• Hon den där

Kan man göra egen bantningsdryck?

Det är ju ganska dyrt och i ärlighetens namn ganska äckligt med dom man kan köpa. Jag menar typ: Nutrilett, allevos, modifast CB med mer.

Så jag undrar om man kan göra egna? 

• Svar på tråden Kan man göra egen bantningsdryck?
  • Pickeli

Ja det är klart du kan, men det blir ju kanske inte lika heltäckande rent näringsmässigt utan att tillsätta div dyra produkter.

Men du kan ju göra egna med bra råvaror och inte använda dem som uteslutande måltidsersättning under lång tid.

Google it!
  • helahelena

Jag brukar göra äggmjölk ( googla recept) och smaksätta med kakao, kanel eller dricka varm med kaffe i. tusen gånger nyttigare godare och billigare!

• Hon den där
    Pickeli skrev 2012-04-17 17:47:36 följande:
    Ja det är klart du kan, men det blir ju kanske inte lika heltäckande rent näringsmässigt utan att tillsätta div dyra produkter.

Men du kan ju göra egna med bra råvaror och inte använda dem som uteslutande måltidsersättning under lång tid.

Fast jag vill ju gärna ha ett recept också :-P
  • Hon den där
    helahelena skrev 2012-04-17 17:49:35 följande:
    Jag brukar göra äggmjölk ( googla recept) och smaksätta med kakao, kanel eller dricka varm med kaffe i. tusen gånger nyttigare godare och billigare!
    hmm det lät skumt haha. Kan du inte skriva receptet?
  • Pickeli
    Hon den där skrev 2012-04-17 17:51:16 följande:
    Fast jag vill ju gärna ha ett recept också :-P
    Google is your friend

Lycka till!
    Google it!
  • Hon den där
    helahelena skrev 2012-04-17 17:49:35 följande:

jag googla det nu . Men blir det inte konstig konsistens och smakar det inte ägg? Skulle man kunna banta med det som man bantar ren kur med vanliga bantningsdrycker?
  • Hon den där
    Pickeli skrev 2012-04-17 17:52:05 följande:
    Google is your friend

Lycka till!

haha vad ska man ha familjeliv till då
  • Kjell2

När jag tränade mycket gjorde jag egen näringsdryck genom att med stavmixer blanda
    5 dl mjölk (fetthalt efter vad man behöver)
    1 ägg
    1-2 dl havregryn
    ev en banan

Gav en hyfsat bra näringsammansättning till ett billigt pris. När jag tränade mer extremt blande jag även i proteinpulver, kan ersättas med kvarg. Jag åt dock en massa annat under dagen också.

Ska man bara äta detta bör man nog kolla vitamininnehållet

• Pickeli
    Hon den där skrev 2012-04-17 17:53:45 följande:
    jag googla det nu . Men blir det inte konstig konsistens och smakar det inte ägg? Skulle man kunna banta med det som man bantar ren kur med vanliga bantningsdrycker?
    Mitt förslag är att du går med i mattdagboken och håller koll på dina kalorier istället. Det är en mer hållbar "bantningsmetod" Du kan äta vad du vill och det du äter idag sålänge du inte går över ditt kaloriintag, är du kraftigt överviktig kan du dra bort 500 kcal om dagen och äta utifrån det.
    Google it!
  • bepoe

Om du ska ha en dryck som ska vara din enda näringskälla måste du vara noggrann så att du får i dig essentiella fettsyror och ess. aminosyror. Vitaminer och mineraler täcks upp av en multivitamintablett, men det andra måste du se till att du får i dig på annat sätt. 

Nutrilett och likande kan man ju ha som enda kost länge, just för att man inte får brist på något annat än kalorier. Allt man behöver i viktiga fetter och proteiner finns där.  

Svar på tråden Kan man göra egen bantningsdryck?