Alemonia skrev 2012-04-18 21:41:06 följande:
Vet du vad de tabletterna heter?
Jag hade enligt ett blodprov som togs i samband med första besöket hos barnmorskan ett bra järnförråd men hon sa att hon inte helt litade på de testerna men jag kan inte ha helt illa utgångsläge i alla fall.
De heter Lactiplus, men jag tror de finns flera sorter som är bra. Kanske måste jag förtydliga lite om effekten jag upplevt: Jag
känner mig mycket piggare än vad jag gjorde för 2,5 veckor sedan när jag tog blodprovet (hb104) men jag har inte tagit något prov sen dess. Men jag har tagit järntillskott varje dag efter det provet, antingen en halv niferex eller en annan järntablett som heter järn caps (innehåller ett dagsbehov). Innan det senaste hb-provet tog jag bara järntillskott (ett dagsbehov)
eller en multvitamin ungefär varannan dag , eftersom mina järndepåer enligt ett tidigare blodprov var bra. Kan tilläggas att kosten jag äter innehåller ganska lite järn.
En läkare som kollat på mitt senaste hb-prov tyckte att jag skulle äta 2 niferex om dagen. Med tanke på att en niferex innehåller ca fem dagsbehov tänker jag absolut inte ta så mycket. Jag vet flera gravida som har fått det rådet, men järnvärdena har inte blivit mer än marginellt bättre. Jag är ju inte medicinsk utbildad eller så, men om kroppen inte kan ta upp fem dagsbehov tillsatt järn, kan väl lösningen knappas vara att tillsätta ännu mer järntabletter? Då måste väl felet vara att kroppen inte tar upp järn som den ska, inte brist på tillsatt järn? Det finns ju risker med att ta för mycket järntillskott.
Har inte testat blutsaft, men jag tror att den är bra och att den är skonsam för kroppen. Det består väl mest av örter och liknande?