frånochmeddu skrev 2012-04-18 17:41:10 följande:
JAG kan leva utan 100 gäster. Haha! Men det är min Sambo som har så extremt mycket vänner och stor släkt. Sen är det ju den klassiska "Men de bjöd oss, så de MÅSTE vi bjuda!" Årrh! Jag vill ha en flott klänning & stråla som en sol.. Men mat, lokal osv. Hur hittar man det stilrent och billigt??k
har ni fest i kyrkans lokaler typ församlingsgård så är det helt gratis om ni samtidigt vigs i kyrkan.
Skolmatsalar, mindre gympahallar i skolor, aula i skolan eller stora typ skrivsalar brukar kunna hyras för riktigt billig penning.
Hur bor ni? Det kan finnas festlokaler i större bostadsområden som man får hyra för några hundralappar och egen städning hos typ Hyresgästföreningen eller HSB. Kolla med närmaste hyresbolag.
ABF, Medborgarskolan, kommunala musikskolan, CUL, Miroi och andra typer av studiefrämjanden/förbund brukar kunna ha lokaler att hyra ut billigt.
Vissa resturanger har festvåningar som man kan hyra separat.
Kolla även utbudet på stadens hotell där ni bor, många konferensrum går att hyra och duka för fest,
Koloniföreningar, Folkets park, Folkets hus, biografer med mera kan också hyras.
Fritidsgårdar.
Kolla med era kontakter - finns det kanske nån lada eller loge ni kan duka upp till fest? Kan nån ordna lokaler på sin arbetsplats som funkar för fest?
När det gäller mat sen så är det billigast att hjälpas åt med maten, fixa knytkalas? Kan eran närmaste familj hjälpa till och göra maten?
jag hittade min brudklänning på second hand. Inköp, sy om den, kemtvätt + lite sytråd och ett blixtlås så fick jag en underbar brudklänning för 900 kr.
Vi drog en exakt gräns för hur många vi ville ha på vårt bröllop, varken mer eller mindre. Vi började med ANTALET gäster. När vi enats om antalet så skar vi rejält i vår släkt och bland våra vänner. Vi hade absolut närmaste familjen och bara våra absolut närmaste och bästa vänner.
Det är NI som gifter er - NI som bestämmer. Ni måste ingenting! Det är ER dag och då gäller ERA regler.
Dom flesta av oss skulle lätt kunna skrapa ihop en gästlista på 100 gäster men ingen kommer nånsin att ha råd med det - så enkelt - man har det bröllop man har RÅD med.
Det är alltså inte själva vigselformen som bestämmer hur dyrt/billigt det blir - man kan gifta sig borgerligt för 200.000 kr också och kyrkligt för en femtiolapp - det handlar helt enkelt om vad man vill ha för typ av bröllop.