• Anonym (Distanslös)

    Distanslösa barn

    Vi har ett adopterat barn som gärna sträcker upp armarna och vill gärna bli upplyft av för vårt barn vilt främmande människor (till oss familj och vänner) första gången de möts. Hur har ni gjort för att hjälpa era adopterade barn att bli mindre distanslösa och inte vara så "tillgängliga" eller hur man nu yttrycker sig, till vem som helst.

    Hur länge var ni själva med barnen innan ni börja umgås med andra vuxna och barn? Efter hur många gånger som ni träffat familj och vänner tillät ni dem att leka, hjälpa, krama, och lyfta era barn?

    Jag vill inte att andra vuxna ska locka på vårt barns uppmärksamhet första gången de möts just för att försöka hjälpa barnet att lära sig ha lite distans till nya människor man inte känner i början. Det är svårt att få andra att förstå, hur mycket vi än förklarar.

    Hur har ni gjort för att hjälpa era barn???

  • Svar på tråden Distanslösa barn
  • Anonym

    Hur gammalt är barnet?

    dom flesta barn har perioder då dom är väldigt "promiskuösa" och ska vara på allt och alla
    fullt normalt och bara att säga till att man inte tex. håller hand med en främling
    kastar sig inte bara i famnen på en främling
    men visst kommer barnet göra det endå, det gör nästan alla barn oavsett adopterade eller inte.

    det andra vet jag inget om.       

  • Anonym (säg till)

    Vi ber alla som närmar sig vårt barn att inte lyfta upp eller ta barnet i knät eftersom vår nya lilla familj befinner oss mitt i det känsliga första anknytningsåret.

    Det är nu vårt barn ska lära sig att vi är föräldrarna och är viktigare än främmande människor runt omkring.

    Vi har märkt att vi verkligen behöver säga till folk om detta, för i början var det flera som huxflux bara lyfte upp vårt barn utan att fråga - både främlingar och vänner. Barnet fick panik ibland men ibland så ville barnet krama och pussa främlingen så då tog jag barnet ur dennes famn.

  • Acelise

    Nu har jag inga erfarenheter alls kring adopterade barn, men läser mycket om anknytning och barns utveckling. Vet inte hur anknytningen till adoptivföräldrarna "byggs upp", men kanske läge att sakta ned, vara hemma mycket med barnet och knyta an ännu mer?

    Det jag vet är att barn som springer till ven som helst inte har en optimal anknytning och inte har några referensramar kring sina egna eller andras "gränser".

  • tussilago00

    När jag läste ts så tänkte jag spontant att "fy fan, det måste ju vara svårare med barn än med hunden ju! "
    Har inget adoptivbarn själv men dock en väldigt social hund som alla prompt ska prata och gosa med! Detta har jag ju inte velat då jag inte vill att den ska springa fram till främmande människor hur som helst och försöker påtala detta för folk som inte riktigt verkar förstå problemet!
    Nu är detta kanske inte alls samma problem tycker du men mitt råd skulle väl då vara att ni försöker träffa en liten vald grupp av människor med barnet som ni noga har förklarat för anledningen till varför ni gör som ni gör!
    Lyssna mer på dom som kan! Men detta va bara min syn på saken!

  • Anonym (a-mamma)

    Hur länge har ni varit hemma? Jag tror att man ska vänta ganska länge (flera månader, kanske ett år) innan man låter andra bära runt och krama. Det är så viktigt att barnet lär sig att det är ni som är föräldrar. Om ert barn har varit på barnhem så har det lärt sig att söka närhet där det ges och är inte så noga med vem som ger tröst och värme. Det är helt avgörande att barnet lär sig att det är ni föräldrar som ska ge det från och med nu.

    Jag tror på att alltid vara nära barnet. Om det trillar och slår sig så får ingen annan chansen att lyfta upp och trösta eftersom ni är alldeles intill och reagerar först. Visst är det krävande, men jag tror att det är helt nödvändigt den första tiden (ett halvår eller mer, beroende på hur anknytningen utvecklas). Det hjälper inte att t.ex. säga ifrån på skarpen till barnet om det springer fram till någon. Distanslösheten minskar i takt med att banden till er föräldrar stärks. Därför är det så viktigt att vara fysiskt nära så mycket man kan. Bära mycket, om det är möjligt.

