Kan man göra egen bantningsdryck?
Det är ju ganska dyrt och i ärlighetens namn ganska äckligt med dom man kan köpa. Jag menar typ: Nutrilett, allevos, modifast CB med mer.
Så jag undrar om man kan göra egna?
Det är ju ganska dyrt och i ärlighetens namn ganska äckligt med dom man kan köpa. Jag menar typ: Nutrilett, allevos, modifast CB med mer.
Så jag undrar om man kan göra egna?
Ja det är klart du kan, men det blir ju kanske inte lika heltäckande rent näringsmässigt utan att tillsätta div dyra produkter.
Men du kan ju göra egna med bra råvaror och inte använda dem som uteslutande måltidsersättning under lång tid.
Jag brukar göra äggmjölk ( googla recept) och smaksätta med kakao, kanel eller dricka varm med kaffe i. tusen gånger nyttigare godare och billigare!
När jag tränade mycket gjorde jag egen näringsdryck genom att med stavmixer blanda
5 dl mjölk (fetthalt efter vad man behöver)
1 ägg
1-2 dl havregryn
ev en banan
Gav en hyfsat bra näringsammansättning till ett billigt pris. När jag tränade mer extremt blande jag även i proteinpulver, kan ersättas med kvarg. Jag åt dock en massa annat under dagen också.
Ska man bara äta detta bör man nog kolla vitamininnehållet
Om du ska ha en dryck som ska vara din enda näringskälla måste du vara noggrann så att du får i dig essentiella fettsyror och ess. aminosyror. Vitaminer och mineraler täcks upp av en multivitamintablett, men det andra måste du se till att du får i dig på annat sätt.
Nutrilett och likande kan man ju ha som enda kost länge, just för att man inte får brist på något annat än kalorier. Allt man behöver i viktiga fetter och proteiner finns där.