• Alemonia

Kosttips vid järnbrist

Jag har idag fått beskedet att mitt järnvärde var lite lågt och skulle gärna slippa att äta järntabletter men behöver lite tips på hur jag får i mig extra järn.

BM tipsade om leverpastej samt generellt att äta kött och grönsaker.

Jag ska även försöka mig på detta med att dricka blutsaft men hur viktigt är det att det tas 30 minuter innan måltid och kan en måltid lika gärna vara en kvällsmacka?

• Svar på tråden Kosttips vid järnbrist
  • RocketQueen

Torkade aprikoser. Det är mitt favoritsnacks med mycket järn i. Gott att ha framför tvn på kvällen och nyttigare än godis.

• Alemonia

Torkade aprikoser hade jag inte tänkt på alls och inte hört heller. Jag har längre tillbaka haft klippta torkade aprikoser på frukostblandningen och det kan jag ju lätt börja med igen. Tyvärr tål min mage dem inte i för stor mängd men 6-8 stycken borde gå bra och är ju klart bättre än inget.

Jag har fått tips från andra håll om spenat, broccoli och jordgubbar.

• misplacedname

Blodpudding och broccoli.

• Fridayyy

Ta du blutsaften till en macka! Blodpudding UTAN mjölk till. Rött kött har väl också en del. Nässlor om du gillar det.

• Dangerous

Spenat, broccoli, persilja, (tomater har jag för mig, lite osäker). Googla annars =)

• Alemonia

Jag har försökt googla men mest hittat väldigt generella råd såsom grönsaker och kött samt att mjölk minskar järnupptaget men C-vitamin (såsom i form av apelsinjuice) ökar det. Jag ska göra ett nytt försök i kväll men uppskattar just nu alla tips jag får.

Jag ska testa med blodpudding då jag gillade det innan jag blev gravid men sen fick svårt för lukten.

Tack för tipset om persilja! Det var något jag egentligen vet men hade glömt för stunden.

Tomater har jag ätit en del denna graviditet och det är ju nyttigt oavsett hur järnrikt det är så det lär bli fler .

• grahnkotten

Tänk på att inta all järnrik mat med c-vitamin! Annars tar kroppen upp järnet på ett optimalt sätt! Så drick apelsinjuice, ät kiwi/apelsin och annat som innehåller mycket c-vitamin!

• Alemonia
    grahnkotten skrev 2012-04-18 14:24:43 följande:
    Tänk på att inta all järnrik mat med c-vitamin! Annars tar kroppen upp järnet på ett optimalt sätt! Så drick apelsinjuice, ät kiwi/apelsin och annat som innehåller mycket c-vitamin!
    Jag köpte i går hem två äppelsinjuice (Brämhults blandning av äpple och apelsin) och vi har nästan alltid apelsinjuice hemma även att jag minst lika ofta (om inte oftare) väljer äppeljuicen.

Det får bli att köpa hem lite citrusfrukter och bli flitigare på att använda citron och lime för att krydda maten.
    Jag ska även se om jag kan få tag på gul kiwi (då jag inte tål den gröna).

Någon som vet några mera bra källor till C-vitamin?
  • Dangerous

Kött, grovt bröd och fullkornsprodukter, nötter och torkad frukt är bra järnberikade också =)

• Dangerous
    Alemonia skrev 2012-04-18 14:31:20 följande:
    Jag köpte i går hem två äppelsinjuice (Brämhults blandning av äpple och apelsin) och vi har nästan alltid apelsinjuice hemma även att jag minst lika ofta (om inte oftare) väljer äppeljuicen.

Det får bli att köpa hem lite citrusfrukter och bli flitigare på att använda citron och lime för att krydda maten.
    Jag ska även se om jag kan få tag på gul kiwi (då jag inte tål den gröna).

Någon som vet några mera bra källor till C-vitamin?
    Frukt och bär, kiwi bla =) grönsaker som paprika, vitkål och blomkål är vad jag kan komma på nu på rak arm.
Svar på tråden Kosttips vid järnbrist