• Kryssarinnan

    Hur får man en medgörligare unge?

    Jag har en son som är 2 år och 5 månader, samt en nyfödd dotter. Min fråga gäller sonen, jag skulle vilja ha era synpunkter och tips. Både jag och min man är måna om att vara insatta i barnpsykologi och att respektera vår son, men just nu går det åt så mycket energi i vardagen att det är jobbigt för oss. Allt detta jag beskriver har varat länge, så det beror inte på lillasysters entré i familjen, men nu har jag ännu mindre energi. 

    Han är säkert en typisk tvååring på många sätt. Han är något av en drama queen som ylar om han t.ex. inte klarar av att bygga med sitt Lego exakt som han tänkt sig. Det krävs ofta en massa energi och tjat från vår sida för att t.ex. få honom att klä på sig när vi ska gå till parken, något han egentligen gillar att göra. Vi tvingar honom aldrig att äta, men får oftast sitta med honom i knät och han vill bli matad (även före lillasysters ankomst). Vi försöker att välja fighter - vi tvingar honom aldrig att äta eller ha på sig jackan men han skriker ändå bara vi ger förslaget. Det tar upp emot en timme att natta honom inkl sagoläsning. Han kommer sedan in till min säng (som jag delar med dottern) tidigt på morgonen. 

    Han går inte på dagis utan vi är hemma med honom, just nu båda föräldrar. I augusti ska han få börja på dagis, vilket jag tror kommer att vara bra för honom. Bäst hade kanske varit om han börjat nu, men det är omöjligt att få plats. Min man ska snart börja jobba igen. Därför kommer jag att vara ensam med de två barnen må-fre över sommaren. 

    Idag var min man borta och jag orkade bara inte ta mig ut... Orkade inte med tajmingen med två barn, med att övertala sonen att klä på sig och gå ut - och sedan att gå hem när han har kul i parken. Vi har varit inne hela dagen och han har kollat på Pippi nästan hela dan och ätit choklad till mellis. Ingen kul eller hållbar vardag... När han sov middag var lillasyster vaken och ammades mm så jag har inte fått någon stunds lugn till att vila ikapp det jag inte hinner med under nätterna. Jag får panik när jag tänker på att vara ensam varje vardag snart...  På Öppna förskolan finns nästan bara barn upp till 18 månader, och de stänger hur som helst över sommaren. Än så länge är dottern även för liten för att vi ska ta med henne dit. 

    Vad vill jag ha då? Ja jag skulle önska mig att sonen någon enda gång blev lite entusiastisk över att t.ex. gå till biblioteket - som han älskar - så att jag slipper bli sur. Jag skulle vilja orka göra små saker som att gå och handla på Ica tillsammans, fixa mellanmål, rita osv. Men ofta så är jag bara grinig just nu, och känner att han är så himla otacksam.

    Han kanske är en typisk tvååring men jag är också en typisk vuxen. Jag går redan och lägger mig kl åtta på kvällen, och jag vill också ha lite trevligt under dagen. Jag kan göra en massa saker för hans skull men han vill bara ingenting, idag vägrade han att baka bullar och jag orkade inte göra det själv och bli avbruten tio gånger, jag gör det ju ändå mest för andra. Istället kollade han på Pingu och jag satt på Facebook och ruttnade bort lite till. Hur ska jag kunna UNDVIKA att inte bli deprimerad snart, undrar jag nu...? 

    Snälla, ge mig era tankar och kanske förslag. Vi försöker med inspiration från t.ex. "Fem gånger mer kärlek" och ger sonen positiv uppmärksamhet. Jag märker ju att det ofta funkar, men oftast inte när det gäller konkret i det korta loppet. Samtidigt orkar vi inte alltid vara "perfekta" utan fräser till att han måste sluta skrika, att han är jobbig, att vi inte orkar med gnäll. När han ylar för 1000:e gången och jag tycker att det är "i onödan" för 999:e gången den dan så tappar jag humöret. 

  • Svar på tråden Hur får man en medgörligare unge?
  • Lena

    Vår dotter är äldre men med henne funkar det bra att få välja mellan två saker.

