• JRS
    Äldre 19 Apr 22:13
    3020 visningar
    15 svar
    15
    3020

    Matchnings system

    Jag undrar om nån vet lite mer detaljerat hur det går till när man matchar barn med familjer istället för att ha ett kösystem i landet. Hur processen ser ut och vad de går efter?


  • Svar på tråden Matchnings system
  • Äldre 20 Apr 13:57
    #1

    Det är ju litegrann olika i olika länder. I Taiwan (CSS) t.ex. kan det vara den biologiska mamman som väljer familj. Om man, som vi, adopterar från Kina och 72-timmarslistan så är det den svenska organisationen som matchar oss med tillgängliga barn. Så vad de går efter skijler sig nog mycket beroende på land och situation.
     

  • Äldre 22 Apr 16:37
    #2

    Vi har adopterat från Slovakien och där var det de slovakiska myndigheterna som matchade barn och föräldrar. Exakt vad de baserade sin matchning vet jag inte, men stor vikt verkade läggas på de svar man gav i ett väldigt ingående frågeformulär som maan fick skicka in tillsammans med ansökan.

  • JRS
    Äldre 22 Apr 20:00
    #3

    Tack för svar =) Det verkar ju skilja sig lite mellan länderna.

    Helle68: Vi har också valt Slovakien. Är det part A och B som du menar där man får kryssa i sin egna information och vad man kan tänka sig sjukdoms-mässigt för barnet? Jag är lite nervös över det fråge formuläret. Det känndes näst intill omöjligt att svara på. Stämde era barn in på det ni kryssat i?


  • Äldre 22 Apr 21:00
    #4

    Vad spännande att de utgår från ett frågeformulär vid matchning, vad är det för typ av frågor?

  • Äldre 23 Apr 07:47
    #5

    Vad kul att det blev Slovakien även för er! Ja, det är just det formuläret jag menar... Hjemska frågor och så många!!! Hemska därför att vi ibland inte förstod om det var kuggfrågor eller inte och så var det otroligt svårt att på en skala från typ ett till fem (minns inte exakt eftersom det var fyra år sedan vi fyllde i det) motivera sina värderingar, önskemål och förväntningar på barnet. Frågorna gällde vilka typ av s/n man var villig att ''acceptera'' men inte bara rent generellt utan väldigt ingående, särskilt på det psykiska planet. Vilken ev sorts trauma som barnet kunde tänkas ha gått igenom etc. Och även lite mer märkliga frågor, i våra ögon, där man fiick ta ställning till kön, begåvning, specialintressen som barnet kanske hade, etnisk bakgrund osv. Ja, jag tror nog att de utgått från formuläret, i alla fall till viss del, men det är svårt att säga eftersom vi där det var möjligt var så neutrala det bara gick. Men exempelvis kryssade vi i att vi kunde tänka oss prematura barn och det visade sig våra barn vara. Om det sen var en ren slump vet jag inte och jag vet heller inte hur de skulle ha matchat om vi tex önskat ett barn som var musikaliskt eller konstnärligt lagt, vilket vi inte gjorde. Det som var svårast, förutom de här moraliska aspekterna på vissa frågor, var att det inte var ja eller nej som man skulle svara utan från absolut inte till absolut, däremellan fanns det som sagt ett antal steg på skalan. Lycka till med allt nu!!!

  • Äldre 23 Apr 07:52
    #6

    Glömde att nämna att vi talat med andra par som svarat lite snävare än vad vi gjort i formuläret och de har nog fått vänta längre än vad vi gjorde, så kanske beror det just på det här medd matchningen. Eller så är det en ren tillfällighet. Finns ju även de som väntat kortare tid än oss (nio månader från det att vi skickade in ansökan till BFA tills dess att vi fick BB). Hör även till saken att vi hade syskonmedgivande och just under den period när vår ansökan fanns i Slovakien var det stor efterfrågan på par med syskonmedgivande.

  • JRS
    Äldre 23 Apr 20:26
    #7

    Törnrosa: det är allt möjligt, ens ekonomi, erfarenhet av barn, föräldrar mm och vad man förväntar sig av sitt blivande barn, vilka sjukdomar man är ok med bland annat. rena döden att fylla i =)

    Helle68: Jaa, det känndes verkligen som kugg frågor. Nästan som om vad jag än svarar skulle vara fel. Det var riktigt svårt och vissa av frågorna kunde ju betyda så mycket beroende på omständigheterna. Vi var lite rädd för många av alternativen (önskar helst som så många andra ett så friskt barn som möjligt) så om de går mest på frågeformuläret så lär vi nog få vänta ett tag. Hur länge fick ni vänta på BB?


