• Alemonia

Kosttips vid järnbrist

Jag har idag fått beskedet att mitt järnvärde var lite lågt och skulle gärna slippa att äta järntabletter men behöver lite tips på hur jag får i mig extra järn.

BM tipsade om leverpastej samt generellt att äta kött och grönsaker.

Jag ska även försöka mig på detta med att dricka blutsaft men hur viktigt är det att det tas 30 minuter innan måltid och kan en måltid lika gärna vara en kvällsmacka?

• Svar på tråden Kosttips vid järnbrist
  • fyrklöver81

mmm blodpudding , riktigt gott och nyttigt. =)
    leverpastej pch som du skrev c vitamin till det.
    blutsaft finns med... 

• NinaP

Paltbröd försöker jag få i mig nån skiva varje dag, tunnbrödsvarianten. Messmör ska väl också innehålla mycket järn (och mycket socker)?

Mina andra förslag är redan skrivna av andra. =)  

• Alemonia

Någon tunnbrödsvariant av paltbröd har jag inte hört talas om innan men det ska jag absolut titta efter.
    Messmör är gott så det ska jag kolla upp så det inte är massor med socker i.

Jordgubbar är tyvärr svårt att få tag på bra så här års men det går ju alltid att leta.

Blutsaften är helt okej så det lär jag fortsätta med.

• Hannathu

Det viktiga är att du får i dig hemjärn eftersom vi tillgodogör oss ca 25% av det jämfört med 1-3% av icke hemjärn.
    Hemjärn finns i stora mängder i blod (som blodpudding, paltbröd, svartsoppa, blodkorv) i något mindre mängd i leverpastej, mörkt kött som vilt, nöt och lamm. Men även fläskkött, fisk, kyckling innehåller en del.

Upptaget från vegetabilier är lågt (1-3%) så även om det är mycket järn i vegetabilierna så hjälper det inte särskilt mycket. Upptaget av icke hemjärn hämmas av faktorer som tex garvsyra (kaffe -te -vin mm) kalcium och fytinsyra. Uptaget av hemjärn påverkas inte av de sakerna.

• nomina

just nu finns de massor av nässlor ute! dom e sprängfyllda med järn! plocka, gör soppa o njut!! =) 
    ja ska göra i helgen! 

• Alemonia
    nomina skrev 2012-04-26 19:30:20 följande:
    just nu finns de massor av nässlor ute! dom e sprängfyllda med järn! plocka, gör soppa o njut!! =) 
    ja ska göra i helgen! 
    Har du något recept? Jag har aldrig varken ätit eller lagat nässelsoppa men tycker det låter intressant.
    Barbabok skrev 2012-04-22 18:23:31 följande:
    Om du tänker äta tabletter finns det lite bra info här!
    www.janusinfo.se/Documents/Tidskrifter/Ogat_p...
    Tack för en intressant länk!
Svar på tråden Kosttips vid järnbrist