  • skogsvitter

    Jag tror du får sänka dina krav betydligt om ni öht ska få en hållbar vardag. Först och främst är det inte katastrof att någon gång ha en innedag, allra helst när du faktiskt har en nyfödd hemma! Barn dör inte av att ta det lugnt, de behöver inte 100% stimulering. Om du hade kunnat nöja dig med det själv, skulle du säkert ha kunnat ta den här dagen med pippi och choklad som återhämtning istället för att som nu bli stressad över just det faktum att ni tar det lugnt.

  • Kasperina

    Det är svårt att säga utifrån det lilla du berättar, men jag får intrycket att sonen har en stark vilja som ni inte riktigt valt/orkat att möta.
    Man ska givetvis välja sina strider, men man måste även uppfostra.
    För att din vardag ska fungera måste han börja göra lite mer saker själv, när han börjar på dagis kommer han dessutom förväntas kunna äta själv och även klä på sig själv i viss utsträckning.
    Försök att göra det till en lek. "Tror du att du kan få på dig den här tröjan lika fort som jag kan klä på lillasyster den här tröjan?"

    Entusiasm kanske är för mycket begärt av en tvååring, men viss samarbetsvilja kan man sikta mot

  • Bambusa

    ja tycker iaf de funkar bäst med så lite val som öjligt, nu ska vi klä på oss jacka och gå ut, inte fråga om jackan.. nu ska vi äta. visst kan dom få välja så saker, som film eller så.. men raka besked som man ser till sker när man säger de, tex om ni måste till bvc, så säger du, nu ska vi ta på jacka och skor.  och böst är ju även om du kan säga nån minut innan, att snart ska vi klä på oss jacka och skor..

  • skogsvitter

    Angående hans negativa inställning till saker kan jag säga att jag vet hur det är. Vår dotter är sk "high need" och har väldigt svårt med "övergångar". Dvs även om hon vet att det är skitkul att gå ut, eller att dra till bibblan, eller att åka och hälsa på någon, eller börja en aktivitet osv osv, så blir det nästan alltid gnäll och jobbigt ändå. Det är otroligt svårt att undvika det. Då ska både hon och jag vara på det absolut bästa topphumöret som är möjligt. Och det sker som du säkert själv känner inte särskilt ofta... jag har inte några direkta tips för att få detta bättre, kanske handlar det om en spegling av din egen negativa inställning? Eller så är det bara hans personlighet som spelar in. Det som fungerar rätt bra för oss är att förbereda lite innan. Jag säger till att nu ska vi gå ut om en liten stund, jag vill att du avslutar det du gör osv. Räkna med tid och undvik att det blir stressigt. I synnerhet nu när du har två. Försök att vara så positiv som möjligt. Påminn honom om att "minns du att du tyckte det var jätteroligt sist när vi kom dit" osv. Försök skapa positiva associationer istället för att gnäll och bråk ska hamna i fokus. Jag vet att det är jobbigt. Ibland orkar man inte själv. Men försök. Så kommer det bli lättare.

    Jag vet inte hur ni bor men många gånger räcker det med att bara gå ut och vara utomhus en stund. Ni behöver inte vara så ambitiösa att ni åker till biblioteket eller ÖF varje gång och liknande. Dock låter det som att din egen stress och din egen inställning förvärrar saken, och det kanske kan vara bra att prata med någon om det innan det blommar ut i full depression.

  • skogsvitter
    Kasperina skrev 2012-04-18 18:35:11 följande:
    Det är svårt att säga utifrån det lilla du berättar, men jag får intrycket att sonen har en stark vilja som ni inte riktigt valt/orkat att möta.
    Man ska givetvis välja sina strider, men man måste även uppfostra.
    För att din vardag ska fungera måste han börja göra lite mer saker själv, när han börjar på dagis kommer han dessutom förväntas kunna äta själv och även klä på sig själv i viss utsträckning.
    Försök att göra det till en lek. "Tror du att du kan få på dig den här tröjan lika fort som jag kan klä på lillasyster den här tröjan?"