    Jag tror också på att agera mänsklig sköld åt barnet, dvs att ni faktiskt hindrar kontakten med andra genom att inte tillåta främmande komma för nära eller att röra barnet (åtminstone inte första gången ni träffas). Vid lek med andra är ni med alldeles intill och om barnet t.ex. kryper upp i någons famn så lyfter ni vänligt men bestämt bort det och erbjuder barnet att sitta i er famn istället. Om barnet inte accepterar det anser jag att man ska lyfta bort barnet från situationen då det går igång på att söka närhet hos någon annan. Det innebär en stor stress för barnet och ni är ansvariga för att visa var gränsen mot andra går.

    Anknytningsjobbet är verkligen ett stort jobb! Men man har igen det i längden. Plötsligt inser ni att barnet har slutat sträcka sig mot främlingar och så småningom kommer det inte längre vara hotande att barnet söker kontakt med andra, det är bara vanligt socialt kontaktsökande. Som förälder känner man skillnaden, och låt ingen annan tala om för er vad som är rätt. Väldigt få är medvetna om vad som krävs när man jobbar med anknytningen. Lita på magkänslan så kommer ni få ett tryggt barn med tiden och ni själva kommer också känna er trygga i att ni har gjort vad ni ska för att ert barn ska landa hos er.

  • Acelise
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-04-18 11:12:15 följande:
    Hur länge har ni varit hemma? Jag tror att man ska vänta ganska länge (flera månader, kanske ett år) innan man låter andra bära runt och krama. Det är så viktigt att barnet lär sig att det är ni som är föräldrar. Om ert barn har varit på barnhem så har det lärt sig att söka närhet där det ges och är inte så noga med vem som ger tröst och värme. Det är helt avgörande att barnet lär sig att det är ni föräldrar som ska ge det från och med nu.

    Jag tror på att alltid vara nära barnet. Om det trillar och slår sig så får ingen annan chansen att lyfta upp och trösta eftersom ni är alldeles intill och reagerar först. Visst är det krävande, men jag tror att det är helt nödvändigt den första tiden (ett halvår eller mer, beroende på hur anknytningen utvecklas). Det hjälper inte att t.ex. säga ifrån på skarpen till barnet om det springer fram till någon. Distanslösheten minskar i takt med att banden till er föräldrar stärks. Därför är det så viktigt att vara fysiskt nära så mycket man kan. Bära mycket, om det är möjligt.

    Jag tror också på att agera mänsklig sköld åt barnet, dvs att ni faktiskt hindrar kontakten med andra genom att inte tillåta främmande komma för nära eller att röra barnet (åtminstone inte första gången ni träffas). Vid lek med andra är ni med alldeles intill och om barnet t.ex. kryper upp i någons famn så lyfter ni vänligt men bestämt bort det och erbjuder barnet att sitta i er famn istället. Om barnet inte accepterar det anser jag att man ska lyfta bort barnet från situationen då det går igång på att söka närhet hos någon annan. Det innebär en stor stress för barnet och ni är ansvariga för att visa var gränsen mot andra går.

    Anknytningsjobbet är verkligen ett stort jobb! Men man har igen det i längden. Plötsligt inser ni att barnet har slutat sträcka sig mot främlingar och så småningom kommer det inte längre vara hotande att barnet söker kontakt med andra, det är bara vanligt socialt kontaktsökande. Som förälder känner man skillnaden, och låt ingen annan tala om för er vad som är rätt. Väldigt få är medvetna om vad som krävs när man jobbar med anknytningen. Lita på magkänslan så kommer ni få ett tryggt barn med tiden och ni själva kommer också känna er trygga i att ni har gjort vad ni ska för att ert barn ska landa hos er.
  • Litet My
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-04-18 11:12:15 följande:
    Hur länge har ni varit hemma? Jag tror att man ska vänta ganska länge (flera månader, kanske ett år) innan man låter andra bära runt och krama. Det är så viktigt att barnet lär sig att det är ni som är föräldrar. Om ert barn har varit på barnhem så har det lärt sig att söka närhet där det ges och är inte så noga med vem som ger tröst och värme. Det är helt avgörande att barnet lär sig att det är ni föräldrar som ska ge det från och med nu.