  • Äldre 24 Apr 07:52
    #8

    Vi skickade in vår ansökan till BFA i juni 2008 och fick BB i mars 2009. Men pga semester låg vår ansökan och väntade hos Centralmyndigheten ända tills i september innan de var tillbaka och godkände den...gissa om vi var otåliga!

  • Äldre 24 Apr 08:27
    #9

    Oj det låter jobbigt, hur ska man kunna ta ställning till barnets begåvning och intressen? Och det här med sjukdomar och handikapp är ju jättesvårt. Barnet kan ju i alla fall förvärva sjukdomar senare. Men det låter ändå som att de lägger ganska mycket engagemang i matchningen.

  • Äldre 25 Apr 17:57
    #10

    Nej, det var inte alls lätt utan snarare ångestframkallande att svara på den sortens frågor. Svårt att veta vad de egentligen är ute efter. Och vissa frågor är så svåra att ta ställning till överhuvudtaget, minns att vi på vissa av dem kryssade över rutorna där man skulle kryssa i på skalan från absolut inte till absolut, och skrev något i stil med spelar ingen roll.

  • JRS
    Äldre 25 Apr 21:48
    #11

    Helle68: Oj det gick ju väldigt snabbt, gud va härligt. Vi snabba oss på så mycket som vi kunde med papperna, jag va rädd att precis som du säger bli liggandes på nått skrivbord under semester perioder. Men blir det aldrig några BB under sommrarna då eller? Hehe, ja ångestframkallande var rätta ordet. Går fortfarande runt och tänker på frågeformuläret och om vi kanske borde ha ändrat nått innan vi skickade in det, men det är ju för sent nu i vilket fall som helst. Men det ligger ändå och gnager. Som sagt vissa saker går ju knappt att ta ställning till och sen vet man ju knappt vad de är ute efter i andra sammanhang.

    Törnrosa: Det känns ju kul att de engagerar sig i att matcha barn med familjer men att ta ställning till vissa av frågorna känndes ju rätt jobbigt. Man har ju liksom inga förväntningar alls, speciellt inga önskemål om framtida intressen för barnet. helknepigt. Får jag fråga om ni också står i adoptionskö?


  • Äldre 26 Apr 07:34
    #12

    Lite lustigt (men bara en ren slump) är att vår dotter verkar dela min konstnärliga ådra... Hon är inte bara intressserad av att måla, rita och skapa utan hon är otroligt duktig på det här med färg och form och har liksom en inre känsla. En slump men kul, då vi delar intresssen och numera även arbetshörna... Fast detta skriver jag inte för att jag menar att jag tror att de utgått från mina hobbies när de matchade oss, utan bara som lite kuriosa.

  • Äldre 26 Apr 09:29
    #13

    Hejsan vi har också adopterat från Slovakien och kan bara säga att jag vet inte va de gick efter. Minns inte vad vi exakt kryssa i frågeformuläret men en bättre matchning kunde det inte ha blivit... Vi blev faktiskt rätt överraskade att de kunde matcha så bra och ännu mer när vi träffat och lärt känna våran dotter bättre.
    Vi ser egenskaper och intressen i våran dotter som finns hos både mig och/eller hos min man. Om det är slumpen eller inte... ja det vet vi inte. Men stamtidigt så är det ju en massa annan information man skickar ner än frågeformuläret som de tar del av till matchningsprocessen som har stor vikt... annars hade inte de kunnat matcha så bra som de faktiskt gjort i vårat fall.

  • Äldre 26 Apr 09:34
    #14

    JRS: Ja vi står i kö och funderar på antingen ett afrikanskt eller ett östeuropeiskt land.

    Är det någon som vet hur Tjeckien gör när de matchar, för de går väl inte heller efter turordning? Använder de sig av psykologtestet kanske?

  • JRS
    Äldre 26 Apr 21:51
    #15

    Va häftigt att ni båda upplever att era barn är så bra matchade med er oavsett om det är av slumpen eller om de verkligen är så bra på att se sånt. Imponerande att de lyckas så bra i era fall i alla fall. Nu tycker jag det är jätte spännande att se vad för liten skrutt som väljs ut att passa med oss. De verkar gå mycket på egenskaper hos föräldrarna låter det som. Hörde att colombia och sydkorea går mycket på utseende när de matchar barn med föräldrar.

    Törnrosa: Ok, va spännande. Afrika och europa verkar ju ha lite kortare register tider känns det som och det är ju alltid en fördel. Vi kollade också på Tjeckien men jag har ingen aning om de har kösystem eller vad de går på.


Svar på tråden Matchnings system