    Entusiasm kanske är för mycket begärt av en tvååring, men viss samarbetsvilja kan man sikta mot
    Och håller sannerligen med om detta också. Att mata en 2-åring osv är att göra sig själv en rejäl björntjänst.
  • Kryssarinnan

    Jag kanske inte har så höga krav som jag ger sken av. Jag tycker själv inte att jag är en stressad person men iaf en gång varannan dag behöver jag verkligen komma ut och sträcka på kroppen, andas frisk luft och se lite folkmyller. Självklart är en dag med Pippi och choklad inget negativt, men jag märker ju att både sonen och jag har roligare om vi tex går och tittar i blomrabatterna ute. Långt ifrån krav på 100% stimulans. Vi arbetar på att bli ännu bättre på att förbereda och förvarna att om en stund ska vi gå ut osv. Jag har känt att sonen är för liten att ges många val, kanske har jag fel. Men när vi tex vill gå till bibblan 400 m bort så kan han skrika Nej! och inte vilja klä på sig strumpor osv som är minimum för att gå ut. Då vill vi inte tvinga på honom det med våld. Svårt att veta vad som är bäst. Han kan absolut äta själv, men när han vill bli matad, då har vi inte sett det i sig som ett problem även om det är en liten del av vad som tar energi. Han är en fin kille, intelligent och snäll. MEN han är för liten för att förstå konsekvenser och tidsbegreop. Och jag vill samtidugt inte vara en tyrann som tvingar honom till mer än nödvändigt, även om det är sådant som jag tror skulle göra honom gott. Kanske beror konflikten på att min far var tyrann och min mor för slapp när det kom till regler. I det stora hela är det nog så att vi i många situationer inte vet när vi ska gå emot hans vilja och när vi ska låta honom bestämma. Och vi vet inte hur vi ska hantera när han tex ylar och gnäller och det driver oss till vansinne till slut. Nu framstår jag som både hispig och dum, kanske.

  • Maxbox
    skogsvitter skrev 2012-04-18 18:41:57 följande:
    Och håller sannerligen med om detta också. Att mata en 2-åring osv är att göra sig själv en rejäl björntjänst.
    Det där tror jag kommer ordna sig av sig självt när han börjar på dagis och han ser andra barn i hans ålder äta själva.

    TS, för oss var allt kaos första tiden när lillasyster föddes. Då var storebror samma ålder som er son. Det tog några månader innan vi hittade några rutiner (lillasyster hade även kolik). Ge det lite tid, och det kommer nog kännas både bättre och lättare till sommaren när ni har mer rutiner, och det är lättare att ta sig ut.
  • mandelblomma

    Jag tror som flera redan skrivit att du ger han för många val och vägar, han fixar det inte.
    Sluta fråga "ska vi?"
    Säg "Nu ska vi! " i stället.
    Inga val, inte den eller den jackan," utan här är din jacka"
    Han är två år och även om ett visst mått av slappardagar med pyjamas hela dagen är mysigt ( så har vi med) så behöver man som du själv också skriver annat också.
    Sluta gör massa förberedelser innan, kanske trissar det liksom upp honom. kanske är det bättra att bara göra något spontant när DU känner för det utan att fråga honom.
    Och sluta mata honom i knät; han är två år och kan absolut äta själv. Sen behöver han inte ha noblepris i bordsskick, men äta själv klarar han säkert!
    Att det tar en timme att natta ett barn är kanske inget ovanligt, men har man fler barn kan det självklart bli ohållbart.
    Om det inte fungerar längre så är det dax att skapa nya trygga rutiner med att somna själv...eller så har ni såna kvällsrutiner ett tag till.kanske alla lägger sig samtidigt och somnar i hop. periodvis kan det fungera även om jag själv inte skulle vilja ha mina kvällar så.

    Och när han blir sur och skriker, säg bara " näha då får väl du ch pappa vara hemma då så går jag och lillasyster till lekparken"
    Inga stora hot, inga stora ord utan bara en konsekvens om man inte vill med.
    Skriker han nej jag vill med- vilket de flesta barn brukar göra då.
    ja men sätt på dig kläderna nu och sluta skrik då så går vi tillsammans och har trevligt.

    Det kommer säkert bli bättre och enklare också för er i sommar, livet med småbarn är oftast smidigare då vädret är soligt och i alla fall varmt.
    Och även om problemet funnits innan lillasyster kom, så tror jag säkert det kan ha förvärrats efter och som du säger så är din ork i alla fall mindre.
    Och vem vet, kanske är det dax att göra något åt lilleman ändå, han kan såklart inte styra hela familjen. DEt är ditt och pappans jobb

Svar på tråden Hur får man en medgörligare unge?