• Spazy

hur mycket pengar får ni i månaden?

Ja, Jag får hela barnbidraget men då lever jag långt ifrån som dig. 

Jag bor i en lägenhet, vilket innebär att jag lagar maten själv, tvättar, städar och handlar själv. Jag använder varken el, vatten eller mat hos mina föräldrar och därför har de inget behov av att behålla pengarna eftersom de varken försörjer mig ekonomiskt eller husligt (städa, tvätta, laga mat).

Du säger att du inte kostar mer än 1000 kr i månaden. Det är FEL! Tusen kronor skulle inte ens räcka en halv månad. Mat är dyrt, men det är helt okej att tro att det inte alls kostar, om man inte har föräldrar som visat en hur det går till att ha ett hushåll. När jag var liten och min mamma var arbetslös så kunde hon komma och säga "Nu får du sluta duscha en timme per dag, kolla hur hög vattenräkningen är!" I och med det lärde jag mig att det kostar pengar att leva, och att man ska vara sparsam med mat, kläder och t.ex vatten. Om man går på toaletten behöver man inte använda en hel näve tvål, som jag gjorde när jag var 5 år för det var sååå kul att se det skumma i hela handfatet.. Man behöver inte äta den där extra portionen när man är så mätt att man håller på spy men maten är så god. Istället sparar man den till lunch dagen efter. 

Jag tar ansvar för de pengar jag får och jag är väl medveten om vad saker kostar. 
    Jag får 1050 kr i månaden för att jag inte bor hemma, mina föräldrar försörjer mig inte. Men då är det MITT ansvar att se till att jag har råd att bo.  Och det har jag inte med de 1050 kronor jag får. Varje månad för jag över 300 kr på mitt sparkonto och 750 kronor återstår. 

Hyran: 3000 kr
    Genomsnittlig kostnad el: 300 kr
    Badrumsprodukter: ca 300 kr (Behöver inte köpa tvål, schampo, tandkräm, deo varje månad)
    Mat: 1500 - 2000 kr. Jag äter inte lunch varje dag, men även smörgåsar, mjölk, smör, pålägg kostar.
    Telefon: 200 kr
    Summa: ~5300-5800

Sen finns det ju övriga kostnader så som kläder, underhållning (ny mobil, filmer, bio, godis, böcker, sport, resor) och så vidare som öknar kostnaderna med ca 500 kr beroende på hur ofta man handlar för eget intresse. Jag har heller inte räknat med bensinkostnader eftersom priset på det är detsamma oavsett hur många som åker. 

Och vad kan jag mer säga, Jo. Jag är 16 år, inte speciellt stor skillnad till skillnad från din ålder, men beteendet skiljer sig däremot! 

• Spazy
    iceflower skrev 2012-05-07 12:00:53 följande:
    Spazy: är nyfiken. Varifrån får du dina andra pengar än 1050 kr? Jobbar du någonstans?
    Nope, Men min sambo jobbar så han står för inkomsten. Och för att kompensera så är det jag som sköter hushållet till störst del, dvs städar, planerar hushållet osv. Jag skriver inköpslistor och sköter prioritering över vad som måste handlas, sorterar räkningar och ser till att dem blir betald, Jag dammsuger, diskar, lagar mat, dammtorkar, tvättar och viker ihop kläder osv. 

Givetvis går det ju inte att kompensera upp jobb/inkomst med att städa, men vi tycker det var den mest rättvisa fördelningen vi kunde komma på. Det går ju inte att göra så mycket när jag inte kan få jobb, men vi älskar varandra så vi vill ändå bo ihop. Och då får det bli såhär tills jag gått ut skolan (gymnasiet och ev. högskola).

Och eftersom jag sköter planeringen så har jag ganska bra koll på vad saker kostar, även fast det inte är jag som betalar än så länge. 
  • Spazy

[quote] men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer![/quote]

Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  

• Spazy
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-07 23:56:23 följande:
    men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer!
    Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  
  • Spazy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-08 10:39:50 följande:
    Nej, det där är inte sant. Vegetariska proteinkällor är väldigt billiga och några tillskott behövs inte alls. Men 1000kr/månad är väldigt lite, det håller jag med om.
    Fast det beror på vad man äter. Jag syftade på quorn och liknande. För att bli mätt på BARA quorn så behövs det mer mat än om man äter kött. Men kombinerar man med grönsaker, bröd, såser, potatis osv så blir priset ungefär det samma. Men det beror ju också på vart man bor.
  • Spazy
    skogsvitter skrev 2012-05-11 01:01:32 följande:
    Att ha grundläggande utbildning är en nödvändighet om du någonsin ska kunna ha ett hunddagis, så jo då behöver i allra högsta grad utbildning. Det behöver alla människor. Klarar du inte ens högstadiet har du större problem än dålig ekonomi. Väldigt mycket större.... det finns inga som kan hoppa av högstadiet i Sverige, då ljuger de. Och att du ens tänker tanken att hoppa av känns ju inte direkt seriöst. Hur i hela friden tror du att du ska kunna klara dig då?! Däremot finns det andra former för att kunna lära sig, i enstaka fall kan hemundervisning vara en tillfällig lösning tex. Men grundskolan måste alla genomgå, vare sig man vill eller ej.
    Hemundervisning är bara för dem med speciella anledningar och det är väldigt sällan det blir beviljat.
  • Spazy
    Arbetar man på ett hunddagis så måste man ha gått en utbildning 
    Ska man starta hunddagiset på egen hand måste man ha ett så kallat §16-tillstånd som man ansöker om hos kommunen. 
    Kommunens djurskyddsinspektör måste också inspektera lokalerna och godkänna anläggningen innan dagiset öppnar.

http://hundkartan.se/index.php/Hundyrken/hunddagis.html

Hur ska du ha råd med lokalerna? 
    Hur ska du få tillstånd? 
  • Spazy
    skogsvitter skrev 2012-05-11 10:58:18 följande:
    Ja jag vet det, men det är ju inte vår sak att bedöma vem som får det eller inte. Det är fortfarande en möjlighet och det finns barn som fått det beviljat.
    Nej, men efter nya skollagen är det ytterst specifika fall som blir beviljade. Man blir inte beviljad för att "lärarna är dåliga, mina klasskompisar är dum, jag behöver inte utbildning och jag ska starta eget!"

Det är främst situationer där eleven kan vara skadlig för de andra eleverna, farliga sjukdomar, kriminell, och sängliggandes elever, t.ex långvariga sjukhusbesök, som blir beviljade. Det är klart att det inte är upp till oss att bestämma om hon får det eller ej, men om TS är fullt kapabel till att skriva här på internet och av det hon skrivit så tror jag inte det är så stor chans. Däremot kan skolan ordna ett möte och se till att hon får extra hjälp/stöd och kan jobba ostört i ett eget klassrum/grupprum.
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?