• Alemonia

Kosttips vid järnbrist

Jag har idag fått beskedet att mitt järnvärde var lite lågt och skulle gärna slippa att äta järntabletter men behöver lite tips på hur jag får i mig extra järn.

BM tipsade om leverpastej samt generellt att äta kött och grönsaker.

Jag ska även försöka mig på detta med att dricka blutsaft men hur viktigt är det att det tas 30 minuter innan måltid och kan en måltid lika gärna vara en kvällsmacka?

• Svar på tråden Kosttips vid järnbrist
  • Alemonia

Det låter som jag har en del att handla i kväll.
    Hasselnötter, torkad frukt, paprika, blomkål, vitkål, frukt i alla varianter (främst citrus), blodpudding, leverpastej, persilja och spenat.
    Broccoli köpte jag i går liksom tomater och apelsinjuice har vi nu hemma så det räcker.

Sen återstår bara att se till att äta upp allt

• Alemonia
    darling76 skrev 2012-04-18 16:30:02 följande:
    Ett enkelt sätt är att byta all vanlig sallad mot babyspenat:)
    Tyvärr äter jag väldigt lite ren sallad men det var helt klart ett bra tips!
  • HB

Tarmarna måste kunna ta upp näringsämnen bra också. Om man har dålig tarmflora kan näringsupptaget försämras. Jag fick tipset (inte på mvc eller läkare, dock) att tillföra goda bakterier. Det kan man göra genom att dricka proviva, bifilus och liknande. Problemet med dessa produkter är att de innehåller ganska lite bakterier och bara av en sort. Jag köpte tabletter på hälsokostbutik som innehåller flera olika sorters bra bakterier. Jag märkte skillnad ganska snart. Tabletterna var rätt dyra, men det känns klart värt det med tanke på effekten! Proviva och liknande preparat är ju inte helt billiga heller och jag tror inte effekten av de bra bakterierna kommer lika snabbt. Surkål  innehåller också bra bakterier, men det gillar ju inte alla. 

• Alemonia
    HB skrev 2012-04-18 21:13:20 följande:
    Tarmarna måste kunna ta upp näringsämnen bra också. Om man har dålig tarmflora kan näringsupptaget försämras. Jag fick tipset (inte på mvc eller läkare, dock) att tillföra goda bakterier. Det kan man göra genom att dricka proviva, bifilus och liknande. Problemet med dessa produkter är att de innehåller ganska lite bakterier och bara av en sort. Jag köpte tabletter på hälsokostbutik som innehåller flera olika sorters bra bakterier. Jag märkte skillnad ganska snart. Tabletterna var rätt dyra, men det känns klart värt det med tanke på effekten! Proviva och liknande preparat är ju inte helt billiga heller och jag tror inte effekten av de bra bakterierna kommer lika snabbt. Surkål  innehåller också bra bakterier, men det gillar ju inte alla. 
    Vet du vad de tabletterna heter?

Jag hade enligt ett blodprov som togs i samband med första besöket hos barnmorskan ett bra järnförråd men hon sa att hon inte helt litade på de testerna men jag kan inte ha helt illa utgångsläge i alla fall.
  • TreBlirFyra

Du kan äta spenat, blutsaft, leverpastej mm

• Alemonia

Idag blev det sen middag och innan jag började laga den så tog jag blutsaft. Middagen var blodpudding med lingonsylt och till det lite gul paprika och sen apelsinjuice som måltidsdryck.

Blir det inte sen middag framöver så är tanken att jag ska ta en kvällsmacka med skivad leverpastej och lite persilja på det.

Jag uppskattar verkligen alla tips!

• HB
    Alemonia skrev 2012-04-18 21:41:06 följande:
    Vet du vad de tabletterna heter?

Jag hade enligt ett blodprov som togs i samband med första besöket hos barnmorskan ett bra järnförråd men hon sa att hon inte helt litade på de testerna men jag kan inte ha helt illa utgångsläge i alla fall.
    De heter Lactiplus, men jag tror de finns flera sorter som är bra. Kanske måste jag förtydliga lite om effekten jag upplevt: Jag känner mig mycket piggare än vad jag gjorde för 2,5 veckor sedan när jag tog blodprovet (hb104) men jag har inte tagit något prov sen dess. Men jag har tagit järntillskott varje dag efter det provet, antingen en halv niferex eller en annan järntablett som heter järn caps (innehåller ett dagsbehov). Innan det senaste hb-provet tog jag bara järntillskott (ett dagsbehov) eller en multvitamin ungefär varannan dag , eftersom mina järndepåer enligt ett tidigare blodprov var bra. Kan tilläggas att kosten jag äter innehåller ganska lite järn. 

En läkare som kollat på mitt senaste hb-prov tyckte att jag skulle äta 2 niferex om dagen. Med tanke på att en niferex innehåller ca fem dagsbehov tänker jag absolut inte ta så mycket. Jag vet flera gravida som har fått det rådet, men järnvärdena har inte blivit mer än marginellt bättre. Jag är ju inte medicinsk utbildad eller så, men om kroppen inte kan ta upp fem dagsbehov tillsatt järn, kan väl lösningen knappas vara att tillsätta ännu mer järntabletter? Då måste väl felet vara att kroppen inte tar upp järn som den ska, inte brist på tillsatt järn? Det finns ju risker med att ta för mycket järntillskott.

Har inte testat blutsaft, men jag tror att den är bra och att den är skonsam för kroppen. Det består väl mest av örter och liknande? 
  • trossan

Jag vägrar också ta niferex pga rädd att bli hård i magen. Men vid dåligt blodvärde vid förra bm kontrollen började jag med hemofer istället som ska vara mer skonsamt för magen. Har tagit 2*2 om dagen ( morgon kväll) plus blutsaft och jag hade vid kontroll igår fått upp mitt järnvärde på bara en vecka!!
    Har även ätit blodpudding babyspenat och köttfärs..

• Alemonia

Att stoppa i sig flera gånger dagsdosen i tablettform låter inte som en bra lösning.
    Då känns det bättre att öka intaget av C-vitamin och skippa mjölkprodukter när järntabletter eller järnrik kost intas.

Senast på lördag ska jag försöka mig på ett göra en slags kostplan för att få i mig mera järn.
    Några bra tips till en sådan?

Svar på tråden Kosttips vid järnbrist