    Jag tror på att alltid vara nära barnet. Om det trillar och slår sig så får ingen annan chansen att lyfta upp och trösta eftersom ni är alldeles intill och reagerar först. Visst är det krävande, men jag tror att det är helt nödvändigt den första tiden (ett halvår eller mer, beroende på hur anknytningen utvecklas). Det hjälper inte att t.ex. säga ifrån på skarpen till barnet om det springer fram till någon. Distanslösheten minskar i takt med att banden till er föräldrar stärks. Därför är det så viktigt att vara fysiskt nära så mycket man kan. Bära mycket, om det är möjligt.

    Jag tror också på att agera mänsklig sköld åt barnet, dvs att ni faktiskt hindrar kontakten med andra genom att inte tillåta främmande komma för nära eller att röra barnet (åtminstone inte första gången ni träffas). Vid lek med andra är ni med alldeles intill och om barnet t.ex. kryper upp i någons famn så lyfter ni vänligt men bestämt bort det och erbjuder barnet att sitta i er famn istället. Om barnet inte accepterar det anser jag att man ska lyfta bort barnet från situationen då det går igång på att söka närhet hos någon annan. Det innebär en stor stress för barnet och ni är ansvariga för att visa var gränsen mot andra går.

    Anknytningsjobbet är verkligen ett stort jobb! Men man har igen det i längden. Plötsligt inser ni att barnet har slutat sträcka sig mot främlingar och så småningom kommer det inte längre vara hotande att barnet söker kontakt med andra, det är bara vanligt socialt kontaktsökande. Som förälder känner man skillnaden, och låt ingen annan tala om för er vad som är rätt. Väldigt få är medvetna om vad som krävs när man jobbar med anknytningen. Lita på magkänslan så kommer ni få ett tryggt barn med tiden och ni själva kommer också känna er trygga i att ni har gjort vad ni ska för att ert barn ska landa hos er.
    Instämmer, så gjorde mina föräldrar med min bror som från en början också såg alla vuxna som "likvärdiga" men det var inte lätt enligt dem och många förstod inte alls vad det var frågan om, men det har förhoppningsvis ändrats sedan 80 talet.
  • Anonym (a-mamma)
    Litet My skrev 2012-04-18 12:39:56 följande:
    Instämmer, så gjorde mina föräldrar med min bror som från en början också såg alla vuxna som "likvärdiga" men det var inte lätt enligt dem och många förstod inte alls vad det var frågan om, men det har förhoppningsvis ändrats sedan 80 talet.
    Jag tror tyvärr inte att det har ändrats särskilt mycket. Möjligtvis är vi adoptivföräldrar mer insatta tack vare föräldrautbildningen, men annars är kunskapen väldigt liten om adopterades behov. Det gäller tyvärr även förskolor och BVC. Man får ofta heltokiga råd (t.ex. att man ska använda 5-minutersmetoden och att det inte är bra att samsova) om man söker hjälp som adoptivfamilj eftersom de inte har kunskap om anknytning. Det gäller att söka kunskap själv och att försöka ha skinn på näsan och stå upp för sitt barns behov och skydda det mot omgivningens nyfikenhet och bekräftelsebehov (det är ju så härligt när ett litet barn sträcker sig efter en med ett stort inbjudande leende!). Man behöver absolut inte för den skull bli avvisande eller folkilsken. Det handlar bara om att tydligt visa var gränsen går mellan barnet och omgivningen.
  • Litet My
    Anonym (a-mamma) skrev 2012-04-18 16:33:59 följande:
    Jag tror tyvärr inte att det har ändrats särskilt mycket. Möjligtvis är vi adoptivföräldrar mer insatta tack vare föräldrautbildningen, men annars är kunskapen väldigt liten om adopterades behov. Det gäller tyvärr även förskolor och BVC. Man får ofta heltokiga råd (t.ex. att man ska använda 5-minutersmetoden och att det inte är bra att samsova) om man söker hjälp som adoptivfamilj eftersom de inte har kunskap om anknytning. Det gäller att söka kunskap själv och att försöka ha skinn på näsan och stå upp för sitt barns behov och skydda det mot omgivningens nyfikenhet och bekräftelsebehov (det är ju så härligt när ett litet barn sträcker sig efter en med ett stort inbjudande leende!). Man behöver absolut inte för den skull bli avvisande eller folkilsken. Det handlar bara om att tydligt visa var gränsen går mellan barnet och omgivningen.

