• Elit

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Från Ekonomistas.

"Nyligen publicerades den första tunga utvärderingen av den norska könskvoteringslagen, och resultaten visar att lagen haft en stor inverkan på företagen och att värden för miljarder gått upp i rök...

I huvudanalysen visas vidare att en påtvingad (dvs orsakad av lagen) ökning av andelen kvinnor i styrelserna med 10 procent ledde till en minskning av företagens värde (mätt som Tobins Q) med 12,4 procent...

...Sammantaget visar studien att Norges lag om könskvoterade börsstyrelser har varit synnerligen dyrköpt. Särskilt hårt drabbades de företag där erfarna styrelser är särskilt viktiga... Lärdomarna från Norge visar att lagstiftning om könskvotering hotar att bli en mycket kostsam väg mot jämställdhet i näringslivet."

Detta är alltså mycket starkt stöd för att kvotering är negativt för tillväxten och lönsamheten vilket inte kom som någon överraskning för någon (förutom en och annan genusfeminist.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-24 09:50
    Några framstående Svenska forskare inom ekonomi diskuterar varför man på EU-nivå vill besluta om könskvotering i Bolagsstyrelser. Deras slutsats, som presenteras på samma ställe som texten ovan, blir:

"Den rimligaste förklaringen som vi kunde komma på är att man betraktar styrelsernas sammansättning som en konkurrensfråga. Alltså: EU-parlamentet anser att om ett företag har kvinnor i styrelsen, så måste detta innebära stor nackdel för detta företags produktivitet och konkurrenskraft. Därför måste EU, för att få en rättvis konkurrens (?a level playing field?, som det heter i EU-terminologin), tvinga alla företag att ta på sig samma konkurrensnackdel."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad
  • Plutteli
    Elit skrev 2012-05-14 19:18:42 följande:
    Ja du unga fröken Plutteli. Hade du läst länken i TS så hade du fått svaret på det du hänvisar till nu.

"Nutek skriver på sin hemsida att ”(f)orskning visar att jämställda företag i längden är mer lönsamma än andra  företag”. Vilken forskning det  rör sig om nämns inte. I EU-projektet Women to the Top, där Sverige deltog genom JämO, blev slagsidan ännu tydligare. ”Med fler kvinnor påtoppen blir både beslut och resultat  bättre. Det visar flera studier.” När vi tittade närmare på de studier som listas på projektets hemsida fann vi en gravt tendentiös sammanställning: samtliga ”studier” tycks påvisa ett positivt samband, däribland en i dessa sammanhang flitigt citerad rapport från den amerikanska påtryckningsgruppen Catalyst som hävdar att  ”companies with a higher representation of women in senior  management positions financially outperform  companies with proportionally fewer women at the top”. Någon vetenskaplig forskning är det  här inte fråga  om, och rapportens brasklapp om att sambandet inte kan tolkas kausalt tycks alltid falla bort när den används för att påvisa det lönsamma i könsblandade företagsledningar."

Glädjer mig ändå att du försöker hitta något.
    Försöker och försöker, snubblade över den när jag läste en artikeln om kvinnor i IT branschen och tänkte den kunde vara lite småkul för ämnet här oavsett om den stämde eller ej ;)
  • Elit
    Plutteli skrev 2012-05-14 19:31:11 följande:
    Försöker och försöker, snubblade över den när jag läste en artikeln om kvinnor i IT branschen och tänkte den kunde vara lite småkul för ämnet här oavsett om den stämde eller ej ;)
    Ja, de sjuka är ju att den används av politiker och kvinnoorganisationer som någon form av "vetenskapligt" stöd. Det är så långt fördumningsindustrin har gått i Sverige och det är helt sjukt. Även om vi är på väg åt rätt håll där bland annat Danmark nu helt har skrotat planer på kvotering och Norge tagit det riktade stödet till genus"forskning" så känns det som att Sverige ligger på efterkälken. 
  • Elit
    Plutteli skrev 2012-05-14 19:31:11 följande:
    Är vi överens om att det inte finns något stöd för att mer kvinnor i bolagsstyrelser har någon positiv effekt på lönsamheten? Vidare att kvotering har en negativ effekt på lönsamheten?
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-05-27 01:25:00 följande:
    Är vi överens om att det inte finns något stöd för att mer kvinnor i bolagsstyrelser har någon positiv effekt på lönsamheten? Vidare att kvotering har en negativ effekt på lönsamheten?
    Nej, det är vi inte överens om. Tvärtom. Motsatsen gäller.
  • Elit
    Köpenhamn skrev 2012-07-16 12:47:08 följande:
    Nej, det är vi inte överens om. Tvärtom. Motsatsen gäller.

Kul att du bara hittar på saker som du sedan hasplar ur dig. Du kan väl läsa vad Svenska forskare på institutet för näringslivsforskning har att säga om saken. De är ju, till skillnad från dig, insatta i forskningen. www.anst.uu.se/danwa175/Research_files/Ron_for_vinden%20Axess%20nr%205%202007.pdf
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-07-17 01:08:26 följande:
    Kul att du bara hittar på saker som du sedan hasplar ur dig. Du kan väl läsa vad Svenska forskare på institutet för näringslivsforskning har att säga om saken. De är ju, till skillnad från dig, insatta i forskningen. www.anst.uu.se/danwa175/Research_files/Ron_fo...
    Citat:

¨Jämställdhet är en tillväxtfråga. Om man tittar på företag som är framgångsrika i ekonomiskt hänseende så är det de företag som ser till att ha kvinnor i ledningen som har bättre ekonomisk tillväxt än andra. Men då måste man ha minst tre kvinnor i en ledningsgrupp tio, annars tvingas kvinnorna anpassa sig till männen¨

International Council of Womens Business Leadership (ICWBL)
    www.state.gov/e/eb/adcom/icwbl
  • Elit

Det är en organisation som lobbar för kvinnor. Hänvisar jag till Ku kluks klan om jag vill lyfta fram trovärdig information om svarta? Nej. Sen är sambandet tvärt om. Företag som är stora och framgångsrika anställer mer kvinnor. Der är bara att titta hur de såg ut i tillväxtfasen. Läste du texten från forskarna från institutet för näringslivsforskning. De har ju gått igenom forskningen och redovisar svaret där.

