• HWR

Klädsel på bröllop. Vilken klänning?

Jag behöver hjälp! Vi ska på bröllop om två veckor med dress-code högtidsdräkt.
    Jag letar som en galning efter en passande klänning men behöver hjälp att bestämma mig.

Vilken tror ni blir bäst?

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/nelly-trend-917/dreamy-dress-917173-133/

eller:

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/jarlo-782/yolanda-maxi-dress-782065-77/#product_footer_tab1

Jag gillar verkligen den sista, men är den för ljus? Det står att den är mintgrön..men är den för ljus så blir det ju helt fel.....

• Svar på tråden Klädsel på bröllop. Vilken klänning?
  • Seven Costanza

Vadå ovanlig klädkod, det är det väl inte? Det är den högsta klädkoden och har alltid kallats "högtidsdräkt" - möjligen är den lite ovanlig på bröllop för att de flesta inte har festen i en miljö där högtidsdräkt är lämplig, som t ex ett slott. Mannen har alltså frack och kvinnan har balklänning. Men det duger säkert men en klänning liknande Duckans förslag, det behöver absolut inte vara en klänning för flera tusen. Bara den inte är i bomull eeller annat vardagsmaterial.

• colanappen

ok då är jag med är betydligt mer van med frack som kod det är alltså i princip samma sak??

• Seven Costanza
    colanappen skrev 2012-04-17 14:04:18 följande:
    ok då är jag med är betydligt mer van med frack som kod det är alltså i princip samma sak??
    Ja, men högtidsdräkt är det korrekta namnet - "frack" skriver man kanske om man inte tror att gästerna vet vad högtidsdräkt innebär, och då kanske man i sin tur i ärlighetens namn har valt en lite för fin nivå på festen för sin umgängeskrets eftersom det inte anses vara god stil att kräva en klädkod av folk som man tro att majoriteten måste köpa nytt för att kunna följa klädkoden. Äger man en frack/balklänning vet man ju nämligen rimligen att den klädkoden heter högtidsdräkt. Det gäller klädkoder i allmänhet både på svenska och andra språk att det inte heter exakt vad det är, t ex kavaj innebär en hel kostym, det duger inte med kavaj och uddabyxor t ex jeans/chinos, på engelska heter högtidsdräkt "white tie" - det innebär frack och inte att man kan komma i en vit slips och för övrigt vad man vill .

Så javisst kan man tycka att det är konstiga namn men i de kretsar de användes förr i tiden när uttrycken uppkom visste alla vad det innebär. Det är först nu när vi vanliga dödliga fått för oss att vi ska ha slottsbröllop som inte alla gäster kan förväntas veta vad de korrekta termerna är och man därför börjat kalla det "frack" på vissa håll. Det är dessutom en dålig benämning eftersom det låter som att det endast är frack som är tillåtet och inte uniform eller folkdräkt vilket ju högtidsdräkt innebär.
  • Pirum

Tvådelat funkar också. En långkjol (i fint material) och en topp kan vara lättare att hitta. Kolla secondhandbutiker. :) 

• Duckan

Jag anser att den koden inte är så värst vanlig i min medel-svensson värld. Har varit på över 10 bröllop utan att stöta på den koden.

• Seven Costanza
    Duckan skrev 2012-04-17 15:25:30 följande:
    Jag anser att den koden inte är så värst vanlig i min medel-svensson värld. Har varit på över 10 bröllop utan att stöta på den koden.
    Nej, jag kan hålla med om att den är ovanlig på bröllop i de flesta kretsar, men inte ovanlig eller konstig på så sätt att det är en "hittepå"-klädkod eller nåt sånt  . Jag har bara varit på ett bröllop med den klädkoden, men desto fler baler i studentkretsar, där koden alltid är högtidsdräkt. Jag har därför aldrig funderat på att det skulle vara en konstig klädkod. Som jag skrev tidigare, så är det väl mest på bröllop på slott, herrgårdar etc som folk tycker att det känns lämpligt att sätta en så hög klädkod, och många som har sin fest på så fin lokal väljer kanske ändå inte högtidsdräkt om man inte tror att majoriteten av gästerna redan har en frack/balklänning för då blir det dyrt för dem att skaffa det, plus present etc. Och har man som de flesta sin fest i en mellanfin lokal så känns det nog lite töntigt om alla ska strutta runt i frack och långklänning. Jag tänker så i alla fall - i den lokal vi ska ha hade det känts urlöjligt att komma med tiara, långa handskar eller liknande högtidsattiraljer tycker jag. Det  räcker att bruden har långklänning - tycker till och med att min klänning nästan är för fin för lokalen, men ville ha den ändå .
  • HWR

Duckan skrev 2012-04-17 13:02:29 följande:
    Ts, kolla på denna då:www.hm.com/se/product/99325?article=99325-A

Ja, jag kollade på den klänningen. Men leveransen blir inte förens i maj-juni..och det är för sent :( Annars hade den varit perfekt!

Men tack för hjälpen! Jag ska ta en heldag på stan i helgen och leta efter en passande klänning. Men helst vill jag inte lägga ut en förmögenhet..jag tror inte att jag kommer använde klänningen allt för ofta sen ;)

www.http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/nelly-trend-917/dreamy-dress-917173-133/

Vad tror ni om den här? Eller är den i helt fel material?

• HWR

Äh, jag blir galen! Länken funkar inte!

Men det här är beskrivningen :

Maxiklänning från NELLY TREND. Bandeaumodell med plissering upptill. Rynkad under byst samt resår baktill. tillverkad av 100% Polyester.

Modellen är 179 cm lång och bär storlek X-Small.

Artnr: 917173-0133, Färg: Korall

• Nilssons

När jag va på bröllop köpte jag min klänning från www.bonprix.se  De är hur finna som helst dessutom kostar de inte så mycket. Jag hade denna klänningen fast lång.
  • Duckan

HWR, finns i butik nu

Seven, nej nej, precis inte en hitte-på-dresskod, det har jag koll på   

Svar på tråden Klädsel på bröllop. Vilken klänning?