• Mina E

Erfarenheter av Emmaljunga Ozone

Hej!

Jag planerar att köpa en Emmaljunga Ozone till min sex månader gamla tjej (som är ganska stor för åldern). Jag har provkört vagnen med henne i och hon verkade sitta skönt (skrattade och log), och den var skön och lätt att köra. Det jag undrar är: Hur "växer vagnen med barnet"? Passar den en 2½-åring lika bra som ett spädbarn? Ni som har en Emmaljunga Ozone, vad har ni upplevt som de största fördelarna respektive nackdelarna med vagnen. Tycker ni att ni behövt en sulky också eller har det räckt med sittvagnen (då den är så lätt och relativt liten)? Det kommer att bli mest "stadskörning" med vagnen för min del, men en och annan tur ut på landet blir det också. Hur klarar vagnen det?
    TACKSAM för alla erfarenheter, råd och tips!

• Svar på tråden Erfarenheter av Emmaljunga Ozone
  • yodi

kombinerat så har jag erfarenhet av den.

jag har haft en city jet (föregångaren) sitsen var helt suverän till småttingar som började vilja sitta upp, men när dom är lite äldre så blev det lite trångt på vintern.

sen har jag en nitro (samma chassi) och den är suverän i staden men fungerar även vid lättare snö samt grussvägar.     

• yodi

vill tillägga att mina två yngsta har inte kunnat sitta bra i vanliga sittdelar men satt som små prinsessor i den ergonomiska, så skaffar vi mot all förmodan en till så kommer jag försöka få tag på en ergonomisk sittdel till den bebisen.

• Mina E

Yodi! Tack för Dina svar, som bidrog till att jag nu är ägare till en Emmaljunga Ozone. / Mina

• Coyote
    Mina E skrev 2012-05-02 00:05:45 följande:
    Yodi! Tack för Dina svar, som bidrog till att jag nu är ägare till en Emmaljunga Ozone. / Mina
    Och jag som just skulle skriva att det är klokare att satsa på en Nitro, särskilt som din dotter är så liten ännu...
  • Skogsmulla
    Coyote skrev 2012-05-02 00:08:23 följande:
    Och jag som just skulle skriva att det är klokare att satsa på en Nitro, särskilt som din dotter är så liten ännu...

Intresserad, men förstod inte riktigt ditt svar... eftersom hon är liten skulle jag tänka att man kan satsa på en Ozone, men däremot till ett större barn skulle man ha Nitron.

Det optimala som jag ser det är ett City cross- och ett Nitr/Ozone-chassi, en liten Ozone- och en större Nitro-sittdel samt Citykorgen som liggdel - vore inte det ett paket att satsa på för Emmaljunga?! Försöker få ihop till det genom att hitta begagnade delar.   
  • Coyote
    Skogsmulla skrev 2012-05-03 08:29:13 följande:
    Intresserad, men förstod inte riktigt ditt svar... eftersom hon är liten skulle jag tänka att man kan satsa på en Ozone, men däremot till ett större barn skulle man ha Nitron.

Det optimala som jag ser det är ett City cross- och ett Nitr/Ozone-chassi, en liten Ozone- och en större Nitro-sittdel samt Citykorgen som liggdel - vore inte det ett paket att satsa på för Emmaljunga?! Försöker få ihop till det genom att hitta begagnade delar.   
    En ergonomisk sittdel är inte bra för ett litet barn som förmodligen sover i vagnen hyfsat ofta. Barn behöver ha möjligheten att sträcka ut sig och få ligga plant, och då är ju Nitro-delen bättre. Jag skulle vilja kunna kombinera min vagn på det sätt jag själv känner för, när man köper vagn ska man kunna välja chassi, typ av hjul, ligg- och sittdel helt valfritt, och gärna från flera olika märken! Men det lär dröja MÅNGA år innan vi ser en sån variant.
  • Skogsmulla

Ok, då förstår jag. Tänkte bara att Ozonedelen är liten - har inte själv provat den på något barn - och att den är anpassad till små barns sittkomfort. Men jag tycker också det är dumt att man inte kan fälla ryggstödet.

• yodi
    Coyote skrev 2012-05-03 08:36:59 följande:
    En ergonomisk sittdel är inte bra för ett litet barn som förmodligen sover i vagnen hyfsat ofta. Barn behöver ha möjligheten att sträcka ut sig och få ligga plant, och då är ju Nitro-delen bättre. Jag skulle vilja kunna kombinera min vagn på det sätt jag själv känner för, när man köper vagn ska man kunna välja chassi, typ av hjul, ligg- och sittdel helt valfritt, och gärna från flera olika märken! Men det lär dröja MÅNGA år innan vi ser en sån variant.
    fast där vill jag inte hålla med, en ergonomisk är bättre än en vanlig, små barn har inte helt raka ryggar utan dom är lite böjda. oftast ligger dom ju i hoppknurvlade och inte utsträckta.

men jag håller med dig fullständigt i att man borde få kunna kombinera chassi och sittdel hur man vill.  
  • yodi
    Mina E skrev 2012-05-02 00:05:45 följande:
    hoppas ni blir lika nöjd med den som jag var/är
  • Coyote
    yodi skrev 2012-05-03 15:04:25 följande:
    fast där vill jag inte hålla med, en ergonomisk är bättre än en vanlig, små barn har inte helt raka ryggar utan dom är lite böjda. oftast ligger dom ju i hoppknurvlade och inte utsträckta.

men jag håller med dig fullständigt i att man borde få kunna kombinera chassi och sittdel hur man vill.  
    Jo, det är klart. Lägger man ett litet barn på mage så drar de ju upp knäna under magen och ligger som en liten groda, men den möjligheten finns ju inte i en ergonomisk sittdel, där tvingas barnet ligga på rygg med benen rakt upp (om de inte har så långa ben att de kan böja dem i knävecken).
  • yodi
    Coyote skrev 2012-05-03 15:06:37 följande:
    Jo, det är klart. Lägger man ett litet barn på mage så drar de ju upp knäna under magen och ligger som en liten groda, men den möjligheten finns ju inte i en ergonomisk sittdel, där tvingas barnet ligga på rygg med benen rakt upp (om de inte har så långa ben att de kan böja dem i knävecken).

klart dom kan ligga som små grodor även i ergonomiska sittdelen, bara det att det blir på rygg i stället för på magen, men dom ska ju ändå helst inte sova på magen.

många gånger byter man ju till sitdel kring 6 månader och då har dom flesta bebisar kvar den sk s kurvan, och då dom vanliga sittdelarna är helt platta så sitter dom oftast som små säckar potatis i en vanlig sitdel, då den ergonomiska är skålformad så är den mer skonsam för ryggen samt att dom sitter bättre i den.  
  • Coyote
    yodi skrev 2012-05-03 15:16:35 följande:
    klart dom kan ligga som små grodor även i ergonomiska sittdelen, bara det att det blir på rygg i stället för på magen, men dom ska ju ändå helst inte sova på magen.

många gånger byter man ju till sitdel kring 6 månader och då har dom flesta bebisar kvar den sk s kurvan, och då dom vanliga sittdelarna är helt platta så sitter dom oftast som små säckar potatis i en vanlig sitdel, då den ergonomiska är skålformad så är den mer skonsam för ryggen samt att dom sitter bättre i den.  
    Att SITTA i en ergonomisk sittdel är ju inte fel, men det är inte lika bra att ligga i dem.
Svar på tråden Erfarenheter av Emmaljunga Ozone