• Köpenhamn
    Elit skrev 2012-07-17 21:46:01 följande:
    Det är en organisation som lobbar för kvinnor. Hänvisar jag till Ku kluks klan om jag vill lyfta fram trovärdig information om svarta? Nej. Sen är sambandet tvärt om. Företag som är stora och framgångsrika anställer mer kvinnor. Der är bara att titta hur de såg ut i tillväxtfasen. Läste du texten från forskarna från institutet för näringslivsforskning. De har ju gått igenom forskningen och redovisar svaret där.
    Ja, det är en organisation som jobbar för kvinnor. Finns många klipp att titta på med tex Hillary Clinton och sambandet som senaste forskning kommit fram till ser ut precis så.

Uppmanar alla att surfa runt på sighten och ta del av informationen. De gör ett väldigt spännande arbete och sammanställer och utför bra forskning.

• Köpenhamn

Jag gillar Hillary Clinton och hennes nya initiativ med en vilja att plocka upp nya, för många, kontroversiella forskningsrapporter. Kommer hända en del i Höst.

Håll ögonen öppna!

• Elit
    Köpenhamn skrev 2012-07-18 11:26:21 följande:
    Jag gillar Hillary Clinton och hennes nya initiativ med en vilja att plocka upp nya, för många, kontroversiella forskningsrapporter. Kommer hända en del i Höst. Håll ögonen öppna!

Haha, ja som att jorden ör 6 000 år gammal. Du har fortfarande inte svarat på vad du har emot institutet för näringslivsforskning som ändå sammanstält den befintliga forskningen.
  • Köpenhamn
    Elit skrev 2012-07-18 18:05:22 följande:
    Haha, ja som att jorden ör 6 000 år gammal. Du har fortfarande inte svarat på vad du har emot institutet för näringslivsforskning som ändå sammanstält den befintliga forskningen.
    Har inget emot det men föredrar världsledande forskning i det här fallet. Studien du referar till i ts får en ju att rygga aningens. Har argumenterat för anledningen tidigare i tråden. Vald tidpunkt osv.

Har förtroende för Hillary Clinton och gillar detta nya projekt som Obama initierat. Att vi har en svensk representant i gruppen gör det extra roligt. Som sagt kika gärna in mellan varven och se vad som händer. Vad för forskning som fångas upp, presenteras och initieras ser jag mycket fram emot.

Detta citat stämmer överens med vad jag hört och sett.

¨Jämställdhet är en tillväxtfråga. Om man tittar på företag som är framgångsrika i ekonomiskt hänseende så är det de företag som ser till att ha kvinnor i ledningen som har bättre ekonomisk tillväxt än andra. Men då måste man ha minst tre kvinnor i en ledningsgrupp tio, annars tvingas kvinnorna anpassa sig till männen¨

Avslutar mitt deltagande i denna tråd här. Har sagt vad som behövs sägas. Tack.
  • Elit

Intressant för det var nämligen precis det artikeln i Ts var, världsledande forskning från i år. "Nyligen publicerades den första tunga utvärderingen av den norska könskvoteringslagen, och resultaten visar att lagen haft en stor inverkan på företagen och att värden för miljarder gått upp i rök. Det är två amerikanska ekonomer, Kenneth Ahern och Amy Ditmar, som studerat lagens effekt på en rad företagsekonomiska utfall och presenterat sina resultat i tidskriften Quarterly Journal of Economics". Oops ;)

• Gung Ho

Det är väl uppenbart för vilken idiot som helst att kvotering i styrelser inte leder till bättre resultat utan sämre... Det sagt betyder det inte att kvinnor i sig är orsak till sagda försämring.

• Elit
    Gung Ho skrev 2012-07-20 14:02:31 följande:
    Det är väl uppenbart för vilken idiot som helst att kvotering i styrelser inte leder till bättre resultat utan sämre... Det sagt betyder det inte att kvinnor i sig är orsak till sagda försämring.
  • Västjämtland

Kallt konstaterande

1, Kvotering minskar valbarheten.

2,  Krav på kvotering kommer att orsaka brist på just valbara personer.

3. Denna brist kommer att tvinga fram val av personer som inte uppfyller rätt krav.

4. Kvoteringen kommer att kräva mer resurser i valprocessen.

5. Det kommer även att krävas extra "stöd" om man måste välja in personer som inte uppfyller rätt krav.

6. Risken finns då att man måste ägna för stor tid åt detta och då minskar  "Produktiviteten"

7. Däremot så kommer mångfalden och bredden på kunskaperna att öka. frågan är om det motiverar eventuella fokusförskjutningar dock?  

Lite som så ser jag på det hela!

H  

• Elit
    Västjämtland skrev 2012-09-17 15:34:15 följande:
    Kallt konstaterande

1, Kvot...
    H  
    Ser vettigt ut.
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad