• Anonym (TS)

Någon som gått ner i vikt genom att bara slutat med vinsmuttande?

Jag är väldigt glad i vin och det syns numera på min fläskmage... Så nu tänkte jag köra minst en månads avhållsamhet från detta och försöka få in lite nyttigare leverne. För även om det inte är stora mängder så känns det inte så sunt att dricka vin flera dagar i veckan!!

Någon som gått ner i vikt eller fått mindre bukomfång genom att dra ner/helt sluta med alkohol ett tag??

• Svar på tråden Någon som gått ner i vikt genom att bara slutat med vinsmuttande?
  • Anonym (Älskar rödvin)

Hej!

För mig gör det ingen skillnad på vikten om jag dricker 1-2 glas vin (på ca 1,5 dl var) några dagar i veckan eller inte. Men däremot har kosten stor betydelse och vad jag äter TILL då jag dricker vin.

Det är hel vetenskap när man intar etanol, det mesta förbränns direkt i kroppen till kroppsvärme, så väldigt lite lagras in som fett. Däremot så går hela fettförbränningen ner i kroppen eftersom alkoholen ska förbrännas först.

Med andra ord - man bör äta relativt fettsnålt och skit i kolhydraterna när du dricker ett glas vin till maten.
    Drick gärna ett glas vin några timmar efter maten och skit i att äta något till/efter om du verkligen vill ha ett glas vin men vill minska risken för att lägga på dig fett.

Sen kan man tänka på att viner med högre alkoholhalt innehåller mer socker än viner med lägre. Dricker du vitt så välj torra viner.

Hur mycket socker vin innehåller går att läsa på systemets hemsida för de flesta viner.

Lycka till med viktnedgången!

• Anonym (TS)

Jag förstår hur du menar. Dricker man vin så blir det ofta extra tuggande av något annat som kanske inte riktigt tänkt sig.
    Jag dricker nog mer vin än dig dock..  dricker säkert minst 2 liter vin i veckan... så för min del borde ju det göra stor skillnad. Känner själv att det börjar bli för mycket så jag stryper det helt ett tag, dels för kroppens mående och dels för att kunna tappa vikten jag lagt på mig nu (10 kg!!!!)

• Anonym (Älskar rödvin)

Uppdatera gärna sen hur det går!

• siljeholm

Klart de kan göra något! Ett glas vin inntehåller ändå 100-150kcal och drar du då i dig ett par om dagen eller så så blir det ju ett överskott på energi som lägger sig som bomull på kroppen;)

• Anonym

allt innehåller ju kalorier :)
    själv gick jag ner 5 kg på 3 månader genom att sluta äta lakrits varje dag!

lycka till! 

• Anonym (mmhhm)
    Anonym (TS) skrev 2012-04-19 07:49:08 följande:

Jag förstår hur du menar. Dricker man vin så blir det ofta extra tuggande av något annat som kanske inte riktigt tänkt sig.
    Jag dricker nog mer vin än dig dock..  dricker säkert minst 2 liter vin i veckan... så för min del borde ju det göra stor skillnad. Känner själv att det börjar bli för mycket så jag stryper det helt ett tag, dels för kroppens mående och dels för att kunna tappa vikten jag lagt på mig nu (10 kg!!!!)

Jadu, jag tror det är värre att du dricker så mycket alkohol än att du får i dig kalorierna. Sluta helt med annat onödigt tuggande också så kommer du säkert gå ner i vikt, men kompensera det inte med mat. Det finns matdagböcker på nätet där man väger all mat och så får man svart på vitt hur mycket kalorier man ätit. Har funkat bra för mig!
  • Anonym

Jag tror absolut du kommer gå ner i vikt. Det handlar inte bara om kalorier utan Alkolen höjer insulinhalten i blodet och kolhydraterna  (sockret) omvandlas i högre grad till fett i kroppen.

Så mitt råd är att du ska sluta dricka och gå en promenad varje dag så kommer du nog tappa 2-5 kilo på en månad (beroende på vad du väger idag).

Svar på tråden Någon som gått ner i vikt genom att bara slutat med vinsmuttande?