    Jösses, ibland har man tydligen för stora förhoppningar omvärlden. Låter ju rent bedrövligt. Nu är jag heller inte speciellt insatt i just adoptivbarn mer än att jag är ett själv, och var tvärtemot min bror, jag var otrygg, rädd för andra och rädd att mina anknytningspersoner skulle försvinna, tyvärr var rådet där att i stort sett kasta mig på var och varannan intresserad människa Gråter

    Vet inte hur det var förr men idag verkar det finnas en hel del personer som är emot adoptioner så jag håller nog med om att man får ha ganska mycket skinn på näsan.

    Har också ett barn som är väldigt distanslöst och gärna hade hängt på vem som helst så vi har fått vara tydliga hela hans liv, nu har han Autism (ingen vajsing med anknytningen) som dels inte syns och dels gör att han tror gott om alla och han sätter sig än idag gärna i någons knä som han tycker ser trevlig ut eller för att del börjar diskutera med någon på ica om vad de skall äta till middag, men det är svårt även där, folk vill ju så gärna prata och umgås mer med den söta killen som är så glad och trevlig och ibland känner man sig som en stor bov som kommer och bryter och försöker förmedla till barnet att man inte får prata med allt och alla, även om syftet är ett annat.
  • Anonym (mamma till a-son)
    Hur länge var ni själva med barnen innan ni börja umgås med andra vuxna och barn?
    Vi var helt ensamma med sonen i 2 veckor, sen fick han träffa min mamma och hennes man utomhus hemma hos oss. Det konstiga är att vi fick ju göra tropicundersökningen bara 3 dagar efter hemkomst och soc kom hem till oss efter en vecka, så det var ju egentligen de som fick träffa barnet först.
    Efter en månad åkt vi och träffade min syster och hennes jämnåriga barn, men de första gångerna vi sågs så hade sonen inget direkt utbyte av träffen, först tredje gången blev han glad åt att träffa dem. 
    Därefter träffade vi andra också efter ca. 4 månader hemma men då var det alltid samma vuxna och barn, en bekantskapskrets på ca. 6 vuxna (och iblnad deras respektive) och lika många barn. De olika platserna vi besökte var ungefär 5-6 stycken (mataffären, hemma hos tre, en större lekplats, stranden)
    Efter 8-9 månader hemma började jag märka att han mer och mer intresserade sig för att träffa andra barn, så då gjorde vi lite större utflykter till simhallen, en djurgård, ett lekland och biblioteket, men vi höll oss fortfarande till samma platser. Vi vidgade då bekantskapskretsen till ytterligare några personer.
    Vi gjorde inga besök på öppnaförskolan eftersom jag tyckte att han hade nog av alla de nya kontakter och intryck som han fick genom  oss och hade inget behov av nya ytliga kontakter med andra så att säga "okända" barn och vuxna.

       Efter hur många gånger som ni träffat familj och vänner tillät ni dem att leka, hjälpa, krama, och lyfta era barn?
    Jag skulle säga att det började kanske efter ett år hemma.  Nu var sonen inte så liten när han kom och då blir det ju inte lika aktuellt oftast att man vill bära, lyfta och så. Men efter ett år tillsammans och ungefär så länge de känt honom (ett år) så kändes det okej. 

    Sonen hade lite svårt med distanslösheten i omgångar, så vi fick jobba med att han inte skulle söka sig till andra, framförallt tog han kontakt med okänd som vi mötte, kunde släppa min hand och gå till en okänd och börja prata. Ibland hände det faktiskt att andra tog kontakt med honom helt obekymrat och började leka, antagligen eftersom han utåt sett var så öppen och social, men då blev han alltid orolig och bekymrad. Det svåra då var att han inte sökt upp oss utan ofrivilligt gick med på att bli gungad av annan ex. Så klart gick jag genast in och stoppade,  och folk tyckte säkert att jag var jättekonstig, men men...
Svar på tråden Distanslösa barn