget hade det varit annorlunda. Det heter STUDIEBIDRAG för att användas till studier, t.ex flytta till annan ort för att gå gymnasiet.
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-04 23:56:22 följande:
    jag vet men man får de när man har barn så pengarna är till barnen... om man är fattig så kan jag förstå men om båda jobbar så tycker jag man borde få mer en 50 kr av 1000 kr!
    Nej, pengarna är inte till barnen. Du har ingen rätt att få barnbidraget eller ens ta del av det synligt.
    Att dina vårdnadshavare har pengarna beror på att det inte är DITT barnbidrag. Istället för att du ska få pengarna till att gå på bio, köpa smink, köpa godis etc. så kanske dom använder pengarna till att betala elen. Du vet väl att vatten och el är dyrt? Och jag antar att du duschar minst 3 ggr/vecka och inte lever i ett ned släckt hus. 

Pengarna kan även gå till att betala din mat, alla äter. Mat är inte heller dyrt. 
    Att ta hand om dig kostar mycket mer än 1050 kr. Alltså är det inte konstigt att du inte får pengarna i hand. För den lön de tjänar går också till att försörja dig, och det som blir kvar av lönen? Ja, det är DERAS pengar som dom har jobbat för ! 

Barnbidraget är till för att försörja barn, inte att underhålla barn.
    Så det är dina vårdnadshavare som bestämmer vad barnbidraget ska gå till, tills du får studiebidrag eller börjar tjäna egna pengar.  
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:08:02 följande:
    el och mat är inte bara till barnen så jag fattar inte varför de ska betala för det och jag skulle mest köpa kläder om jag fick mer och är nått man behöver och de flesta får över 50 kr, så är endå orättvist men skit samma för jag ska endå snart börja jobba och tjäna EGNA pengar...
    Du fattar inte varför de skulle betala det? DU använder el, mat och vatten. Tror du det är gratis eller?? 

Förövrigt är ditt sätt att tänka absurt. 15 år, ska hoppa av skolan och du förväntar dig att få jobb. JA DU.. Hade det inte varit för att du är tonåring och jag är förstående så hade du fått en dumförklaring. Varenda inlägg du gör irriterar mig, då du inte verkar lärt dig något alls i skolan. 
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:17:20 följande:
    nej, skrev att de inte BARA är barnen som avänder el och mat!!

jag förväntar mig inte alls att få jobb för ska ha ett eget företag... om jag irriterar dig så läs inte!   
    Haha nej, men det är skillnad på att handla mat för 2 personer än att handla för 3 personer. 
    Maten på din tallrik kostar ÄVEN om andra också äter mat. 
    Du använder el på DITT rum och DU har tänt på toaletten. Alltså använder du el som inte andra tar del av samtidigt. 

När ska du starta eget företag då? 
    Vet du hur det går till?
    Vart ska du få pengarna ifrån för att starta företaget?  
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:31:59 följande:
    jag vet men är endå vuxna som äter mest så jag tycker inte de borde köpa mat och el för barnbidrag om de har andra pengar... på sommarlovet och jag behöver inga pengar för att starta företaget!  
    Men herregud.. De betalar DIN mat för barnbidraget. Du äter, duschar och LEVER för MYCKET MER än 1050 kr per månad. Spela roll om de äter mer, din mat kostar fortfarande. Sluta ät, ha tänt på rummet, tvätta aldrig dina kläder, duscha aldrig, använd inte deras tandkräm, drick inte vatten, se inte tv, åk aldrig i deras bil, gå inte på deras golv- Så KANSKE du får pengarna!! 

Vart ska du hålla till? Vad ska du sälja? Hur ska du få kunder?
  • 070104

När ska du starta företaget? I år? Nästa år ? När du är 18 år? När du är 25 år? 

• 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:51:29 följande:
    jag äter inte för 1000 tusen i månaden och blir nästan ingen skillnad med elen....

ska ha ett eget hunddagis och jag kommer få kunder om jag sätter in annonser! kommer inte ta ett år innan jag får pengar..
    Hunddagis tjänar man inte mer än 1000 kr på. 
    Annonser kostar pengar. 

Du äter inte för 1000 kr per månad men har du inte tänkt på att: 
    Duschkräm + schampo = 60 kr. 
    Tandborste + Tandkräm = 60 kr. 
    Sköljmedel + tvättmedel = 80 kr. 
    Bensin 15 kr/liter = 15-100 kr om du åker med dem. 
    Diskmedel = 40 kr. 
    Mat = 1000- 1500 kr. 

= Ca 1400. 

Dina prisuppfattningar är verkligen skeva. Har inte ens räknat med el, vatten, fritidsaktiviteter, de 50 kronor du får av barnbidraget, godis/biobiljetter m.m. 

En person äter för ca 1000-2000 kr / månad. 
    Tror du barnbidraget räcker till alla dina kostnader?
  • 070104
    Mornie Alantie skrev 2012-05-06 07:25:44 följande:
    Även om resten av familjen också använder tvål och schampo och äter mat så går det ju åt mer i och med att du också gör av med en del, alltså går det också åt mer pengar. 1000 kr/månad i mat är väldigt lite, det vet alla studenter som varit tvugna att överleva på några tusen i månaden. Jag förstår att du tycker det låter mycket med 1000 kr, det tyckte jag också i din ålder, men det är nästan ingenting när man talar om vad det kostar att få ett hushåll att gå runt. Kanske har dina vårdnadshavare en större bostad än de annars skulle haft för att du ska få ett eget rum, bara det kan utan problem kosta 1000 kr i månaden. Jag tror du kan fråga vem som helst som har barn, alla kommer vara eniga om att barn kostar mer än vad man får i barnbidrag.
    Absolut! En inneboende (barn, tonåring, vuxen) kostar långt över 1000 kr/månad. Det räcker inte ens till mat. Och om barnet inte fanns skulle familjen säkert bo i en lägenhet/hus med ett rum mindre. Och även där skulle det blir några tusen kronor billigare. 

Sen tror jag inte att hela familjen använder samma schampoflaska. 
  • 070104

Vi försöker inte vara elaka, vi vill bara hjälpa dig att förstå varför du inte får hela barnbidraget och varför du inte kan starta eget företag. För att ha ett eget företag så måste man ha koll på kostnader och ekonomi. Och eftersom du tror att 1000kr/månad räcker för att försörja ett barn så kommer företaget gå åt skogen.. Så länge du inte svartjobbar dvs, men då kan någon anmäla dig och du åker dit på böter. 

Du säger att man tjänar 1000kr på en hund.. Ja, visst. Men skatten ligger på 30% alltså får du bara 600. Fast det visste du väl redan...  

• 070104

Läs sista stycket på sidan... Man får en kurs i kundbemötande. Det skulle du behöva om en kund ifrågasätter din utbildning, ingen skulle nog lämna sin hund om de får svaret "Det ska du skita i för jag behöver ingen utbildning, jag är inte dum".

Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?