Renoveringstips
När man gör saker i huset eller lägenheten lär man sig små knep hela tiden. Man får såna små aha-upplevelser hela tiden. "Varför tänkte jag inte på det från början?"
Här tänkte jag vi kunde dela med oss av sånt!
När man gör saker i huset eller lägenheten lär man sig små knep hela tiden. Man får såna små aha-upplevelser hela tiden. "Varför tänkte jag inte på det från början?"
Här tänkte jag vi kunde dela med oss av sånt!
Bredspackla:
Snåla inte på spacklet första omgången. Börja sen inte slipa direkt, framförallt inte med slipmaskin. Dammet är fruktansvärt att städa bort och det tränger in överallt i hela huset. Ta istället en bred spackelspade och skrapa bort alla uppstickande ojämnheter. Sen spacklar du igen, precis som om du skulle spackla över ett spikhål. Rinse and repeat tills du är nöjd och SEN tar du fram slipklossen och sveper över det för hand. Det blir lika bra resultat, med ungefär ett ton mindre slipdamm i huset!
Tapetsering:
Det finns tapetbord av kartong som är jättebra att använda. Men skaffa ett lagom stort plastskynke att lägga över kartongbordet innan du sätter igång. Och så fort du har kletat tapetklister så torkar du bort kladdet som kommit på bordet/plasten innan du rullar ut nästa våd på bordet. På det sättet slipper du torka klister från tapeterna hela tiden.
Ska man byta tegeltak så leta begagnat tegel. Väldigt mycket billigare än nytt. Visst svinn blir det men ny tegelpanna kostar över 10 kr och bra begagnad 2 kr. Rivs mycket hus så det säljs en del. Gäller bara att ha tid på sig och kunna ordna transporten.
För att slippa glipor mellan lister och tak/golv, så har jag använt mig av tårtspritspåsar i plast.
Fyllt med vitt snickerispackel( hårdare än vanligt spackel)
och sedan gjort en liten öppning, ca 3mm, sedan har jag fyllt springan med spackel,
vätt fingret och dragit/slätt ut spacklet och vips så ser de nya listerna ut att ha suttit där sedan huset byggdes ![]()
Vi lät platsbygga vår nya trappa och det är samma erfarenhet där, det är absolut värt att få anpassat efter det egna huset.
Målning:
När man målar fasaden på ett trähus kan det vara svårt att få bra med färg på ändträt utan att kladda på husgrunden. Då kan man använda en bred spackelspade. Man sätter spackelspaden mot grunden, sätter penseln mot ändträt, och böjer upp spackelspaden lite. Då trycker man in färgen maximalt i ändträt.
Gamla fönster:
Det finns nåt som min färghandlare kallar superspackel. Det är ett tvåkomponentsmateriel från Plastic Padding. Man kratsar bort allt murket trä, penslar med en giftig träolja som tar död på alla mögelsporer, och fyller på med superspackel. Sedan kan man kitta om och måla fönstret som vanligt.
För att slippa glipor mellan lister och tak/golv, så har jag använt mig av tårtspritspåsar i plast.
Fyllt med vitt snickerispackel( hårdare än vanligt spackel)
och sedan gjort en liten öppning, ca 3mm, sedan har jag fyllt springan med spackel,
vätt fingret och dragit/slätt ut spacklet och vips så ser de nya listerna ut att ha suttit där sedan huset byggdes ![]()
Badrum:
Skarven mellan kaklad vägg och tak gör man FÖRST med latexfog, sån där övermålningsbar. Sedan målar man taket enligt anvisningarna från färgtillverkaren. Sist drar man en noggrann sträng våtrumssilikon i skarven. Latexfogen är alltså inte den viktiga biten för tätskiktet i skarven.