Duckan skrev 2012-04-17 15:25:30 följande:
Jag anser att den koden inte är så värst vanlig i min medel-svensson värld. Har varit på över 10 bröllop utan att stöta på den koden.
Nej, jag kan hålla med om att den är ovanlig på bröllop i de flesta kretsar, men inte ovanlig eller konstig på så sätt att det är en "hittepå"-klädkod eller nåt sånt

. Jag har bara varit på ett bröllop med den klädkoden, men desto fler baler i studentkretsar, där koden alltid är högtidsdräkt. Jag har därför aldrig funderat på att det skulle vara en konstig klädkod. Som jag skrev tidigare, så är det väl mest på bröllop på slott, herrgårdar etc som folk tycker att det känns lämpligt att sätta en så hög klädkod, och många som har sin fest på så fin lokal väljer kanske ändå inte högtidsdräkt om man inte tror att majoriteten av gästerna redan har en frack/balklänning för då blir det dyrt för dem att skaffa det, plus present etc. Och har man som de flesta sin fest i en mellanfin lokal så känns det nog lite töntigt om alla ska strutta runt i frack och långklänning. Jag tänker så i alla fall - i den lokal vi ska ha hade det känts urlöjligt att komma med tiara, långa handskar eller liknande högtidsattiraljer tycker jag. Det räcker att bruden har långklänning - tycker till och med att min klänning nästan är för fin för lokalen, men ville ha den ändå

.